V Česku začíná od úterý platit novinka, řidiči musejí mít povinně zimní pneumatiky. Pokud se totiž mezi 1. listopadem a 31. březnem zhorší počasí, budou moci na silnice vyjet pouze se zimní výbavou.
Povinnost ovšem není absolutní. Řidiči od listopadu do března budou moci vyjet i na letních pneumatikách, pokud na silnici nebude sníh, led nebo námraza, případně pokud nelze jejich výskyt na vozovce vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.
Policisté a dopravní experti nepovažují předlohu za nejšťastnější. Povedou se podle nich velké spory o to, zda když se někdo dopustil přestupku, zda podle hydrometeorologického ústavu bylo nebo nebylo vhodné či nevhodné počasí.
"Aktuální znění zákona je výsledkem dlouholetých diskuzí a jedná se do jisté míry o kompromis. Mělo by přinést pozitivní dopad na dopravní nehodovost i bezpečnost a plynulost v silničním provozu v zimním období obecně," uvedla mluvčí policejního prezidia Veronika Hodačová.
"Pokuty se řidiči nemusejí obávat v případě dobré povětrnostní situace. Řidičům, kteří své vozidlo v zimním období pravidelně využívají, avšak doporučujeme, aby na zimní pneumatiky přezuli. Vyhnou se tak zbytečným komplikacím," dodala Hodačová.
Kvůli nejasné dikci zákona vydalo ministerstvo dopravy v polovině října sérii doporučení, kdy by měli řidiči zimní pneumatiky nasadit. "Jedu na dovolenou do hor z Polabí, kde bydlím. V Polabí je krásné počasí a sucho. Na horách též. Hodlám tam však strávit týden. Je jasné, že budu muset mít zimní pneumatiky, neboť během týdne může napadnout v horách sníh," uvádí jeden z příkladů ministerské příručky.
Další příklad naopak ukazuje situaci, kdy se řidič i zimě obejde bez zimních gum. "Jedu v Polabí mimořádně do práce vozem. Ten den je sucho a ani předpověď počasí nehlásí, že by se měly klimatické podmínky zhoršit. Je jasné, že můžu vyjet s letními pneumatikami," stojí v materiálu ministerstva dopravy.
Řidiči by mezi 1. listopadem a 31. březnem podle doporučení rezortu neměli vyjíždět s letními pneumatikami na silnici v sedmi následujících situacích:1) venkovní teplota klesla pod + 4 °C,2) sněží,3) prší při nízkých teplotách,4) mrholí,5) na mostních konstrukcích je teplota 0 °C a může tu být námraza,6) silnice je posypaná solí, který je od určité teploty neúčinná,7) předpověď počasí je nepříznivá.
"Leží-li na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza, vozidlo musí mít zimní pneumatiky. Ministerstvo tím chce omezit každoroční nešvary těch řidičů, kteří vyjedou do silničního provozu s letními pneumatikami za nepříznivých klimatických podmínek a zablokují tím provoz," uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.
Zákon nově stanovuje i to, že řidič musí zimní pneumatiky užít v případech, kdy lze předpokládat výskyt sněhu, ledu či námrazy na vozovkách. "Jednoduše řečeno, řidič má odpovědnost vůči sobě i ostatním účastníkům silničního provozu a v případech, kdy jsou nepříznivé klimatické podmínky, by neměl v žádném případě vyjíždět na letních pneumatikách," dodal mluvčí rezortu.
Kolik řidiči zaplatí, pokud je policie chytí s nevhodnými pneumatikami, se může lišit případ od případu. "V blokovém řízení může být řidiči udělena pokuta do 2000 korun, ve správním řízení sankce 1500 až 2500 korun, policista může ale věc vyřešit také pouze domluvou," přiblížil Novák.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).