Na zimní pneumatiky přezulo do konce října pouze 58 procent motoristů. Vyplývá to z aktuálního průzkumu e-shopu Pneumatiky.cz, které zveřejnil v pondělí.
Téměř polovina řidičů tak není připravena v souladu s novelou silničního zákona. Zákon totiž ukládá používat v době od 1. listopadu do konce března zimní pneumatiky vždy, je-li na silnicích souvislá vrstva sněhu, led či námraza. Počtvrté mají čeští motoristé povinnost od počátku listopadu opatřit své automobily zimní výbavou. Dosud se však tento příkaz vztahoval pouze na vybrané úseky silnic, letošní novinkou je povinná zimní výbava na všech tuzemských vozovkách. Podle průzkumu internetového obchodu nepřezulo na zimní pneumatiky 42 procent řidičů, kteří mají pneumatiky trvale uskladněny v tuzemských pneuservisech, přitom loni k 31. říjnu nepřezulo 47 procent.
"Ze zkušeností víme, že řidiče k přezutí na zimní pneu nemotivuje zákon, ale klimatické podmínky. Motoristé často s výměnou vyčkávají až na první sníh, což samozřejmě není zodpovědné chování," uvedl Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu. "Lidé by měli přezouvat na zimní pneumatiky ve chvíli, kdy teplota klesne k 7 °C. Právě při těchto teplotách letní pneu mění své jízdní vlastnosti, a prodlužuje se tak brzdná dráha. Nestačí se tedy spoléhat na to, že na vozovce není vrstva sněhu či ledu," doplnil Schwangmaier. Nový silniční zákon nařizuje řidičům jezdit od 1. listopadu do 31. března na zimních pneumatikách. A to za předpokladu, že bude silnice pokryta souvislou vrstvou sněhu, ledem či námrazou nebo pokud bude možné vzhledem k povětrnostním podmínkám takovou situaci předpokládat. Navíc zůstává v platnosti dopravní značka Zimní výbava, která ukládá povinnost zimního obutí i za příznivého počasí. Umístění značky je v kompetenci jednotlivých obcí.
"Aktuální znění zákona je výsledkem dlouholetých diskuzí a jedná se do jisté míry o kompromis. Mělo by přinést pozitivní dopad na dopravní nehodovost i bezpečnost a plynulost v silničním provozu v zimním období obecně," uvedla mluvčí policejního prezidia Veronika Hodačová.
´"Pokuty se řidiči nemusejí obávat v případě dobré povětrnostní situace. Řidičům, kteří své vozidlo v zimním období pravidelně využívají, avšak doporučujeme, aby na zimní pneumatiky přezuli. Vyhnou se tak zbytečným komplikacím," dodala Hodačová. Kvůli nejasné dikci zákona vydalo ministerstvo dopravy v polovině října sérii doporučení, kdy by měli řidiči zimní pneumatiky nasadit. "Jedu na dovolenou do hor z Polabí, kde bydlím. V Polabí je krásné počasí a sucho. Na horách též. Hodlám tam však strávit týden. Je jasné, že budu muset mít zimní pneumatiky, neboť během týdne může napadnout v horách sníh," uvádí jeden z příkladů ministerské příručky. Další příklad naopak ukazuje situaci, kdy se řidič i zimě obejde bez zimních gum. "Jedu v Polabí mimořádně do práce vozem. Ten den je sucho a ani předpověď počasí nehlásí, že by se měly klimatické podmínky zhoršit. Je jasné, že můžu vyjet s letními pneumatikami," stojí v materiálu ministerstva dopravy. Řidiči by mezi 1. listopadem a 31. březnem podle doporučení rezortu neměli vyjíždět s letními pneumatikami na silnici v sedmi následujících situacích: 1) venkovní teplota klesla pod + 4 °C,2) sněží,3) prší při nízkých teplotách,4) mrholí,5) na mostních konstrukcích je teplota 0 °C a může tu být námraza,6) silnice je posypaná solí, který je od určité teploty neúčinná,7) předpověď počasí je nepříznivá. Zatímco v minulých letech stanovovala povinnost zimního obutí jen speciální značka Zimní výbava, tentokrát je jejich povinnost celoplošná – ale podmíněná. "Leží-li na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza, vozidlo musí mít zimní pneumatiky. Ministerstvo tím chce omezit každoroční nešvary těch řidičů, kteří vyjedou do silničního provozu s letními pneumatikami za nepříznivých klimatických podmínek a zablokují tím provoz," uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák. Zákon nově stanovuje i to, že řidič musí zimní pneumatiky užít v případech, kdy lze předpokládat výskyt sněhu, ledu či námrazy na vozovkách. "Jednoduše řečeno, řidič má odpovědnost vůči sobě i ostatním účastníkům silničního provozu a v případech, kdy jsou nepříznivé klimatické podmínky, by neměl v žádném případě vyjíždět na letních pneumatikách," dodal mluvčí rezortu. Kolik řidiči zaplatí, pokud je policie chytí s nevhodnými pneumatikami, se může lišit případ od případu. "V blokovém řízení může být řidiči udělena pokuta do 2000 korun, ve správním řízení sankce 1500 až 2500 korun, policista může ale věc vyřešit také pouze domluvou," přiblížil Novák.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.