Na zimní pneumatiky přezulo do konce října pouze 58 procent motoristů. Vyplývá to z aktuálního průzkumu e-shopu Pneumatiky.cz, které zveřejnil v pondělí.
Téměř polovina řidičů tak není připravena v souladu s novelou silničního zákona. Zákon totiž ukládá používat v době od 1. listopadu do konce března zimní pneumatiky vždy, je-li na silnicích souvislá vrstva sněhu, led či námraza. Počtvrté mají čeští motoristé povinnost od počátku listopadu opatřit své automobily zimní výbavou. Dosud se však tento příkaz vztahoval pouze na vybrané úseky silnic, letošní novinkou je povinná zimní výbava na všech tuzemských vozovkách. Podle průzkumu internetového obchodu nepřezulo na zimní pneumatiky 42 procent řidičů, kteří mají pneumatiky trvale uskladněny v tuzemských pneuservisech, přitom loni k 31. říjnu nepřezulo 47 procent.
"Ze zkušeností víme, že řidiče k přezutí na zimní pneu nemotivuje zákon, ale klimatické podmínky. Motoristé často s výměnou vyčkávají až na první sníh, což samozřejmě není zodpovědné chování," uvedl Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu. "Lidé by měli přezouvat na zimní pneumatiky ve chvíli, kdy teplota klesne k 7 °C. Právě při těchto teplotách letní pneu mění své jízdní vlastnosti, a prodlužuje se tak brzdná dráha. Nestačí se tedy spoléhat na to, že na vozovce není vrstva sněhu či ledu," doplnil Schwangmaier. Nový silniční zákon nařizuje řidičům jezdit od 1. listopadu do 31. března na zimních pneumatikách. A to za předpokladu, že bude silnice pokryta souvislou vrstvou sněhu, ledem či námrazou nebo pokud bude možné vzhledem k povětrnostním podmínkám takovou situaci předpokládat. Navíc zůstává v platnosti dopravní značka Zimní výbava, která ukládá povinnost zimního obutí i za příznivého počasí. Umístění značky je v kompetenci jednotlivých obcí.
"Aktuální znění zákona je výsledkem dlouholetých diskuzí a jedná se do jisté míry o kompromis. Mělo by přinést pozitivní dopad na dopravní nehodovost i bezpečnost a plynulost v silničním provozu v zimním období obecně," uvedla mluvčí policejního prezidia Veronika Hodačová.
´"Pokuty se řidiči nemusejí obávat v případě dobré povětrnostní situace. Řidičům, kteří své vozidlo v zimním období pravidelně využívají, avšak doporučujeme, aby na zimní pneumatiky přezuli. Vyhnou se tak zbytečným komplikacím," dodala Hodačová. Kvůli nejasné dikci zákona vydalo ministerstvo dopravy v polovině října sérii doporučení, kdy by měli řidiči zimní pneumatiky nasadit. "Jedu na dovolenou do hor z Polabí, kde bydlím. V Polabí je krásné počasí a sucho. Na horách též. Hodlám tam však strávit týden. Je jasné, že budu muset mít zimní pneumatiky, neboť během týdne může napadnout v horách sníh," uvádí jeden z příkladů ministerské příručky. Další příklad naopak ukazuje situaci, kdy se řidič i zimě obejde bez zimních gum. "Jedu v Polabí mimořádně do práce vozem. Ten den je sucho a ani předpověď počasí nehlásí, že by se měly klimatické podmínky zhoršit. Je jasné, že můžu vyjet s letními pneumatikami," stojí v materiálu ministerstva dopravy. Řidiči by mezi 1. listopadem a 31. březnem podle doporučení rezortu neměli vyjíždět s letními pneumatikami na silnici v sedmi následujících situacích: 1) venkovní teplota klesla pod + 4 °C,2) sněží,3) prší při nízkých teplotách,4) mrholí,5) na mostních konstrukcích je teplota 0 °C a může tu být námraza,6) silnice je posypaná solí, který je od určité teploty neúčinná,7) předpověď počasí je nepříznivá. Zatímco v minulých letech stanovovala povinnost zimního obutí jen speciální značka Zimní výbava, tentokrát je jejich povinnost celoplošná – ale podmíněná. "Leží-li na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza, vozidlo musí mít zimní pneumatiky. Ministerstvo tím chce omezit každoroční nešvary těch řidičů, kteří vyjedou do silničního provozu s letními pneumatikami za nepříznivých klimatických podmínek a zablokují tím provoz," uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák. Zákon nově stanovuje i to, že řidič musí zimní pneumatiky užít v případech, kdy lze předpokládat výskyt sněhu, ledu či námrazy na vozovkách. "Jednoduše řečeno, řidič má odpovědnost vůči sobě i ostatním účastníkům silničního provozu a v případech, kdy jsou nepříznivé klimatické podmínky, by neměl v žádném případě vyjíždět na letních pneumatikách," dodal mluvčí rezortu. Kolik řidiči zaplatí, pokud je policie chytí s nevhodnými pneumatikami, se může lišit případ od případu. "V blokovém řízení může být řidiči udělena pokuta do 2000 korun, ve správním řízení sankce 1500 až 2500 korun, policista může ale věc vyřešit také pouze domluvou," přiblížil Novák.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?