BMW těsně před představením nové trojky připomíná historii

3
3, foto: BMW Group
Marek Litzman 12. října 2011 11:17
Sdílej:

Netrpělivé očekávání příchodu nové generace nejmenšího sedanu od BMW, modelu 3, nám firma krátí připomínkou historie svých dosavadních modelů.

Ačkoliv se první generace BMW 3 zrodila v roce 1975, nešlo ani zdaleka o novou modelovou řadu. Ta již navazovala na řadu sedanů nové třídy (tak ji BMW opravdu nazývalo), jejichž výroba začala v roce 1962.

Návaznost pokračovala právě vozy třetí třídy, které poprvé dostaly kódové označení s písmenem E za začátku, v tomto případě E21. Výroba začala v roce 1975 a  vozy byly prodávány jako dnes již prakticky zapomenuté dvoudveřové sedany. Navazovaly tak zejména na dřívější řadu 2002 a to i designovým pojetím.

Na generaci E21 navázala roku 1983 nová generace E30, kterou je na silnicích možné občas potkat dodnes. Ta se již prodávala i v klasické karoserii čtyřdveřového sedanu, nicméně dvoudveřová verze zůstala zachována, tentokrát však již jako kupé. Mimo to se prodával i kabriolet a kombík. Výrobu tento úspěšný vůz opustil až po jedenácti letech, ačkoliv poslední tři roky se vyráběl již jen kabriolet.

Nástupce dostal jméno E36 a přišel v roce 1990. Tuto verzi dobře známe z našich silnic a podobně jako minulá generace, i tato přinesla novou karoserii. Poprvé se objevil zkrácený hatchback Compact. Z něj se postupně vyvinula třída 1.

K náhradě generací E46 došlo v roce 1998. Populární vůz jako vůbec poslední v řadě sedanů držel poměrně usedlou linii vozů před nástupem kontroverzního Chrise Bangla. Vyráběl se až do roku 2005...

... kdy byl nahrazen generací prozatím poslední. Ta je označována jako E90 a přinesla průlom v designu, byť již zdaleka ne tak velký jako při příchodu luxusní řady 7 změněné doslova k nepoznání. Díky existenci řady 1 již bylo možné upustit od často vysmívaného modelu Compact, takže se nabídka smrskla opět jen na čtyři karoserie, avšak kabriolet dostal poprvé pevnou skládací střechu.

A co přinese generace příští označovaná jako F30? Prozatím nevíme, ale dozvíme se to již v pátek.

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.