Desetistupňový automat by mohl přijít od Hyundaie

Hyundai
Hyundai, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 3. října 2011 12:55
Sdílej:

Hyundai by mohl završit současnou stupňománii a představit převodovku disponující rovnými deseti stupni. To je dvojnásobek toho, co bylo obvyklé ještě před pár lety.

Šílení po dalších a dalších kvaltech nepřestává. Osmistupňové převodovky jsou již některým málo, proto Hyundai připravuje převodovku s rovnými deseti stupni.

Hyundai omladil model Genesis mimo jiné vylepšeným motorem 3,8 l a také novou převodovku s osmi stupni. Oběma úpravami se podařilo snížit spotřebu a emise CO2, což je nyní automobilkami velmi sledované téma pro velké regulace z hlediska EU.

Desetistupňová převodovka, která má srazit spotřebu o dalších pár litrů, bude představena za dva až tři roky. Měla by vycházet z osmistupňového agregátu.

Současný růst převodů je bezprecedentní. Ještě v 70. letech byly hojně používány čtyřstupňové převodovky, poté se přecházelo na pětistupňové. Čtyřstupňové skříně jsme však v automatických převodovkách vídali ještě docela nedávno. Minulá dekáda se nesla v postupném přechodu k šestistupňovým převodovkám jak v automatech, tak i v manuálech, špičku tvořil 7G-Tronic od Mercedesu se sedmi stupni. Právě ten odstartoval šílenství, při kterém přidávají výrobci jeden převod za druhým. Mnohastupňové převodovky tak nyní prakticky nahrazují bezestupňové převodovky typu CVT, které mají stále jistá technická omezení, která brání jejich masivnějšímu rozšíření právě na úkor složitých mnohastupňových skříní.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.