Server iDnes.cz včera zveřejnil informaci, že Policie hodlá nakoupit dvacítku nových vozidel. Po prozkoumání poptávky jsme však zjistili, že zadání vyhovuje jediný vůz - Volkswagen Passat.
Ve spolupráci s partnerským serverem Moneymag.cz jsme prozkoumali veškeré dostupné oficiální nabídky na vozy prodávané na našem území.
Policie žádá dvacítku nových vozů, za které hodlá utratit maximálně 30 milionů korun včetně speciální policejní výbavy. Prakticky to znamená, že sám vůz by neměl svou cenou příliš přesahovat milionovou hranici. Policie také oproti minulému tendru žádá, aby byly vozy vybaveny karoseriemi kombi i sedan (liftback). Automobilky, které kombíky nevyrábějí, tak mají smůlu. Nemůžeme se tak také dočkat ani některého z ostrých hatchbacků.
Další požadavky znějí následovně: výkon musí být alespoň 190 kW (tedy 260 koní), vůz však musí mít pohon všech kol. O přenos výkonu se musí starat šestistupňová automatická převodovka, při tom všem se však nesmí hmotnost přehoupnout přes 1,8 tuny.
Až posud by se zdály požadavky poměrně rozumné, potíž je zejména v další výbavě. Auto totiž musí používat adaptivní podvozek, které je možné nastavit dle charakteristiky silnice. Druhým požadavkem, jehož výskyt je ve výbavách stále ještě poměrně vzácný, je vyhřívané čelní sklo. Další požadavky jsou již rozumnějšího rázu a zahrnují například přední mlhovky, klimatizaci či širokou bezpečnostní výbavu.
Prozkoumali jsme nabídky automobilek jednu po druhé. Problémem je obvykle cena. Vozy jako Audi A6, BMW 5 apod. by dokázaly požadavky splnit, ale s nejvyšší pravděpodobností by se nevešly do požadované ceny. Například nejnižší ceníková cena BMW 535i xDrive, což je nejlevnější vůz splňující specifikaci, je 1 412 tisíc korun. Menší modely Audi A4, resp. BMW 3 zase nedovedou nabídnout veškerou požadovanou výbavu.
Podle stejného klíče jsme se prokousali nabídkami snad všech myslitelných vozů. Část vozů třídy, diskvalifikuje příliš slabá motorizace, ať se již bavíme o Hyundai i40, Fordu Mondeo, Renaultu Laguna či Latitude, Alfě Romeo 159, Mazdě 6 nebo Hondě Accord. Například Lexus nebo Mitsubishi zase nenabízí karoserii kombi.
Prakticky tak čistě z motorických důvodů přicházejí v úvahu jen následující vozy: Audi A4 3,2 FSI Quattro (265 koní), BMW 330i xDrive nebo 335i xDrive (272 nebo 306 koní), Mercedes Benz C350 4Matic (306 koní), Opel Insignia 2,8 NET (260 nebo 325 koní), Škoda Superb 3,6 FSI (260 koní) Volkswagen Passat 3,6 FSI (300 koní) a Volvo S60/V60 T6 AWD (304 koní)
Všechny tyto vozy s výjimkou jediného, Volkswagenu Passat, však mají jedno společné. Každému z nich schází vyhřívané čelní sklo nebo nastavitelný podvozek. Známe tedy vítěze tendru ihned po jeho vyhlášení? Zdá se…
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?