Naše nejdůležitější dálnice D1 se zvětšila o 7 kilometrů a to na čtyřicáté výročí svého otevření. Do plné délky již chybí jen kousek.
Dálnice D1 není nikterak novým projektem. S jeho výstavbou se začalo již v roce 1939 a měla sloužit jako západovýchodní spojnice říše. Začalo se i se stavbou severojižní trasy vedoucí přes Brno.
Projekt musel být zastaven během války, přesto byly práce na něm obnoveny i po jejím skončení a definitivního zmrazení se dočkal až po roce 1948.
Stavba byla obnovena teprve v roce 1967 a bylo určeno využít maximum z již vystavěných částí. Vždy to nešlo, asi nejslavnější zbylou konstrukcí je nedokončený most málem utopený v nádrží Švihov.
První úsek vedoucí z Prahy do Mirošovic dlouhý přes 20 kilometrů byl otevřen právě 12.7.1971. Od té doby postupovala výstavba směrem k Brnu a dále na Slovensko do Bratislavy. Hotová byla na počátku 80. let. Koncem 80. let se D1 začala postupně protahovat směrem na východ od Brna, nejprve do Vyškova. Od roku 2002 probíhá propojení dálnice D1 s dálnicí D47, která byla úplně začleněna do dálnice D1.
Právě jeden z posledních úseků tohoto propojení byl otevřen 11.7.2011. Navazuje na nedávno otevřený úsek vedoucí do Hulína. Sedm kilometrů dlouhá přípojka vede od sjezdu Říkovice až po Moravskou křižovatku, kde se v budoucnosti budou stýkat významné tahy: D1 ve směrech Praha - Ostrava, R55 vedoucí do Zlína a dále k pomezí Rakouska a Slovenska, a R49 vedoucí přes Frýšták, Slušovice a Vizovice na sever Slovenska. Prozatím bude křižovatka sloužit jen jako sjezd z D1 směrem na Zlín, plné dokončení obou tahů na Slovensko je hudbou budoucnosti.
V současné době chybí dálnici D1 do plné délky 377 kilometrů jen obchvat Přerova a jeho napojení na současné trasy o délce 24 kilometrů. Celé spojení by mělo být hotovo do roku 2016 a má zejména ulehčit komunikacím R46 a R35 vedoucím do Olomouce, které v současné době suplují spojení Ostravy s Brnem a Prahou. Výstavba alternativního spojení Prahy a Ostravy, rychlostní silnice R35 spojující Olomouc s Hradcem Králové, je zatím v nedohlednu.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?