Dálnice D1 slaví 40 let a protahuje se o dalších 7 kilometrů

Marek Litzman, 13. července 2011, 08:23 Google+

Naše nejdůležitější dálnice D1 se zvětšila o 7 kilometrů a to na čtyřicáté výročí svého otevření. Do plné délky již chybí jen kousek.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Dálnice D1 není nikterak novým projektem. S jeho výstavbou se začalo již v roce 1939 a měla sloužit jako západovýchodní spojnice říše. Začalo se i se stavbou severojižní trasy vedoucí přes Brno.

Projekt musel být zastaven během války, přesto byly práce na něm obnoveny i po jejím skončení a definitivního zmrazení se dočkal až po roce 1948.

Stavba byla obnovena teprve v roce 1967 a bylo určeno využít maximum z již vystavěných částí. Vždy to nešlo, asi nejslavnější zbylou konstrukcí je nedokončený most málem utopený v nádrží Švihov.

První úsek vedoucí z Prahy do Mirošovic dlouhý přes 20 kilometrů byl otevřen právě 12.7.1971. Od té doby postupovala výstavba směrem k Brnu a dále na Slovensko do Bratislavy. Hotová byla na počátku 80. let. Koncem 80. let se D1 začala postupně protahovat směrem na východ od Brna, nejprve do Vyškova. Od roku 2002 probíhá propojení dálnice D1 s dálnicí D47, která byla úplně začleněna do dálnice D1.

Právě jeden z posledních úseků tohoto propojení byl otevřen 11.7.2011. Navazuje na nedávno otevřený úsek  vedoucí do Hulína. Sedm kilometrů dlouhá přípojka vede od sjezdu Říkovice až po Moravskou křižovatku, kde se v budoucnosti budou stýkat významné tahy: D1 ve směrech Praha - Ostrava, R55 vedoucí do Zlína a dále k pomezí Rakouska a Slovenska, a R49 vedoucí přes Frýšták, Slušovice a Vizovice na sever Slovenska. Prozatím bude křižovatka sloužit jen jako sjezd z D1 směrem na Zlín, plné dokončení obou tahů na Slovensko je hudbou budoucnosti.

V současné době chybí dálnici D1 do plné délky 377 kilometrů jen obchvat Přerova a jeho napojení na současné trasy o délce 24 kilometrů. Celé spojení by mělo být hotovo do roku 2016 a má zejména ulehčit komunikacím R46 a R35 vedoucím do Olomouce, které v současné době suplují spojení Ostravy s Brnem a Prahou. Výstavba alternativního spojení Prahy a Ostravy, rychlostní silnice R35 spojující Olomouc s Hradcem Králové, je zatím v nedohlednu.

Vytisknout

Diskuze: Dálnice D1 slaví 40 let a protahuje se o dalších 7 kilometrů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Agera

VIDEO: Návštěva u Koenigseggu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud