Společnost Tomtom již nějakou dobu využívá systém iQ routes. Nyní se dat zmocnila policie a využila je po svém.
TomTom iQ Routes je služba, která pomocí sběru dat o pohybu jednotlivých navigací dokáže analyzovat reálnou rychlost na jednotlivých úsecích. Zatímco obvyklý navigační systém jen navrhne trasu s ohledem na maximální povolené rychlosti, iQ Routes dokáže zjistit reálné rychlosti řidičů na daném úseku, umožní tedy řidičům vyhnout se například přesemaforovaným úsekům, které jsou navíc špatně seřízené, nebo místům s kolonami.
Sesbíraná data jsou přísně anonymní, přesto zneužitelná. TomTom se rozhodl přilepšit si prodejem nasbíraných dat nizozemské vládě. Sliboval si od toho, že stát využije data k analýze nejnebezpečnějších a nejpomalejších úseků a učiní na nich opatření vedoucí ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu.
Nizozemská vláda se ale zachovala přesně opačně a šéfové TomTomu se musejí omlouvat. Policie totiž nevyužila data k nalezení nejpomalejších úseků, ale naopak těch nejrychlejších. A nasázela na ně radary. To samozřejmě vyvolalo notnou dávku nevole. Šéf firmy nakonec musel prohlásit, že slibuje, že nic takového už nikdy neudělá.
Zdá se tedy, že vidina snadného výdělku není vlastní jen naší policii. Pravděpodobně by neškodilo zamyslet se nad tím, zda v případě, že je někde soustavně porušována maximální rychlost, není vhodné spíše zvážit zvýšení této rychlosti, pokud to okolnosti dovolují. Ne jen nasázet na tato místa radary a čekat, kolik řidičů se nachytá.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?