Britská společnost Warrany direct, která pojišťuje opravy auta tvoří tak jakousi prodlouženou záruku, zveřejnila žebříček spolehlivosti vozů. Vede Japonsko.
Žebříček je tvořen indexem. Spolehlivost každého vozu je ohodnocena tak, že dostane jistý index, který se pohybuje kolem hodnoty 100. Žebříček je sestaven ve Velké Británii a zahrnuje jen vozy po doběhnutí klasické dvouleté záruky, kterých má společnost dostatek v databázi.
Nejspolehlivější je Toyota Corolla z let 1997-2001, jejíž index je 4, tedy nejnižší. Poté se Toyota zhoršila, ročníky 02-08 si pohoršily na index 22.
Druhý v žebříčku je vůz Suzuki Alto 97-06 s indexem 7. Následuje SUV Honda HR-V 98-06 s indexem 8, bramborovou medaili si odváží Ford Fiesta z let 95-02 s indexem 14, další generace z let 02-08 si pohoršila na index 32. Pátou příčku si odváží minulá generace Hondy Jazz s indexem 16.
Volvo S40 minulé generace je teprve druhou Evropou v žebříčku, jeho index je 18, aktuální generace prodávaná od roku 2004 si značně pohoršila na index 56. Sedmá je Mazda 2 minulé generace s indexem 20, následuje Mitsubishi Colt s indexem jen o bod vyšším. Lexusu se daří spolehlivost zvyšovat. Jeho IS si z první generace s indexem 38 polepšil na index 21, čímž se posunul na devátou příčku. Desítku uzavírá Toyota Yaris z let 99-03 s indexem 22. V mezidobí 03-06 si pohoršila na index 40, aktuální generace se však zlepšila na 27.
Podívejme se ještě na nejčastější auta u nás, na která byste mohli narazit v bazarech. Začneme u tuzemské Škody. Její Fabia první generace má index spolehlivosti 49, Octavia první generace 43, druhá generace se však značně zhoršila na 86. Pro úplnost, Superb první generace má index 136.
K dispozici nejsou data za oblíbené vozy Hyundai i30 a Kia cee'd, známe však oblíbené Renaulty Mégane. Zatímco první generace tohoto vozu z let 1996-2003 má index 97, druhá generace si pohoršila na 102. Aktuální generace není zatím k dispozici.
Oblíbený je u nás také Ford Fusion. Tento vůz dosáhl indexu 33. Podobně populární Volkswagen Golf měl ve své minulé generaci spolehlivost charakterizovanou indexem 95.
Vypsat všechny vozy by jistě vydalo na padesát článků, proto odkáži na stránku indexu. Ta se nachází na adrese http://www.reliabilityindex.com/ a věřím, že se zde vyznají i uživatelé s horší znalostí angličtiny. Je zde k nalezení také graf poruchovosti jednotlivých částí vozu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.