Bloomberg: Čína vytlačuje světové výrobce aut ze svého trhu

Čínský elektromobil Zeekr 001
Čínský elektromobil Zeekr 001, foto: Geely Group
ČTK , AutoRoad.cz 5. dubna 2023 00:19
Sdílej:

Zahraniční automobilky v Číně donedávna očekávaly, že po znovuotevření tohoto největšího automobilového trhu světa po protipandemických restrikcích začnou opět zvyšovat prodej. Šéf německého Volkswagenu Oliver Blume odjel z únorové návštěvy pozitivně naladěn a podobně se vyjádřila i společnost BMW. Toto nadšení ale už delší dobu tlumí fakt, že podíl na čínském trhu se mnohým světovým výrobcům aut soustavně zmenšuje, napsala včera podle ČTK agentura Bloomberg.

Globální automobilky měly v roce 2020 na čínském trhu podíl 61 procent, do konce loňského posledního čtvrtletí ale klesl na 41 procent. V první polovině letošního roku se čeká mírné oživení, protože výrobci se zbavují starých zásob. Agentura Bloomberg ale očekává, že jejich celkový podíl bude letos hluboko pod 50 procenty.

Mezi zavedenými zahraničními značkami jsou poměrně velké rozdíly v tom, jak se jim v Číně daří. Zatímco odbyt Toyoty se poměrně drží, její japonští rivalové Nissan a Honda zaznamenali v posledních letech velký propad. Prémiovým značkám se obecně dařilo lépe než značkám určeným pro masový trh.

Nejdůležitějším faktorem na čínském automobilovém trhu je teď nástup elektromobilů. Plánovací cykly automobilových produktů jsou dlouhé a mnoho zavedených výrobců špatně odhadlo, jak rychle čínský trh na elektromobily přechází.

Svou roli hrají i další faktory. Nabídka konektivity a softwaru ve vozidle je u čínských značek často silnější a představuje další bod, v němž se od zahraničních aut liší. Čínští zákazníci zpravidla přijímají nové technologie rychleji než spotřebitelé na západních trzích, kde bývá průměrný zájemce o nákup vozu starší.

Sektor ovlivnily také dlouhodobé cíle čínské vlády. Globální automobilky byly donedávna povinny vyrábět auta s místními partnery ve společných podnicích, což mělo urychlit přenos technologií a výrobní know-how.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.