Bloomberg: Čína vytlačuje světové výrobce aut ze svého trhu

Čínský elektromobil Zeekr 001
Čínský elektromobil Zeekr 001, foto: Geely Group
ČTK , AutoRoad.cz 5. dubna 2023 00:19
Sdílej:

Zahraniční automobilky v Číně donedávna očekávaly, že po znovuotevření tohoto největšího automobilového trhu světa po protipandemických restrikcích začnou opět zvyšovat prodej. Šéf německého Volkswagenu Oliver Blume odjel z únorové návštěvy pozitivně naladěn a podobně se vyjádřila i společnost BMW. Toto nadšení ale už delší dobu tlumí fakt, že podíl na čínském trhu se mnohým světovým výrobcům aut soustavně zmenšuje, napsala včera podle ČTK agentura Bloomberg.

Globální automobilky měly v roce 2020 na čínském trhu podíl 61 procent, do konce loňského posledního čtvrtletí ale klesl na 41 procent. V první polovině letošního roku se čeká mírné oživení, protože výrobci se zbavují starých zásob. Agentura Bloomberg ale očekává, že jejich celkový podíl bude letos hluboko pod 50 procenty.

Mezi zavedenými zahraničními značkami jsou poměrně velké rozdíly v tom, jak se jim v Číně daří. Zatímco odbyt Toyoty se poměrně drží, její japonští rivalové Nissan a Honda zaznamenali v posledních letech velký propad. Prémiovým značkám se obecně dařilo lépe než značkám určeným pro masový trh.

Nejdůležitějším faktorem na čínském automobilovém trhu je teď nástup elektromobilů. Plánovací cykly automobilových produktů jsou dlouhé a mnoho zavedených výrobců špatně odhadlo, jak rychle čínský trh na elektromobily přechází.

Svou roli hrají i další faktory. Nabídka konektivity a softwaru ve vozidle je u čínských značek často silnější a představuje další bod, v němž se od zahraničních aut liší. Čínští zákazníci zpravidla přijímají nové technologie rychleji než spotřebitelé na západních trzích, kde bývá průměrný zájemce o nákup vozu starší.

Sektor ovlivnily také dlouhodobé cíle čínské vlády. Globální automobilky byly donedávna povinny vyrábět auta s místními partnery ve společných podnicích, což mělo urychlit přenos technologií a výrobní know-how.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.