Se střídajícími se teplotami během jednoho dne zažijete liják, sněžení i modrou oblohu. Jak tedy bezpečně jezdit na mokru i sněhu za aprílového počasí? Na aquaplaning, smyky a prokluzování platí několik rad
„Když vjedete do hluboké kaluže, může dojít k aquaplaningu, kdy se vozidlo odlepí od vozovky a pohybuje se jen po vodní hladině. V tu chvíli je důležité nepanikařit, držet pevně volant v přímém směru, nešlapat na plyn ani brzdu a jen počkat, až vůz opět získá kontakt s vozovkou,“ radí manažer Toyoty Václav Zikmund.
A určitě ještě nepřezouvejte na letní pneumatiky. Podle zákona by řidiči na zimních měli jezdit až do konce března. Pokud se ale i potom ještě chystáte na hory, klidně je nechte o něco déle.
Když se povrch klouže
„Při jízdě na sněhu je ze všeho nejdůležitější plynulost, a to především při zpomalování, ale i při zrychlování,“ upozorňuje Václav Zikmund. Platí to koneckonců o každém povrchu, který se klouže, ať už jde o sníh, led nebo jen mokrou vozovku. Snažte se tedy zprudka nebrzdit, ani nezrychlovat, předvídat a jezdit rozvážně. V ideálním případě při brzdění používejte podřazování a jen minimálně šlapejte na brzdu. Podívejte se na video s tipy na bezpečnou jízdu.
Pokud narazíte na silnici pokrytou sněhem, a uvíznete v kopci, nejlépe se do něj rozjedete, když rovnou zařadíte druhý rychlostní stupeň. S automatickou převodovkou ideálně zvolte režim jízdy na sněhu, kterým je vybavena většina modelů Toyota.
„Jestliže se chystáte vyjet prudší kopec, vypněte si protiprokluz kol, aby motor neomezoval výkon. Kopec se také vždy snažte vyjet na jeden zátah. Pokud potkáte auto v protisměru, platí pravidlo, že zastavuje ten, kdo jede z kopce,“ říká Václav Zikmund.
Jak se chovat při smyku
Existují dva typy smyku a při každém je potřeba chovat se trochu jinak. Přetáčivý smyk nastane, když najedete do zatáčky a zadní část vozu vás začne předbíhat. Nedotáčivý je ten, při němž auto jede rovně, přestože kola jsou zatočená.
Právě tehdy potřebujete vědět, jaké auto řídíte. Přetáčivý smyk řešte u 4×2 pozvolným ubráním plynu a lehkou korekcí volantu do opačného směru zatáčky. U 4×4 volant rovněž stočíte druhým směrem, ale plyn přidáte. Nedotáčivý smyk se řeší jedině ubráním plynu, pohyb volantem příliš nepomůže.
A základem je samozřejmě dodržování bezpečných rozestupů, ale i správná poloha rukou na volantu. Jen díky ní totiž máte auto plně pod kontrolou a stihnete rychle reagovat na krizovou situaci.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?