Dnes se koukneme na to, co se děje s vozy od Toyoty, které doslouží. Nejprve se šetrně zrecyklují a suroviny se dále využijí. Jsou k tomu už dopředu navržené, vyrobené a smontované. Například kabelový svazek vytáhnete ven jako byste oddělovali kostru z grilované ryby.
Toyota od roku 2003 využívá konstrukci, která optimalizuje rozebírání a třídění k usnadnění recyklace surovin, například mědi a vzácných kovů, z vyřazených vozidel.
„Toyota navrhuje a vyrábí své vozy tak, aby bylo snadné je opět rozebrat. Zohledněním tohoto požadavku do samotné konstrukce zjednodušujeme možnost opětovného rozebrání vozidel a zvyšujeme efektivitu recyklace,“ říká Masahiro Egawa z odboru Environmentálních záležitosti a technického managementu Toyota.
Každá fáze navazuje na tu další
Celý výrobní postup klade důraz na usnadnění práce těm, kteří nastupují v dalších fázích procesu. Tato zásada přitom platí i po uplynutí desítek let po vyřazení vozidla z provozu. Jedním z nejzásadnějších momentů podle Masahiro Egawy je krok, kdy se elektrický kabelový svazek prostupující celým interiérem vozu vytáhne ven „stejně hladce jako při oddělování kostry od grilované ryby“.
Vývody vodičů jsou totiž navrženy tak, aby je při tahání za svazek bylo možno snadno oddělit, podobně jako víčko od konzervy. Na kabelovém svazku je dále místo, za které lze zatáhnout a kabelový svazek vyjmout ven, aniž by se roztrhl. Toto místo je označeno žluto-zelenou páskou, aby šlo snadno rozeznat i při práci se silným strojem.
Toyota do svých výrobních závodů dokonce nechala dovézt těžká zařízení používaná specialisty na demontáž, aby konstruktéři mohli prozkoumat, pochopit proces montáže a najít snadnější způsob demontáže. Zjištěné výsledky pak zahrnuli do konstrukce vozidel.
Demontáž a recyklace je promyšlená, provádí ji Toyota Metal
Z vozů, které dorazí do specializovaných demontážních firem, se nejprve vypustí odpadní oleje a ostatní kapaliny. Následně se demontují nárazníky, dveře, motory a další součásti vhodné jako použité náhradní díly. Zbytky se stlačí pomocí lisu a převezou do recyklační firmy.
Celosvětově jedinou recyklační společností, kterou částečně provozuje přímo automobilka, je firma Toyota Metal. Tam se každý den získává 400 tun surovin až z 1000 automobilů. Každý vůz se tu slisuje do kostky o hmotnosti zhruba 600 kilogramů. Poté se speciálním jeřábem uchopí několik takových bloků současně a přesunou se do drticího zařízení k rozmělnění na menší kusy.
Ty po dopravnících putují do budovy, kde se separuje ocelový odpad od neželezných kovů, jako je hliník a měď. Zde je obsaženo dokonce i malé množství zlata a stříbra. Takto získaná ocel se dodává ocelárnám, kde se může opět proměnit v karoserie, tedy vozy vyrobené z vysloužilých vozů.
Zbyde směs obsahující například plasty, uretan a sklo. Na první pohled vypadají jako obyčejný odpad, ale jde o zdroj surovin, neboť plasty a další smíšené materiály jsou recyklovatelné. Klíč k proměně odpadu v suroviny spočívá v separaci. Kovy detekované pomocí čidel se vyfukují nahoru vzduchovými tryskami. Prouděním vzduchu zezdola se separují lehčí materiály, jako je uretan, od těžších kousků.
Vyřazeným vozům vdechují nový život
„Toyota Metal zahájila činnost v roce 1970, kdy většina lidí recyklaci ani neznala a na nás se pohlíželo jako na prodejce kovového šrotu. Jsme hrdí, že vyřazeným vozům vdechujeme nový život a znovu se stávají surovinou. Naše moderní společnost má ohromné rezervy zdrojů,
které čekají na recyklaci a opětovné využití, a právě ty chceme odkrýt, abychom napomohli k vybudování kruhové ekonomiky,“ říká Tadaši Matsumoto, prezident společnosti Toyota Metal.
Záhada posledního procenta
Zapojování automobilek do činnosti recyklačních firem bude stále důležitější už proto, že evropské předpisy povolují prodávat pouze takové nové vozy, které splňují určité standardy ohledně recyklovaných materiálů.
Když se však recykluje 99 procent, kde končí zbývající procento? „Poslední jedno procento, tvořené například směsí pryže po separaci kovů, slouží jako palivo. Výsledná hmota připomínající popel se často používá jako zpevňující základní materiál při výstavbě silnic,“ popisuje Matsumoto. Dokonce i poslední procento tedy poslouží společnosti.
„Toyotu Metal dnes navštěvují zájemci z nejrůznějších výrobních odvětví mimo automobilový průmysl. Procesy tu zkrátka nepředstavují rozebírání, ale nejmodernější způsob výroby surovin,“ dodává.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?