Škoda Auto loni dodala zákazníkům celosvětově 731.300 vozů, což je meziročně o 16,7 procenta méně. Mohou za to přetrvávající nedostatek polovodičů, válka na Ukrajině, potíže v dodavatelském řetězci, rostoucí ceny energií a surovin a pokračující nejistota na globálních trzích. Automobilka to dnes podle ČTK uvedla v tiskové zprávě. Na domácím českém trhu Škoda prodala 71.200 aut, meziročně o 11 procent méně.
Největším trhem bylo loni Německo, kam společnost dodala 134.300 aut, tedy o 1,8 procenta méně než v roce 2021. Nejvíce rostla Indie, kde se prodeje zvýšily o 128 procent na 51.900 vozů. Největším prodejním regionem zůstala západní Evropa s poklesem o 7,8 procenta na 377.000 vozů. V Rusku zaznamenala značka pokles o 80 procent na 18.300 vozů a v Číně se odbyt snížil o 37 procent na 44.600 aut.
Nejprodávanějším modelem zůstala podle firmy i přes pokles o 30 procent na 141.100 vozů Octavia, následují Kamiq a Kodiaq s 96.300, respektive 94.500 vozy. Největší nárůst hlásí indický model Kushaq se zvýšením o 110 procent na 26.800 aut a elektrický Enyaq s růstem o pětinu na 53.700 aut.
"Situace na trhu zůstane napjatá i v roce 2023, ale jsme optimističtí s jistou dávkou opatrnosti a věříme v postupné zlepšení situace během následujících měsíců," uvedl předseda představenstva automobilky Klaus Zellmer. Klíčovým růstovým krokem má být expanze na vietnamský trh, kde firma plánuje prodávat první evropské modely v první polovině roku.
V letošním roce budou podle člena představenstva pro prodej a marketing Škody Auto Martina Jahna následovat nová generace modelů Kodiaq a Superb a také facelifty modelů Kamiq a Scala. "Navíc naše elektrická ofenziva je v plném proudu. Již v roce 2026 uvedeme na trh tři nové plně elektrické modely a další budou následovat," dodal.
Celosvětové dodávky vozů Škoda zákazníkům v roce 2022 (meziroční změna v procentech):
Škoda Octavia 141.100; - 29,7 procenta
Škoda Kamiq 96.300; - 20,3 procenta
Škoda Kodiaq 94.500; - 4,2 procenta
Škoda Fabia 92.700; - 6,5 procenta
Škoda Karoq 87.700; - 26,4 procenta
Škoda Superb 60.800; - 8 procent
Škoda Enyaq 53.700; + 20 procent
Škoda Scala 39.500; - 17,9 procenta
Škoda Kushaq 26.800; + 110,2 procenta
Škoda Slavia 20.900; x
Škoda Rapid 17.300; - 72,8 procenta
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?