Americká společnost General Motors (GM) se v loňském roce vrátila do čela automobilového trhu ve Spojených státech, ze kterého ji předloni sesadil japonský konkurent Toyota Motor. GM ve středu oznámila, že loni zvýšila prodej v USA o 2,5 procenta na 2,274 milionu vozů, zatímco Toyota ohlásila pokles o 9,6 procenta na 2,108 milionu vozů. Informovala o tom podle ČTK agentura Reuters.
GM předloni o vedoucí pozici na svém domovském trhu přišla poprvé od roku 1931. Loni firma těžila ze silné poptávky po svých vozech i z toho, že měla menší problémy s nedostatkem součástek pro výrobu než rival Toyota.
Poradenská společnost Cox Automotive předpokládá, že celkový prodej automobilů ve Spojených státech v loňském roce klesl o osm procent na zhruba 13,9 milionu vozů. Spojené státy jsou druhým největším automobilovým trhem na světě za Čínou.
Někteří analytici se obávají, že v letošním roce poptávku po automobilech negativně ovlivní rostoucí úrokové sazby a zdražování, kterým automobilky reagují na stoupající náklady.
"Očekáváme, že rok 2023 bude spojený s vysokou mírou rizika a nejistoty, protože některé trhy by se mohly potýkat s recesí," uvedl Jeff Schuster z výzkumné společnosti LMC Automotive. Podle analytické společnosti TrueCar budou muset automobilky opět začít podnikat akce k přilákání zákazníků, které za pandemie pozastavily, protože nestíhaly uspokojit poptávku.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.