Na belgické rallye se proháněla Toyota Yaris s vodíkovým spalovacím motorem

Toyota
Toyota, foto: Toyota
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 25. srpna 2022 11:10
Sdílej:

Speciální verze závodní Toyoty GR Yaris H2 s vodíkovým spalovacím motorem se minulý týden poprvé představila v rámci devátého podniku mistrovství světa v rallye v belgickém Ypres. Byla to první předváděcí jízda ještě nedokončeného vozu na vodíkový pohon na veřejných komunikacích mimo Japonsko.

Za volantem speciálu seděl prezident Toyoty Akio Toyoda alias Morizo. Jako spolujezdec se k němu připojil bývalý finský jezdec a čtyřnásobný šampion WRC Juha Kankkunen, který kdysi vyhrál s Toyotou titul mistra světa.

GR Yaris H2 nastoupil na trať rallye jako testovací vůz v rychlostní zkoušce během druhého dne rally 20. srpna. Celkem 15kilometrová erzeta číslo 11 vedla po extrémně úzkých silničkách, které vedly podél polí a mezi domy. Byla tak náročná i pro profesionální mistry WRC.

Kluzké a úzké cesty auto řádně prověřily

Cesty byly podle Moriza kluzké a úzké a podobaly se tratím japonské rallye. „V Belgii jsme měli také Mirai na vodíkové palivové články, které předvádělo externí napájení. Věřím, že dohromady s jízdou s vodíkovým spalovacím motorem jsme v Evropě dokázali zdůraznit potenciál vodíku jako možnosti dosažení uhlíkové neutrality," uvedl.

Přestože Morizo po těchto silnicích v Belgii nikdy nejel, ani neměl možnost je prozkoumat, než se vydal na cestu, spoléhal se na Kankkunenovo vedení a byl schopen reagovat na extrémně kluzké a neustále se měnící povrchy vozovek.

Točivý moment jako u benzínového motoru

„Akiova jízda byla skvělá. Vodíkový motor poskytl solidní točivý moment, čímž se neliší od benzínového motoru. Protože navíc vypouští nulové CO2, věřím, že se vodíkové motory stanou jednou z možností, jak dosáhnout uhlíkové neutrality nejen ve světě motorsportu, ale i ve světě každodenních aut," dodal Kankkunen.

Závodní vůz s motorem spalujícím vodík nasadila Toyota již loni v rámci 24hodinového vytrvalostního závodu série SuperTaikyu - Fuji SUPER TEC 24 Hour Race. Vodíková Corolla byla poháněná tříválcem o objemu 1618 ccm z Toyoty GR Yaris. Projev vodíkového motoru je podobný zvuku benzínového agregátu a díky rychlejšímu spalování vodíku jde vůz o něco lépe za plynem.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.