Na belgické rallye se proháněla Toyota Yaris s vodíkovým spalovacím motorem

Toyota
Toyota, foto: Toyota
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 25. srpna 2022 11:10
Sdílej:

Speciální verze závodní Toyoty GR Yaris H2 s vodíkovým spalovacím motorem se minulý týden poprvé představila v rámci devátého podniku mistrovství světa v rallye v belgickém Ypres. Byla to první předváděcí jízda ještě nedokončeného vozu na vodíkový pohon na veřejných komunikacích mimo Japonsko.

Za volantem speciálu seděl prezident Toyoty Akio Toyoda alias Morizo. Jako spolujezdec se k němu připojil bývalý finský jezdec a čtyřnásobný šampion WRC Juha Kankkunen, který kdysi vyhrál s Toyotou titul mistra světa.

GR Yaris H2 nastoupil na trať rallye jako testovací vůz v rychlostní zkoušce během druhého dne rally 20. srpna. Celkem 15kilometrová erzeta číslo 11 vedla po extrémně úzkých silničkách, které vedly podél polí a mezi domy. Byla tak náročná i pro profesionální mistry WRC.

Kluzké a úzké cesty auto řádně prověřily

Cesty byly podle Moriza kluzké a úzké a podobaly se tratím japonské rallye. „V Belgii jsme měli také Mirai na vodíkové palivové články, které předvádělo externí napájení. Věřím, že dohromady s jízdou s vodíkovým spalovacím motorem jsme v Evropě dokázali zdůraznit potenciál vodíku jako možnosti dosažení uhlíkové neutrality," uvedl.

Přestože Morizo po těchto silnicích v Belgii nikdy nejel, ani neměl možnost je prozkoumat, než se vydal na cestu, spoléhal se na Kankkunenovo vedení a byl schopen reagovat na extrémně kluzké a neustále se měnící povrchy vozovek.

Točivý moment jako u benzínového motoru

„Akiova jízda byla skvělá. Vodíkový motor poskytl solidní točivý moment, čímž se neliší od benzínového motoru. Protože navíc vypouští nulové CO2, věřím, že se vodíkové motory stanou jednou z možností, jak dosáhnout uhlíkové neutrality nejen ve světě motorsportu, ale i ve světě každodenních aut," dodal Kankkunen.

Závodní vůz s motorem spalujícím vodík nasadila Toyota již loni v rámci 24hodinového vytrvalostního závodu série SuperTaikyu - Fuji SUPER TEC 24 Hour Race. Vodíková Corolla byla poháněná tříválcem o objemu 1618 ccm z Toyoty GR Yaris. Projev vodíkového motoru je podobný zvuku benzínového agregátu a díky rychlejšímu spalování vodíku jde vůz o něco lépe za plynem.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.