Automobilky Volkswagen a Renault, výrobce pneumatik Nokian a několik dalších firem z automobilového sektoru oznámilo, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu pozastavují nebo přesouvají výrobu. Upozornila na to podle sdělení ČTK agentura Reuters s odvoláním na zprávy společností.
Německý Volkswagen oznámil, že na několik dní zastaví výrobu ve dvou německých továrnách, protože se zpozdily dodávky dílů vyrobených na Ukrajině.
Francouzský Renault uvedl, že příští týden pozastaví některé provozy ve svých montážních závodech v Rusku kvůli logistickým potížím způsobeným nedostatkem dílů. Společnost neupřesnila, zda byl její dodavatelský řetězec zasažen konfliktem, mluvčí ale řekla, že důvodem je zpřísnění hraničních kontrol mezi Ruskem a sousedními zeměmi, přes které se díly převážejí kamiony. Renault patří mezi západní firmy nejvíce napojené na Rusko, podle Citibank má Rusko na jádrovém zisku firmy podíl osm procent.
Renault kontroluje i ruskou automobilku AvtoVAZ. Ta uvedla, že v pondělí zřejmě na den pozastaví některé montážní linky v závodě v centrálním Rusku kvůli přetrvávajícímu celosvětovému nedostatku elektronických součástek. O invazi se AvtoVAZ v prohlášení nezmínil.
Finský výrobce pneumatik Nokian oznámil, že přesouvá výrobu některých důležitých produktových řad z Ruska do Finska a Spojených států. Chce se tak připravit na možné dopady sankcí kvůli invazi.
Spojené státy ve čtvrtek oznámily rozsáhlé vývozní restrikce vůči Rusku, omezily jeho přístup ke globálnímu vývozu zboží od komerční elektroniky a počítačů po polovodiče a letecké součástky. To by mohlo přimět společnosti ke změně výrobních plánů nebo hledání alternativních dodavatelských tras.
Invaze byla také jedním z důvodů, proč poradenské společnosti J.D. Power a LMC Automotive snížily svůj výhled celosvětového prodeje nových automobilů pro letošní rok o 400.000 vozů na 85,8 milionu. Automobilový průmysl se již dříve potýkal s omezenou nabídkou vozů kvůli celosvětovému nedostatku polovodičů. Ochotu a schopnost spotřebitelů kupovat auta také zřejmě ovlivní rostoucí ceny ropy a hliníku.
Provoz ve svých továrnách na Ukrajině pozastavil také japonský výrobce automobilových součástek Sumitomo Electric Industries. Ten na Ukrajině zaměstnává zhruba 6000 lidí a vyrábí zde kabelové svazky.
Americká automobilka Ford Motor vlastní poloviční podíl ve společnosti Ford Sollers, která provozuje tři montážní závody v Rusku. Ford v prohlášení uvedl, že je situací hluboce znepokojen a bude se snažit řešit veškeré dopady na své podnikání. Odmítl ale uvést, zda sankce ovlivnily závody firmy Sollers.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.