Vozů Škoda Octavia mladoboleslavské automobilky Škoda Auto se za čtvrt století od jejich představení prodalo téměř sedm milionů. Octavia se tak stala nejprodávanějším modelem Škody. V prodejích vede třetí ze čtyř generací octavie. Nejvíce se prodává černá, bílá, stříbrná a šedá barva a před liftbackem vede v oblíbenosti karosářské provedení combi. Zhruba 70 procent zákazníků tvoří firmy, řekli ČTK mluvčí Škody Auto Zbyněk Straškraba a Kamila Biddle.
Zatím nejvíce se prodalo octavií třetí generace, a to zhruba 2,67 milionu. Následuje druhá generace s 2,6 miliony a první generace s 1,44 miliony kusy. U nejnovější čtvrté generace zatím automobilka vyrobila 240.000 vozů. "Největší část prodejů, přibližně 70 procent, tvoří fleetoví zákazníci (nákupy do vozových parků firem či úřadů, pozn. red.). Existují však i země, jako je například Itálie, kde převládá privátní segment nad fleetovým," uvedl Straškraba.
Obecně se u octavií více prodává varianta combi. "U druhé generace, která naběhla v roce 2004, byly prodeje nejprve vyrovnané, koncem životního cyklu však verze combi převládla nad verzí liftback a od té doby již varianta combi v prodejích jasně dominuje," řekl Straškraba.
První generace modelu Octavia byla v době svého představení největším modelem značky Škoda. Díky tomu dokázala firma oslovit širší skupinu zákazníků. Škoda Octavia byla postavena na nové koncernové platformě, a mohla tak nabídnout i větší výběr motorové palety, včetně variant 4x4 a RS, ale také třeba oblíbený dieselový agregát.
Druhá generace octavie přinesla nově například parkovací a dešťové sensory, ESP nebo dvouzónovou klimatizaci. "V rámci třetí generace jsme představili také funkci Carplay nebo takzvané Kessy (bezklíčové otevírání vozu a startování, pozn. red.)," uvedl Straškraba. Třetí generace nabídla i celou řadu asistenčních systémů včetně front assist, parkovacích asistentů nebo asistentů pro jízdu s přívěsem. Z bezpečnostních prvků přibyl kolenní airbag.
V letošním prvním pololetí firma dodala zákazníkům 121.000 octavií, meziročně o 9,3 procenta více. Loni Škoda Auto dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice. Vyrábí i v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.