Operátor O2 v rámci projektu C-Roads představil novou mobilní aplikaci, která funguje samostatně bez nutnosti mít vozidlovou jednotku, a stáhnout si ji do telefonu bude moci v budoucnu každý. Díky aplikaci dokážou auta komunikovat nejen mezi sebou, ale také s dopravními značkami, železničními přejezdy, vozidly městské hromadné dopravy, vozidly záchranného systému nebo semafory. Využívat ji mohou i řidiči motorových vozidel a cyklisti. Cílem projektu C-Roads je zvýšit bezpečnost a plynulost na silnicích a nastartovat cestu k rozvoji autonomní dopravy nejen v České republice, ale v rámci celé Evropské unie.
"Dobrou zprávou je, že Česká republika v rámci inteligentního evropského dopravního systému C-Roads zastává vůdčí postavení a mnoho postupů je v zahraničí přebíráno právě od nás," vysvětluje Jiří Vítek, který v O2 zodpovídá za dopravní projekty, a dodává: "Nová mobilní aplikace, která nyní prochází finální fází testování, jako jediná plně podporuje bezpečnostní standardy C-Roads a je schopna podepisovat a kontrolovat původ zpráv. Zároveň díky ní zapojíme větší počet uživatelů, čímž získáme více zdrojů pro dopravní data. V neposlední řadě budeme rádi, když naše rozhraní API začnou využívat a integrovat jiné mapové portály, aplikace a navigace, a například bezpečnostní funkce se tak dostanou ještě k více lidem."
IZS
Hlavním cílem aplikace je zachování plynulosti provozu. Díky komunikaci prvků dopravní infrastruktury s projíždějícími vozidly aplikace řidiče upozorní na různá nebezpečí v dopravě, blížící se sanitku nebo železniční přejezd, kterým bude projíždět vlak. Řidiči se dozví ale i intervaly na semaforech a samozřejmě budou vědět o nehodách, a to dokonce do takové míry, že je systém upozorní na nutnost rychlého brzdění. Systém totiž využívá tzv. hybridní komunikaci, která kombinuje vysokorychlostní mobilní síť a technologii wifi pro auta. V plánu je také propojení se sítěmi 5G.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
"Nástup sítí páté generace bude pro vzájemnou komunikaci mezi vozidly i infrastrukturními systémy klíčový. Velmi nízká odezva sítě a vysoká spolehlivost doručení zprávy umožní budoucí využití v dalších situacích, například zasahování systému přímo do řízení v krajních situacích, kdy řidič nebude dbát výzev a půjde o jeho bezpečnost," popisuje Jiří Vítek a uzavírá: "Aplikace získává každým okamžikem obrovské množství informací a vyhodnocuje je podle důležitosti. Řidič ale obdrží maximálně dvě informace najednou, a to ty s nejvyšší prioritou. Jedná se však o vůbec první projekt svého druhu nejen rozsahem, ale také náročností při vývoji hardwaru i softwaru, což přináší nespočet testovacích cyklů a legislativních schvalovacích procesů."
Pilotní provoz nyní probíhá za běžného provozu nejen na vymezených úsecích českých dálnic D1, D5, D11, na části Pražského okruhu, ale i ve městech - v Brně, Ostravě, v Plzni a na vybraných železničních přejezdech. Jelikož český systém plně využívá možnosti vysokorychlostní mobilní komunikace, je tak dostupný prakticky již na celém území České republiky.
Kolona
Aplikace je zatím k dispozici pro zařízení s operačním systémem Android, brzy bude dostupná i verze pro iOS. V obou případech bude pro koncové uživatele zdarma. Data z aplikace jsou maximálně zabezpečena. V podmínkách je například jasně zaručeno, že získaná data, jako například rychlost, nesmí být využita v trestním řízení.
Dne 4. června 2021 se navíc na brněnském výstavišti bude konat převážně ve virtuálním prostředí mezinárodní akce C-Roads: C-ITS Roadshow, v rámci níž proběhne reálné předvedení fungování technologií kooperativních inteligentních dopravních systémů, které jsou výsledkem jednotlivých evropských projektů C-Roads. Pilotní fáze v současnosti běží v 19 zemích Evropy a zájem projevily i další země jako Izrael nebo Austrálie. C-ITS Roadshow proběhne souběžně s mezinárodní akcí URBIS SMART CITY FAIR, což umožní sdílení zkušeností, nápadů a konkrétních řešení mezi experty na koncept Smart City a na kooperativní systémy v dopravě.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?