Stačí jen telefon. O2 představuje mobilní aplikaci pro vzájemnou komunikaci automobilů

O2 v rámci projektu C-Roads představil mobilní aplikaci pro komunikaci automobilů navzájem, i s dalšími zařízeními
O2 v rámci projektu C-Roads představil mobilní aplikaci pro komunikaci automobilů navzájem, i s dalšími zařízeními, foto: O2 Czech Republic
AutoRoad.cz , Pavel Stavebník 27. března 2021 22:42
Sdílej:

Operátor O2 v rámci projektu C-Roads představil novou mobilní aplikaci, která funguje samostatně bez nutnosti mít vozidlovou jednotku, a stáhnout si ji do telefonu bude moci v budoucnu každý. Díky aplikaci dokážou auta komunikovat nejen mezi sebou, ale také s dopravními značkami, železničními přejezdy, vozidly městské hromadné dopravy, vozidly záchranného systému nebo semafory. Využívat ji mohou i řidiči motorových vozidel a cyklisti. Cílem projektu C-Roads je zvýšit bezpečnost a plynulost na silnicích a nastartovat cestu k rozvoji autonomní dopravy nejen v České republice, ale v rámci celé Evropské unie.

"Dobrou zprávou je, že Česká republika v rámci inteligentního evropského dopravního systému C-Roads zastává vůdčí postavení a mnoho postupů je v zahraničí přebíráno právě od nás," vysvětluje Jiří Vítek, který v O2 zodpovídá za dopravní projekty, a dodává: "Nová mobilní aplikace, která nyní prochází finální fází testování, jako jediná plně podporuje bezpečnostní standardy C-Roads a je schopna podepisovat a kontrolovat původ zpráv. Zároveň díky ní zapojíme větší počet uživatelů, čímž získáme více zdrojů pro dopravní data. V neposlední řadě budeme rádi, když naše rozhraní API začnou využívat a integrovat jiné mapové portály, aplikace a navigace, a například bezpečnostní funkce se tak dostanou ještě k více lidem."

IZS

Hlavním cílem aplikace je zachování plynulosti provozu. Díky komunikaci prvků dopravní infrastruktury s projíždějícími vozidly aplikace řidiče upozorní na různá nebezpečí v dopravě, blížící se sanitku nebo železniční přejezd, kterým bude projíždět vlak. Řidiči se dozví ale i intervaly na semaforech a samozřejmě budou vědět o nehodách, a to dokonce do takové míry, že je systém upozorní na nutnost rychlého brzdění. Systém totiž využívá tzv. hybridní komunikaci, která kombinuje vysokorychlostní mobilní síť a technologii wifi pro auta. V plánu je také propojení se sítěmi 5G.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

"Nástup sítí páté generace bude pro vzájemnou komunikaci mezi vozidly i infrastrukturními systémy klíčový. Velmi nízká odezva sítě a vysoká spolehlivost doručení zprávy umožní budoucí využití v dalších situacích, například zasahování systému přímo do řízení v krajních situacích, kdy řidič nebude dbát výzev a půjde o jeho bezpečnost," popisuje Jiří Vítek a uzavírá: "Aplikace získává každým okamžikem obrovské množství informací a vyhodnocuje je podle důležitosti. Řidič ale obdrží maximálně dvě informace najednou, a to ty s nejvyšší prioritou. Jedná se však o vůbec první projekt svého druhu nejen rozsahem, ale také náročností při vývoji hardwaru i softwaru, což přináší nespočet testovacích cyklů a legislativních schvalovacích procesů."

Pilotní provoz nyní probíhá za běžného provozu nejen na vymezených úsecích českých dálnic D1, D5, D11, na části Pražského okruhu, ale i ve městech - v Brně, Ostravě, v Plzni a na vybraných železničních přejezdech. Jelikož český systém plně využívá možnosti vysokorychlostní mobilní komunikace, je tak dostupný prakticky již na celém území České republiky.

Kolona

Aplikace je zatím k dispozici pro zařízení s operačním systémem Android, brzy bude dostupná i verze pro iOS. V obou případech bude pro koncové uživatele zdarma. Data z aplikace jsou maximálně zabezpečena. V podmínkách je například jasně zaručeno, že získaná data, jako například rychlost, nesmí být využita v trestním řízení.

Dne 4. června 2021 se navíc na brněnském výstavišti bude konat převážně ve virtuálním prostředí mezinárodní akce C-Roads: C-ITS Roadshow, v rámci níž proběhne reálné předvedení fungování technologií kooperativních inteligentních dopravních systémů, které jsou výsledkem jednotlivých evropských projektů C-Roads. Pilotní fáze v současnosti běží v 19 zemích Evropy a zájem projevily i další země jako Izrael nebo Austrálie. C-ITS Roadshow proběhne souběžně s mezinárodní akcí URBIS SMART CITY FAIR, což umožní sdílení zkušeností, nápadů a konkrétních řešení mezi experty na koncept Smart City a na kooperativní systémy v dopravě.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.