Operátor O2 v rámci projektu C-Roads představil novou mobilní aplikaci, která funguje samostatně bez nutnosti mít vozidlovou jednotku, a stáhnout si ji do telefonu bude moci v budoucnu každý. Díky aplikaci dokážou auta komunikovat nejen mezi sebou, ale také s dopravními značkami, železničními přejezdy, vozidly městské hromadné dopravy, vozidly záchranného systému nebo semafory. Využívat ji mohou i řidiči motorových vozidel a cyklisti. Cílem projektu C-Roads je zvýšit bezpečnost a plynulost na silnicích a nastartovat cestu k rozvoji autonomní dopravy nejen v České republice, ale v rámci celé Evropské unie.
"Dobrou zprávou je, že Česká republika v rámci inteligentního evropského dopravního systému C-Roads zastává vůdčí postavení a mnoho postupů je v zahraničí přebíráno právě od nás," vysvětluje Jiří Vítek, který v O2 zodpovídá za dopravní projekty, a dodává: "Nová mobilní aplikace, která nyní prochází finální fází testování, jako jediná plně podporuje bezpečnostní standardy C-Roads a je schopna podepisovat a kontrolovat původ zpráv. Zároveň díky ní zapojíme větší počet uživatelů, čímž získáme více zdrojů pro dopravní data. V neposlední řadě budeme rádi, když naše rozhraní API začnou využívat a integrovat jiné mapové portály, aplikace a navigace, a například bezpečnostní funkce se tak dostanou ještě k více lidem."
IZS
Hlavním cílem aplikace je zachování plynulosti provozu. Díky komunikaci prvků dopravní infrastruktury s projíždějícími vozidly aplikace řidiče upozorní na různá nebezpečí v dopravě, blížící se sanitku nebo železniční přejezd, kterým bude projíždět vlak. Řidiči se dozví ale i intervaly na semaforech a samozřejmě budou vědět o nehodách, a to dokonce do takové míry, že je systém upozorní na nutnost rychlého brzdění. Systém totiž využívá tzv. hybridní komunikaci, která kombinuje vysokorychlostní mobilní síť a technologii wifi pro auta. V plánu je také propojení se sítěmi 5G.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
"Nástup sítí páté generace bude pro vzájemnou komunikaci mezi vozidly i infrastrukturními systémy klíčový. Velmi nízká odezva sítě a vysoká spolehlivost doručení zprávy umožní budoucí využití v dalších situacích, například zasahování systému přímo do řízení v krajních situacích, kdy řidič nebude dbát výzev a půjde o jeho bezpečnost," popisuje Jiří Vítek a uzavírá: "Aplikace získává každým okamžikem obrovské množství informací a vyhodnocuje je podle důležitosti. Řidič ale obdrží maximálně dvě informace najednou, a to ty s nejvyšší prioritou. Jedná se však o vůbec první projekt svého druhu nejen rozsahem, ale také náročností při vývoji hardwaru i softwaru, což přináší nespočet testovacích cyklů a legislativních schvalovacích procesů."
Pilotní provoz nyní probíhá za běžného provozu nejen na vymezených úsecích českých dálnic D1, D5, D11, na části Pražského okruhu, ale i ve městech - v Brně, Ostravě, v Plzni a na vybraných železničních přejezdech. Jelikož český systém plně využívá možnosti vysokorychlostní mobilní komunikace, je tak dostupný prakticky již na celém území České republiky.
Kolona
Aplikace je zatím k dispozici pro zařízení s operačním systémem Android, brzy bude dostupná i verze pro iOS. V obou případech bude pro koncové uživatele zdarma. Data z aplikace jsou maximálně zabezpečena. V podmínkách je například jasně zaručeno, že získaná data, jako například rychlost, nesmí být využita v trestním řízení.
Dne 4. června 2021 se navíc na brněnském výstavišti bude konat převážně ve virtuálním prostředí mezinárodní akce C-Roads: C-ITS Roadshow, v rámci níž proběhne reálné předvedení fungování technologií kooperativních inteligentních dopravních systémů, které jsou výsledkem jednotlivých evropských projektů C-Roads. Pilotní fáze v současnosti běží v 19 zemích Evropy a zájem projevily i další země jako Izrael nebo Austrálie. C-ITS Roadshow proběhne souběžně s mezinárodní akcí URBIS SMART CITY FAIR, což umožní sdílení zkušeností, nápadů a konkrétních řešení mezi experty na koncept Smart City a na kooperativní systémy v dopravě.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).