Operátor O2 v rámci projektu C-Roads představil novou mobilní aplikaci, která funguje samostatně bez nutnosti mít vozidlovou jednotku, a stáhnout si ji do telefonu bude moci v budoucnu každý. Díky aplikaci dokážou auta komunikovat nejen mezi sebou, ale také s dopravními značkami, železničními přejezdy, vozidly městské hromadné dopravy, vozidly záchranného systému nebo semafory. Využívat ji mohou i řidiči motorových vozidel a cyklisti. Cílem projektu C-Roads je zvýšit bezpečnost a plynulost na silnicích a nastartovat cestu k rozvoji autonomní dopravy nejen v České republice, ale v rámci celé Evropské unie.
"Dobrou zprávou je, že Česká republika v rámci inteligentního evropského dopravního systému C-Roads zastává vůdčí postavení a mnoho postupů je v zahraničí přebíráno právě od nás," vysvětluje Jiří Vítek, který v O2 zodpovídá za dopravní projekty, a dodává: "Nová mobilní aplikace, která nyní prochází finální fází testování, jako jediná plně podporuje bezpečnostní standardy C-Roads a je schopna podepisovat a kontrolovat původ zpráv. Zároveň díky ní zapojíme větší počet uživatelů, čímž získáme více zdrojů pro dopravní data. V neposlední řadě budeme rádi, když naše rozhraní API začnou využívat a integrovat jiné mapové portály, aplikace a navigace, a například bezpečnostní funkce se tak dostanou ještě k více lidem."
IZS
Hlavním cílem aplikace je zachování plynulosti provozu. Díky komunikaci prvků dopravní infrastruktury s projíždějícími vozidly aplikace řidiče upozorní na různá nebezpečí v dopravě, blížící se sanitku nebo železniční přejezd, kterým bude projíždět vlak. Řidiči se dozví ale i intervaly na semaforech a samozřejmě budou vědět o nehodách, a to dokonce do takové míry, že je systém upozorní na nutnost rychlého brzdění. Systém totiž využívá tzv. hybridní komunikaci, která kombinuje vysokorychlostní mobilní síť a technologii wifi pro auta. V plánu je také propojení se sítěmi 5G.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
"Nástup sítí páté generace bude pro vzájemnou komunikaci mezi vozidly i infrastrukturními systémy klíčový. Velmi nízká odezva sítě a vysoká spolehlivost doručení zprávy umožní budoucí využití v dalších situacích, například zasahování systému přímo do řízení v krajních situacích, kdy řidič nebude dbát výzev a půjde o jeho bezpečnost," popisuje Jiří Vítek a uzavírá: "Aplikace získává každým okamžikem obrovské množství informací a vyhodnocuje je podle důležitosti. Řidič ale obdrží maximálně dvě informace najednou, a to ty s nejvyšší prioritou. Jedná se však o vůbec první projekt svého druhu nejen rozsahem, ale také náročností při vývoji hardwaru i softwaru, což přináší nespočet testovacích cyklů a legislativních schvalovacích procesů."
Pilotní provoz nyní probíhá za běžného provozu nejen na vymezených úsecích českých dálnic D1, D5, D11, na části Pražského okruhu, ale i ve městech - v Brně, Ostravě, v Plzni a na vybraných železničních přejezdech. Jelikož český systém plně využívá možnosti vysokorychlostní mobilní komunikace, je tak dostupný prakticky již na celém území České republiky.
Kolona
Aplikace je zatím k dispozici pro zařízení s operačním systémem Android, brzy bude dostupná i verze pro iOS. V obou případech bude pro koncové uživatele zdarma. Data z aplikace jsou maximálně zabezpečena. V podmínkách je například jasně zaručeno, že získaná data, jako například rychlost, nesmí být využita v trestním řízení.
Dne 4. června 2021 se navíc na brněnském výstavišti bude konat převážně ve virtuálním prostředí mezinárodní akce C-Roads: C-ITS Roadshow, v rámci níž proběhne reálné předvedení fungování technologií kooperativních inteligentních dopravních systémů, které jsou výsledkem jednotlivých evropských projektů C-Roads. Pilotní fáze v současnosti běží v 19 zemích Evropy a zájem projevily i další země jako Izrael nebo Austrálie. C-ITS Roadshow proběhne souběžně s mezinárodní akcí URBIS SMART CITY FAIR, což umožní sdílení zkušeností, nápadů a konkrétních řešení mezi experty na koncept Smart City a na kooperativní systémy v dopravě.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?