Volkswagen vzájemně spojuje virtuální svět s reálným prostřednictvím nového průhledového displeje s rozšířenou realitou. Inovativní systém zobrazuje dynamické symboly v prostoru venkovního světa. Volkswagen zavádí tuto technologii jako první výrobce automobilů na světě do kompaktního segmentu. Nová komfortní a bezpečnostní funkce se tak stává cenově dostupnou pro mnoho zákazníků. Zpočátku bude ale k dispozici ve výbavě pouze plně elektricky poháněných modelů ID.3 a ID.4.
Displejem s rozšířenou realitou začíná Volkswagen psát novou kapitolu v oblasti zobrazování informací pro řidiče. Přestože je nová technologie opravdovou světovou novinkou, Volkswagen se rozhodl, že ji zavede do nabídky ve velkosériově vyráběném modelu. Značka tím pokračuje ve své strategii nabízet prvky výbavy ze světa high-tech za dostupné ceny. „Zavedli jsme do sériové výroby opravdovou inovaci,“ říká Frank Welsch, člen představenstva, odpovědný za vývoj. „A to nikoli v prémiovém vozidle, ale v kompaktních modelech z rodiny elektromobilů ID. Klíčovou kompetencí Volkswagenu je zpřístupňování progresivních technologií velkému okruhu zákazníků.“
Dvě plochy, dvě úrovně. Head-up-Display s rozšířenou realitou promítá na čelní okno důležité informace, které jsou rozděleny do dvou zobrazovacích ploch a úrovní. Velká plocha s úhlopříčkou 1,8 metru je určena pro dynamická zobrazení a nachází se v zorném poli řidiče ve virtuální vzdálenosti cca 10 metrů. Zde se zobrazují informace asistenčních systémů, jakož i odbočovací šipky a místa startu či cíle z navigačního systému.
Pod vzdálenější velkou plochou je v menší virtuální vzdálenosti umístěna nízká a široká zóna, která slouží k zobrazování rychlosti jízdy, dopravních značek a statických symbolů asistenčních a navigačních funkcí. Tato zobrazení se vznášejí v domnělé vzdálenosti cca tři metry před řidičem.
Všechna dynamická zobrazení jsou vhodně vkládána do prostředí okolního světa. Pokud vozidlo přijíždí ke křižovatce, na které má podle trasy v navigačním systému odbočit, spatří řidič dva pokyny: v prvním kroku se objeví první oznámení na úrovni vozovky a následně tři šipky postavené na křižovatce. Čím blíž je vůz ke křižovatce, tím větší jsou šipky a současně blednou jejich textury, aby nebránily výhledu na vozovku. Volkswagen se při vývoji všech zobrazení řídil pravidlem „méně je více“. To znamená, že řidič není v žádném případě přehlcen podněty.
Pokyny a upozornění. Na vzdálenější zobrazovací ploše se vizualizuje rovněž funkce Lane Assist. Pokud se vozidlo bez zapnutých ukazatelů směru přibližuje k podélné čáře na krajnici, systém ji označí oranžovou barvou. Při zapnutí systému Travel Assist, který udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu, se objeví dvě zelené linie. Je-li aktivní adaptivní tempomat ACC nebo Travel Assist, označuje displej vpředu jedoucí vozidlo barevnými pruhy. Při vypnutých asistenčních systémech spatří řidič červený výstražný signál, pokud vznikne přílišným přiblížením kritická situace.
Hluboko v nitru přístrojové desky. Technickým srdcem průhledového displeje s rozšířenou realitou je jednotka pro vytváření obrazu PGU (Picture Generation Unit), která je uložena hluboko v nitru přístrojové desky. Displej LCD s mimořádnou úrovní jasu vysílá svazky paprsků na dvě rovná zrcadla. Speciální optická soustava vzájemně odděluje složky pro zobrazování na vzdálenější a bližší ploše. Rovná zrcadla odrážejí světlo na velké, elektricky nastavitelné, konkávní zrcadlo, od něhož směřují na čelní okno, a tím do zorného pole řidiče. Ten vidí symboly ve zdánlivé vzdálenosti téměř 10 metrů stejně ostře jako reálné okolí.
Zdrojem obrazového signálu je tzv. AR Creator, tedy jednotka pro vytváření rozšířené reality, v jednom ze dvou centrálních procesorů modelů ID. AR Creator vypočítává umístění symbolů ve vztahu k okolí. Základem k tomu jsou nezpracovaná data z přední kamery, radarového senzorů a mapy navigačního systému. Ukazatele na velké zobrazovací ploše jsou stabilizovány vůči pohybům vozu a přizpůsobeny geometrii projekční optiky.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.