Luxusní head-up-display do kompaktů? Volkswagen mění pravidla

Head-up-Display s rozšířenou realitou promítá na čelní okno důležité informace
Head-up-Display s rozšířenou realitou promítá na čelní okno důležité informace, foto: Volkswagen
AutoRoad.cz 26. prosince 2020 22:07
Sdílej:

Volkswagen vzájemně spojuje virtuální svět s reálným prostřednictvím nového průhledového displeje s rozšířenou realitou. Inovativní systém zobrazuje dynamické symboly v prostoru venkovního světa. Volkswagen zavádí tuto technologii jako první výrobce automobilů na světě do kompaktního segmentu. Nová komfortní a bezpečnostní funkce se tak stává cenově dostupnou pro mnoho zákazníků. Zpočátku bude ale k dispozici ve výbavě pouze plně elektricky poháněných modelů ID.3 a ID.4.

Displejem s rozšířenou realitou začíná Volkswagen psát novou kapitolu v oblasti zobrazování informací pro řidiče. Přestože je nová technologie opravdovou světovou novinkou, Volkswagen se rozhodl, že ji zavede do nabídky ve velkosériově vyráběném modelu. Značka tím pokračuje ve své strategii nabízet prvky výbavy ze světa high-tech za dostupné ceny. „Zavedli jsme do sériové výroby opravdovou inovaci,“ říká Frank Welsch, člen představenstva, odpovědný za vývoj. „A to nikoli v prémiovém vozidle, ale v kompaktních modelech z rodiny elektromobilů ID. Klíčovou kompetencí Volkswagenu je zpřístupňování progresivních technologií velkému okruhu zákazníků.“

Dvě plochy, dvě úrovně. Head-up-Display s rozšířenou realitou promítá na čelní okno důležité informace, které jsou rozděleny do dvou zobrazovacích ploch a úrovní. Velká plocha s úhlopříčkou 1,8 metru je určena pro dynamická zobrazení a nachází se v zorném poli řidiče ve virtuální vzdálenosti cca 10 metrů. Zde se zobrazují informace asistenčních systémů, jakož i odbočovací šipky a místa startu či cíle z navigačního systému.

Pod vzdálenější velkou plochou je v menší virtuální vzdálenosti umístěna nízká a široká zóna, která slouží k zobrazování rychlosti jízdy, dopravních značek a statických symbolů asistenčních a navigačních funkcí. Tato zobrazení se vznášejí v domnělé vzdálenosti cca tři metry před řidičem.

Všechna dynamická zobrazení jsou vhodně vkládána do prostředí okolního světa. Pokud vozidlo přijíždí ke křižovatce, na které má podle trasy v navigačním systému odbočit, spatří řidič dva pokyny: v prvním kroku se objeví první oznámení na úrovni vozovky a následně tři šipky postavené na křižovatce. Čím blíž je vůz ke křižovatce, tím větší jsou šipky a současně blednou jejich textury, aby nebránily výhledu na vozovku. Volkswagen se při vývoji všech zobrazení řídil pravidlem „méně je více“. To znamená, že řidič není v žádném případě přehlcen podněty.

Pokyny a upozornění. Na vzdálenější zobrazovací ploše se vizualizuje rovněž funkce Lane Assist. Pokud se vozidlo bez zapnutých ukazatelů směru přibližuje k podélné čáře na krajnici, systém ji označí oranžovou barvou. Při zapnutí systému Travel Assist, který udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu, se objeví dvě zelené linie. Je-li aktivní adaptivní tempomat ACC nebo Travel Assist, označuje displej vpředu jedoucí vozidlo barevnými pruhy. Při vypnutých asistenčních systémech spatří řidič červený výstražný signál, pokud vznikne přílišným přiblížením kritická situace.

Hluboko v nitru přístrojové desky. Technickým srdcem průhledového displeje s rozšířenou realitou je jednotka pro vytváření obrazu PGU (Picture Generation Unit), která je uložena hluboko v nitru přístrojové desky. Displej LCD s mimořádnou úrovní jasu vysílá svazky paprsků na dvě rovná zrcadla. Speciální optická soustava vzájemně odděluje složky pro zobrazování na vzdálenější a bližší ploše. Rovná zrcadla odrážejí světlo na velké, elektricky nastavitelné, konkávní zrcadlo, od něhož směřují na čelní okno, a tím do zorného pole řidiče. Ten vidí symboly ve zdánlivé vzdálenosti téměř 10 metrů stejně ostře jako reálné okolí.

Zdrojem obrazového signálu je tzv. AR Creator, tedy jednotka pro vytváření rozšířené reality, v jednom ze dvou centrálních procesorů modelů ID. AR Creator vypočítává umístění symbolů ve vztahu k okolí. Základem k tomu jsou nezpracovaná data z přední kamery, radarového senzorů a mapy navigačního systému. Ukazatele na velké zobrazovací ploše jsou stabilizovány vůči pohybům vozu a přizpůsobeny geometrii projekční optiky.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.