Luxusní head-up-display do kompaktů? Volkswagen mění pravidla

AutoRoad.cz, 26. prosince 2020, 22:07 Google+

Volkswagen vzájemně spojuje virtuální svět s reálným prostřednictvím nového průhledového displeje s rozšířenou realitou. Inovativní systém zobrazuje dynamické symboly v prostoru venkovního světa. Volkswagen zavádí tuto technologii jako první výrobce automobilů na světě do kompaktního segmentu. Nová komfortní a bezpečnostní funkce se tak stává cenově dostupnou pro mnoho zákazníků. Zpočátku bude ale k dispozici ve výbavě pouze plně elektricky poháněných modelů ID.3 a ID.4.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Head-up-Display s rozšířenou realitou promítá na čelní okno důležité informace

Head-up-Display s rozšířenou realitou promítá na čelní okno důležité informace | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Displejem s rozšířenou realitou začíná Volkswagen psát novou kapitolu v oblasti zobrazování informací pro řidiče. Přestože je nová technologie opravdovou světovou novinkou, Volkswagen se rozhodl, že ji zavede do nabídky ve velkosériově vyráběném modelu. Značka tím pokračuje ve své strategii nabízet prvky výbavy ze světa high-tech za dostupné ceny. „Zavedli jsme do sériové výroby opravdovou inovaci,“ říká Frank Welsch, člen představenstva, odpovědný za vývoj. „A to nikoli v prémiovém vozidle, ale v kompaktních modelech z rodiny elektromobilů ID. Klíčovou kompetencí Volkswagenu je zpřístupňování progresivních technologií velkému okruhu zákazníků.“

img-responsive

Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici | foto: Volkswagen

Dvě plochy, dvě úrovně. Head-up-Display s rozšířenou realitou promítá na čelní okno důležité informace, které jsou rozděleny do dvou zobrazovacích ploch a úrovní. Velká plocha s úhlopříčkou 1,8 metru je určena pro dynamická zobrazení a nachází se v zorném poli řidiče ve virtuální vzdálenosti cca 10 metrů. Zde se zobrazují informace asistenčních systémů, jakož i odbočovací šipky a místa startu či cíle z navigačního systému.

Pod vzdálenější velkou plochou je v menší virtuální vzdálenosti umístěna nízká a široká zóna, která slouží k zobrazování rychlosti jízdy, dopravních značek a statických symbolů asistenčních a navigačních funkcí. Tato zobrazení se vznášejí v domnělé vzdálenosti cca tři metry před řidičem.

Všechna dynamická zobrazení jsou vhodně vkládána do prostředí okolního světa. Pokud vozidlo přijíždí ke křižovatce, na které má podle trasy v navigačním systému odbočit, spatří řidič dva pokyny: v prvním kroku se objeví první oznámení na úrovni vozovky a následně tři šipky postavené na křižovatce. Čím blíž je vůz ke křižovatce, tím větší jsou šipky a současně blednou jejich textury, aby nebránily výhledu na vozovku. Volkswagen se při vývoji všech zobrazení řídil pravidlem „méně je více“. To znamená, že řidič není v žádném případě přehlcen podněty.

img-responsive

Motor Volkswagenu ID.3 má 200 koní a vejde se do sportovní tašky | foto: Volkswagen

Pokyny a upozornění. Na vzdálenější zobrazovací ploše se vizualizuje rovněž funkce Lane Assist. Pokud se vozidlo bez zapnutých ukazatelů směru přibližuje k podélné čáře na krajnici, systém ji označí oranžovou barvou. Při zapnutí systému Travel Assist, který udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu, se objeví dvě zelené linie. Je-li aktivní adaptivní tempomat ACC nebo Travel Assist, označuje displej vpředu jedoucí vozidlo barevnými pruhy. Při vypnutých asistenčních systémech spatří řidič červený výstražný signál, pokud vznikne přílišným přiblížením kritická situace.

Hluboko v nitru přístrojové desky. Technickým srdcem průhledového displeje s rozšířenou realitou je jednotka pro vytváření obrazu PGU (Picture Generation Unit), která je uložena hluboko v nitru přístrojové desky. Displej LCD s mimořádnou úrovní jasu vysílá svazky paprsků na dvě rovná zrcadla. Speciální optická soustava vzájemně odděluje složky pro zobrazování na vzdálenější a bližší ploše. Rovná zrcadla odrážejí světlo na velké, elektricky nastavitelné, konkávní zrcadlo, od něhož směřují na čelní okno, a tím do zorného pole řidiče. Ten vidí symboly ve zdánlivé vzdálenosti téměř 10 metrů stejně ostře jako reálné okolí.

Zdrojem obrazového signálu je tzv. AR Creator, tedy jednotka pro vytváření rozšířené reality, v jednom ze dvou centrálních procesorů modelů ID. AR Creator vypočítává umístění symbolů ve vztahu k okolí. Základem k tomu jsou nezpracovaná data z přední kamery, radarového senzorů a mapy navigačního systému. Ukazatele na velké zobrazovací ploše jsou stabilizovány vůči pohybům vozu a přizpůsobeny geometrii projekční optiky.

Vytisknout

Diskuze: Luxusní head-up-display do kompaktů? Volkswagen mění pravidla

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Chevrolet Bolt

Tiskový mluvčí GM stručně. Jde o riziko požáru elektromobilů Chevrolet Bolt

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Zájem o elektromobily v Česku a v Evropě? Tragický, ale naši sousedi...

Heku Car Camp

Znáte divnější "obytňák", než Heku Car Camp?

Elon Musk během rozhovoru pro Axios

Musk dal tweet o síti nabíječek Tesly. Ještě letos zásadní změna

Peugeot 308 SW

Peugeot elektrifikoval již 70 % modelů, v roce 2025 má být tento podíl 100%

Novomanželé David a jeho krásná Anička

Svatební etiketa aneb kdo s kým jede a jak je to s tím troubením?

Ilustrační foto

Babiš se vyjádřil k návrhu zákazu benzínových a naftových motorů

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Reuters: Česká vláda jedná o továrně na baterie. Jeden investor je tajný, druhým je VW

Škoda Enyaq iV 80

Do Rakouska s elektrickou Škodou Enyaq iV 80 – radost či starost?

Hyundai IONIQ 5

Česká premiéra Hyundai IONIQ 5, změní novinka pravidla hry?

Panel klimatizace, ilustrační foto

Auta, lidé, klimatizace, nejde jen o komfort, ale i o zdraví

Ilustrační foto

Jak postupovat při nehodě v zahraničí a zkušenost se švýcarským lumpem

Peugeot e-208 GT

Test Peugeot e-208, lvíček na baterky

Harley Davidson

Nová generace Harley-Davidson Sportster

Red Bull

VIDEO: Reklama na Česko a Slovensko v podání formule Red Bull aneb "From castle to castle"

reklama

Doporučujeme

Nová Octavia Scout. Terénu se nebojí, praktičností vyniká

Škoda cílí na soukromé klienty. Nejžádanější výbavy za atraktivní ceny

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zájem o elektromobily v Česku a v Evropě? Tragický, ale naši sousedi...

  2. Znáte divnější "obytňák", než Heku Car Camp?

  3. Musk dal tweet o síti nabíječek Tesly. Ještě letos zásadní změna

  4. Peugeot elektrifikoval již 70 % modelů, v roce 2025 má být tento podíl 100%

  5. Svatební etiketa aneb kdo s kým jede a jak je to s tím troubením?

  6. Babiš se vyjádřil k návrhu zákazu benzínových a naftových motorů

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud