Luxusní head-up-display do kompaktů? Volkswagen mění pravidla

Head-up-Display s rozšířenou realitou promítá na čelní okno důležité informace
Head-up-Display s rozšířenou realitou promítá na čelní okno důležité informace, foto: Volkswagen
AutoRoad.cz 26. prosince 2020 22:07
Sdílej:

Volkswagen vzájemně spojuje virtuální svět s reálným prostřednictvím nového průhledového displeje s rozšířenou realitou. Inovativní systém zobrazuje dynamické symboly v prostoru venkovního světa. Volkswagen zavádí tuto technologii jako první výrobce automobilů na světě do kompaktního segmentu. Nová komfortní a bezpečnostní funkce se tak stává cenově dostupnou pro mnoho zákazníků. Zpočátku bude ale k dispozici ve výbavě pouze plně elektricky poháněných modelů ID.3 a ID.4.

Displejem s rozšířenou realitou začíná Volkswagen psát novou kapitolu v oblasti zobrazování informací pro řidiče. Přestože je nová technologie opravdovou světovou novinkou, Volkswagen se rozhodl, že ji zavede do nabídky ve velkosériově vyráběném modelu. Značka tím pokračuje ve své strategii nabízet prvky výbavy ze světa high-tech za dostupné ceny. „Zavedli jsme do sériové výroby opravdovou inovaci,“ říká Frank Welsch, člen představenstva, odpovědný za vývoj. „A to nikoli v prémiovém vozidle, ale v kompaktních modelech z rodiny elektromobilů ID. Klíčovou kompetencí Volkswagenu je zpřístupňování progresivních technologií velkému okruhu zákazníků.“

Dvě plochy, dvě úrovně. Head-up-Display s rozšířenou realitou promítá na čelní okno důležité informace, které jsou rozděleny do dvou zobrazovacích ploch a úrovní. Velká plocha s úhlopříčkou 1,8 metru je určena pro dynamická zobrazení a nachází se v zorném poli řidiče ve virtuální vzdálenosti cca 10 metrů. Zde se zobrazují informace asistenčních systémů, jakož i odbočovací šipky a místa startu či cíle z navigačního systému.

Pod vzdálenější velkou plochou je v menší virtuální vzdálenosti umístěna nízká a široká zóna, která slouží k zobrazování rychlosti jízdy, dopravních značek a statických symbolů asistenčních a navigačních funkcí. Tato zobrazení se vznášejí v domnělé vzdálenosti cca tři metry před řidičem.

Všechna dynamická zobrazení jsou vhodně vkládána do prostředí okolního světa. Pokud vozidlo přijíždí ke křižovatce, na které má podle trasy v navigačním systému odbočit, spatří řidič dva pokyny: v prvním kroku se objeví první oznámení na úrovni vozovky a následně tři šipky postavené na křižovatce. Čím blíž je vůz ke křižovatce, tím větší jsou šipky a současně blednou jejich textury, aby nebránily výhledu na vozovku. Volkswagen se při vývoji všech zobrazení řídil pravidlem „méně je více“. To znamená, že řidič není v žádném případě přehlcen podněty.

Pokyny a upozornění. Na vzdálenější zobrazovací ploše se vizualizuje rovněž funkce Lane Assist. Pokud se vozidlo bez zapnutých ukazatelů směru přibližuje k podélné čáře na krajnici, systém ji označí oranžovou barvou. Při zapnutí systému Travel Assist, který udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu, se objeví dvě zelené linie. Je-li aktivní adaptivní tempomat ACC nebo Travel Assist, označuje displej vpředu jedoucí vozidlo barevnými pruhy. Při vypnutých asistenčních systémech spatří řidič červený výstražný signál, pokud vznikne přílišným přiblížením kritická situace.

Hluboko v nitru přístrojové desky. Technickým srdcem průhledového displeje s rozšířenou realitou je jednotka pro vytváření obrazu PGU (Picture Generation Unit), která je uložena hluboko v nitru přístrojové desky. Displej LCD s mimořádnou úrovní jasu vysílá svazky paprsků na dvě rovná zrcadla. Speciální optická soustava vzájemně odděluje složky pro zobrazování na vzdálenější a bližší ploše. Rovná zrcadla odrážejí světlo na velké, elektricky nastavitelné, konkávní zrcadlo, od něhož směřují na čelní okno, a tím do zorného pole řidiče. Ten vidí symboly ve zdánlivé vzdálenosti téměř 10 metrů stejně ostře jako reálné okolí.

Zdrojem obrazového signálu je tzv. AR Creator, tedy jednotka pro vytváření rozšířené reality, v jednom ze dvou centrálních procesorů modelů ID. AR Creator vypočítává umístění symbolů ve vztahu k okolí. Základem k tomu jsou nezpracovaná data z přední kamery, radarového senzorů a mapy navigačního systému. Ukazatele na velké zobrazovací ploše jsou stabilizovány vůči pohybům vozu a přizpůsobeny geometrii projekční optiky.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.