Pro Lukáše Nekvapila byla loňská sezóna velmi úspěšná a s velkou chutí a odhodláním chtěl vstoupit i do té letošní. Jenže jak už všichni víme, nejprve vir a pak „vrchnost“ si s našimi koníčky pořádně pohrály. A když už to šlo, tak to prostě nešlo.
Tišnovský jezdec zůstal „věrný“ sestavě, která jej doprovázela v roce 2019 k zisku vicemistra v rallysprintovém mistrovství a stříbrné příčce ve třídě 6, tedy Petře Řihákové a Opelu Adam R2 připravovanému v dílnách bratří Bryndů. Hned na jaře se ovšem ukázalo, že sezóna bude hodně divoká… Ne však z pohledu jezdeckého, nýbrž různých opatření a restrikcí. Závodit se začalo až v polovině července na Bohemce. „Lukyn“ dal ale přednost sprintovému mistrovství, a tak pro něj a mnoho dalších „krásně postižených“ začala sezóna v Příbrami, čtrnáct dní po boleslavském závodě. V krátkém sledu stanuli Lukáš s Petrou na startu znovu, tentokráte na Valašsku. „Ač jsem se po extra dlouhé zimní a jarní pauze těžko sžíval s autem, tak z toho nakonec bylo 2. místo ve třídě 6. Přispěla k tomu ale i smůla konkurentů, ale té jsme si i my ve zbytku sezóny užili dostatek. Na následujícím závodě, Kowax Valašská rally, jsme hned v první sekci měli problémy s geometrií a já nedokázal s tímto hendikepem nasadit požadované tempo. Bohužel tento problém se nám v servisu nepodařilo odstranit, tudíž i druhá sekce se nesla v duchu bojů sami se sebou a technikou. V cíli z toho byla nepopulární „brambora“ ve třídě,“ ohlédl se za první polovinou závodů letošního roku Lukáš Nekvapil. Druhý poločas závodů zůstal na Moravě. Nejprve to byla téměř domácí rally ve Vyškově. Z Tišnova do centra sprintu to má Lukáš co by kamenem dohodil a zbytek jej donesl pěšky. „Na rally Vyškov jsme se s Peťou oba moc těšili. Nejen, že tuto soutěž máme moc rádi, ale bereme ji jako naši domácí. Byli jsme namotivováni zvrátit dosavadní vývoj sezóny a pokusit se zabojovat o dobrý výsledek. Dobrá nálada nám ale vydržela jen do půlky první rychlostní zkoušky, kdy se při zařazeném 4. rychlostním stupni, uvolnilo táhlo řadicí páky a auto přestalo řadit. Zbytek zkoušky jsme se doplazili se zařazenou čtyřkou do cíle. Na přejezdech mezi jednotlivými erzetami jsme se snažili mechanizmus opravovat a více, či méně se nám dařilo Adámka udržet v chodu až do servisu, kde problém kluci vyřešili. To už jsme ale měli na vedoucí posádku ztrátu jako Brno... Druhou sekci zkoušek jsme si tedy už jen užívali a jízdou se bavili bez ohledu na dosažené časy, a to vše proto, abychom zahnali totální zklamání. V cíli z toho bylo 5. místo, nejhorší výsledek v sezóně a jen utvrzení, že Vyškov se nám opravdu nepovedl,“ neskrýval zklamání ani s odstupem času čerstvý čtyřicátník. Měsíc po vyškovském sprintu startoval poslední podnik rallysprintového mistrovství Rally Morava. Lukáš s Petrou na startu nechyběli, ale po předchozích nezdarech hledali novou motivaci a po úvaze padla volba na změnu vozu. „Po Vyškově jsme s Peťou zhodnotili dosavadní průběh závodů a rozhodli se, že si závěr sezóny zkusíme trošku zpříjemnit a nadělíme si jízdu s novým Peugeotem 208 Rally4 na Rally Morava. Na soutěž jsme jeli v dobrém rozpoložení a už se nemohli dočkat, jak si užijeme novou techniku a porovnáme se s nejrychlejšími dvoukolkami. Hned po startu do první zkoušky jsem zjistil, že auto v závodním režimu nejde do otáček a jelo jen na dva válce... Jako kdyby nestačilo, že už z výroby má jen tři... Byl jsem nucen přepnout zpět na přejezdový režim, což v reálu znamená jako byste za fabii 1,2 HTP připojili vozík s třemi tunami kamení... Takto jsme absolvovali celou první sekci. Radost a chuť závodit byla opět ta tam... V servisu se klukům podařilo auto opravit a my druhé kolo erzet dojeli v průměrném neradostném tempu,“ podělil se o dojmy ze závodu Lukáš Nekvapil. Zbývá dodat, že start ve Šternberku přinesl posádce pohár za druhou příčku ve třídě 5. A jaká tedy byla zkrácená sezóna, ve které Lukáš s Petrou obsadili 4. příčku ve třídě 6 v RSS? „Letošní sezóna pro nás nebyla nejšťastnější, a to nejen kvůli koronaviru. Celý rok nás, až na Příbram, pronásledovaly technické problémy a odsuzovaly nás hned v úvodu závodů k neúčasti v bojích o příčky nejvyšší. Bralo nám to nejen body, koncentraci, ale hlavně radost ze závodění. Pokud mám shrnout jednotlivé závody, tak jediná povedená v kontextu celé sezóny byla Rally Příbram. Podtrženo, sečteno, tahle sezóna výsledkově rozhodně nedopadla dle očekávání, ale s pokorou musím také dodat, že nedopadla nejhůře, protože vzhledem k tomu, co jsem díky nekoncentraci během technických problémů dokázal vytvořit za krizovky a hloupé chyby, tak my a auto jsme zůstali celí. A to je vždy úkol číslo jedna, který si s Peťou před závody dáváme, přece jen máme doma každý po dvou milovaných ratolestech a nemálo dalších závazků. Rally je stále „jenom” zábava, i když letos to tak rozhodně nebylo... Chci moc poděkovat Petě za výborný diktát, rodinám, že nám to trpí, našemu NK FANS, kterého na světě lepšího není a zůstal při nás i během této zpackané sezóny. Dále Brynda racing za servisní zázemí. A v neposlední řadě našim partnerům, bez kterých bychom se na start nepostavili, a to Zyksal, Geotest, Erengo.cz a další. Děkujeme. DĚKUJEME VŠEM A PŘEJEME PEVNÉ ZDRAVÍ V TÉTO NELEHKÉ DOBĚ. DAJ GAS!!!“
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.