Zklamaný odjížděl z Valašského Meziříčí Lukáš Frána. Z dobře rozjeté soutěže musel devětadvacetiletý jezdec odstoupit ve chvíli, kdy měl na dosah životní výsledek mezi dvoukolkami.
Klatovák Frána přivezl do Valmezu dvojici, na kterou v posledních letech v rally pevně spoléhá. Vůz Citroën DS3 R3T MAX a Pavla Odvárku, který má své pevné místo v první řadě. Pokud je zde pan Odvárka, tak můžeme začít ohlédnutí za Valaškou. Letošní Kowax ValMez Rally byla poznamenána posunutým termínem díky koronavirové situaci a při samotném závodě i mnoha zpřísněnými bezpečnostními opatřeními. Premiéru si u nás odbyl i styl závodu, kdy se jel zároveň podnik z velkého i sprintového mistrovství současně. Nic z toho ale Lukáši a Pavlovi neubíralo na chuti pěkně si zazávodit. V sobotní etapě čekalo na 104 přihlášené posádky osm rychlostních zkoušek. Bíložlutý citroën spadá do třídy 5 a zde sváděly souboj pouze čtyři posádky. Lukáš se proto ohlížel i na další časy soupeřů z kategorie dvoukolek a těch bylo více jak 70. „Už od seznamovacích jízd nám bylo jasné, že to bude hodně rychlá soutěž. Takové tratě nám celkem sedí a my z nich měli dobrý pocit. Dobrou náladu ze seznamovacích jízd rychle zmrazila naše návštěva ve stanu Michelin, kam jsme si došli pro nové gumy. Sdělili nám, že pro nás žádné ve směsi 21, které jsme potřebovali, nemají a bylo hotovo. Byli jsme z toho hodně rozhození, protože taková situace se nám ještě nestala. Nějaké gumy jsme měli, ale byly dost „smetené“ a takové, co jiní už vyhazují, ale nám nezbývalo nic jiného, než na nich závodit. Na Valašku jsme se přihlásili jak do velkého mistráku, tak i do rallysprintu. Bylo nám jasné, že domácí posádky a ty, co pojedou sprint, budou hodně tlačit, protože tak to ve sprintech chodí a letí se od začátku až do konce obrovské tempo. Konkurence byla opravdu silná a my se hlavně soustředili na velký mistrák,“ přiblížil peripetie před závodem Lukáš Frána.
V sobotu ráno vítalo posádky sluníčko a vidina pořádného pařáku. Pro soutěžící v závodních autech pak nedobrovolná sauna a pořádně propocené kombinézy. Vstup do závodu vyšel Lukášovi na výbornou, když na úvodní erzetě zajel čtvrtý nejrychlejší čas mezi dvoukolkami. S přibývajícími kilometry ovšem byl velmi znát hendikep jetých gum. Přesto posádka bojovala a při druhém průjezdu RZ Fulnek zajela šestý a v druhé zkoušce na kopřivnickém polygonu osmý čas mezi dvoukolkami. Sobotní etapu, která se jela mimo jiné i jako sprintový závod, zakončila dvojice Frána – Odvárka na 8. místě v RSS, stejná příčka patří pochopitelně klukům i v kategorii 2WD, ve třídě byli třetí a v průběžném pořadí klasifikace Kowax ValMez rally byl Lukáš s Pavlem 31. „V úvodní erzetě rally se nám podařilo zajet výborný čtvrtý čas celkově ve 2WD se ztrátou čtyř vteřin na prvního Honzu Dohnala, který je letos nepřekonatelný v obou seriálech. Na dalších zkouškách se ukazovalo, že máme velkou nevýhodu v gumách, do kterých jsme se nemohli pořádně opírat. Chtěli jsme více tlačit a tratě nám opravdu seděly, ale nechtěli jsme podstupovat nějaké velké riziko. I přesto se jelo hodně rychle a jedna krize se nám nevyhnula, když na druhém průjezdu RZ Lešná po velkém náletu na brzdách do L7 odboč, auto nezabrzdilo na nabržděném rozteklém asfaltu a měli jsme štěstí, že jsme krizovou situaci zvládli a divákům udělali nějakou show,“ ohlédl se za sobotním závoděním Lukáš Frána. Krizovku na Lešné neměla pouze posádka citroënu, ale dalších cirka třicet posádek.
Do nedělní části závodu vyrazili pouze účastníci usilující o body do velkého mistráku. Lukáš s Pavlem byli v tu chvíli na 3. místě ve dvoukolkách a díky tomu, že René Dohnal i Egon Smékal jeli pouze sprint, patřila vedoucí příčka ve třídě 5 klatovské dvojici. Posádka dostala ráno nové pneumatiky, ale aby zase tolik nejásala, byly pouze dvě. Nastalo dilema kam s nimi. Lukáš Frána si patrně libuje v úvodních zkouškách, neboť stejně dobře zajel i tu nedělní. Tentokráte z toho byl 4. čas mezi dvoukolkami, který přinesl velké nabuzení i rozčarování zároveň. „Na druhou etapu jsme se hodně těšili. Tratě byly jako pro nás na míru dělané a věřili jsme si na nich. Zároveň byly velké obavy z toho, jestli udržíme naše pozice, neboť nás čekaly opravdu extrémně rychlé zkoušky. Sobotní horko mne rozehřálo natolik, že jsem v noci nemohl usnout a jen jsem se převaloval. Před očima se mi promítaly odjeté rychlostní zkoušky i ty, které nás teprve čekaly a já usnul až okolo třetí hodiny. Budíček v 6 hodin ráno moc příjemný nebyl, ale potěšila nás zpráva, že máme u Michelinu nové 21, které přivezli z Polska. Byly pouze dvě, víc jich pro nás prostě neměli. Nastalo dilema, na jakou nápravu dát nové a na jakou ty už dost „zhulené“. Nakonec jsme zvolili taktiku na rychlé tratě dát nové pneumatiky dozadu. Věděli jsme, že bude ještě velký boj udržet se ve třídě před Vencou Stejskalem, ale také ve dvoukolkách, kde se na nás tlačilo plno posádek. Byl ale příjemný pocit stát na startu rychlostní zkoušky hned za vozem S2000 a ve zpětném zrcátku vidět Hyundai R5. Úsměv nám ale rychle zvadl, když se mi ke konci první nedělní zkoušky začal propadat brzdový pedál a do stopky jsem už dobržďoval na ruční brzdu. Na následující RZ Juřinka byl velice krátký přejezd a nám se nepovedlo problém s unikající brzdovou kapalinou zcela vyřešit. S vědomím, že nemám v pořádku brzdy, jsme do zkoušky odstartovali, ale velmi rychle jsme zjistili, že takto se dál jet nedá a po kole a půl jsme zamířili do cíle. Tím skončila naše pouť v doposud nejlépe rozjetém závodě. Bylo to pro nás velmi hořké odstoupení. I přesto máme radost, že pořád zrychlujeme a od Bohemky vidíme další posun. Letošní dva závody nám daly více než celá loňská sezóna a já věřím, že to bude ještě lepší. Chtěl bych poděkovat klukům od nás, Martinovi a Vencovi za servis, tátovi a mamce za obrovskou podporu a také všem našim sponzorům a fanouškům, díky. Teď už se budeme pilně připravovat na Rally Pačejov, kde si budeme chtít zlepšit chuť a bojovat o co nejlepší umístění,“ uvedl klatovský rodák.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.