Respektovaný britský týdeník Motorsport News vybral v aktuálním čísle desítku největších juniorských talentů v rally. Předpokládá, že každý z nich se do pěti let může prosadit mezi špičku světového šampionátu WRC. Nás může těšit, že mezi nadějnými jezdci figuruje i dvacetiletý Erik Cais, který letos pojede s Fordem Fiestou R5 týmu Orsák Rallysport seriál mistrovství Evropy.
Seznam talentovaných mladíků je pestrý a nezahrnuje jezdce, kteří se už do WRC prosadili (Kalle Rovanpera, Oliver Solberg). Jedná se o následovníky Ogiera a Neuvilla, novou generaci, která už bude závodit s hybridními speciály WRC. Některá jména jsou známější a už mají na kontě mnoho vítězství i evropské tituly (Grjazin nebo Ingram), jiní na své velké úspěchy teprve čekají. Všichni mají jedno společné. Jsou ambiciózní, talentovaní a maximálně na sobě pracují.
Zařazení do prestižního seznamu samozřejmě není automatickou vstupenkou do nejvyšší ligy světového rallysportu. K tomu vede ještě dlouhá a nelehká cesta. Je to ocenění a hlavně závazek.
Podívejme se, jak novináři z Motorsport News vidí Erika Caise.
„Erik se narodil ve stejný den, 5. srpna, jako jeho idol Colin McRae. Ačkoliv začal kariéru na dvou kolech v downhillu, je předurčen k závodění na čtyřech kolech. Jeho pravidelné starty ve světovém poháru ve sjezdu ukončila v sezoně 2017 zlomená klíční kost. Po vzoru svého otce Miroslava, který patřil na počátku století k české špičce, se v roce 2018 přeorientoval na rally. Už během premiérové sezoně si na Barum Czech Rally Zlín jel pro vítězství v kategorii dvoukolek, než ho přibrzdil defekt pneumatiky.“
„Díky tomuto výkonu v silné mezinárodní konkurenci vstoupil v následujícím roce do evropského seriálu ERC3 Junior. Ačkoliv musel kvůli školním povinnostem jednu soutěž vynechat, obsadil čtvrtou příčku a v ERC3 byl klasifikován jako druhý. Při svém debutu za volantem speciálu R5 na české regionální soutěži vybojoval stříbrnou medaili a v závěru roku dojel v první desítce francouzské Rallye du Var.“
„S podporou Autoklubu ČR letos vstupuje do kategorie ERC1 Junior. Sezonu zahájil třetím místem na úvodní soutěži španělského šotolinového mistrovství.“
Silné stránky: „Sympatický, na svůj věk vyspělý, má silné zázemí a je rychlý.“
Slabé stránky: „Po loňské sérii dvou havárií ve vysoké rychlosti na šotolině hledal pomalu jistotu a svoji dosavadní formu.“
TOP 10 talentovaných jezdců současnosti:
Pep Bassas, 27, Španělsko
Marco Bulacia, 19, Bolivie
Erik Cais, 20, Česká Republika
Adrien Fourmaux, 25, Francie
Chris Ingram, 25, Velká Británie
Nikolaj Grjazin, 25, Rusko
Efren Llarena, 25, Španělsko
Miko Marczyk, 24, Polsko
Julian Wagner, 25, Rakousko
Sami Pajari, 18, Finsko
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.