Respektovaný britský týdeník Motorsport News vybral v aktuálním čísle desítku největších juniorských talentů v rally. Předpokládá, že každý z nich se do pěti let může prosadit mezi špičku světového šampionátu WRC. Nás může těšit, že mezi nadějnými jezdci figuruje i dvacetiletý Erik Cais, který letos pojede s Fordem Fiestou R5 týmu Orsák Rallysport seriál mistrovství Evropy.
Seznam talentovaných mladíků je pestrý a nezahrnuje jezdce, kteří se už do WRC prosadili (Kalle Rovanpera, Oliver Solberg). Jedná se o následovníky Ogiera a Neuvilla, novou generaci, která už bude závodit s hybridními speciály WRC. Některá jména jsou známější a už mají na kontě mnoho vítězství i evropské tituly (Grjazin nebo Ingram), jiní na své velké úspěchy teprve čekají. Všichni mají jedno společné. Jsou ambiciózní, talentovaní a maximálně na sobě pracují.
Zařazení do prestižního seznamu samozřejmě není automatickou vstupenkou do nejvyšší ligy světového rallysportu. K tomu vede ještě dlouhá a nelehká cesta. Je to ocenění a hlavně závazek.
Podívejme se, jak novináři z Motorsport News vidí Erika Caise.
„Erik se narodil ve stejný den, 5. srpna, jako jeho idol Colin McRae. Ačkoliv začal kariéru na dvou kolech v downhillu, je předurčen k závodění na čtyřech kolech. Jeho pravidelné starty ve světovém poháru ve sjezdu ukončila v sezoně 2017 zlomená klíční kost. Po vzoru svého otce Miroslava, který patřil na počátku století k české špičce, se v roce 2018 přeorientoval na rally. Už během premiérové sezoně si na Barum Czech Rally Zlín jel pro vítězství v kategorii dvoukolek, než ho přibrzdil defekt pneumatiky.“
„Díky tomuto výkonu v silné mezinárodní konkurenci vstoupil v následujícím roce do evropského seriálu ERC3 Junior. Ačkoliv musel kvůli školním povinnostem jednu soutěž vynechat, obsadil čtvrtou příčku a v ERC3 byl klasifikován jako druhý. Při svém debutu za volantem speciálu R5 na české regionální soutěži vybojoval stříbrnou medaili a v závěru roku dojel v první desítce francouzské Rallye du Var.“
„S podporou Autoklubu ČR letos vstupuje do kategorie ERC1 Junior. Sezonu zahájil třetím místem na úvodní soutěži španělského šotolinového mistrovství.“
Silné stránky: „Sympatický, na svůj věk vyspělý, má silné zázemí a je rychlý.“
Slabé stránky: „Po loňské sérii dvou havárií ve vysoké rychlosti na šotolině hledal pomalu jistotu a svoji dosavadní formu.“
TOP 10 talentovaných jezdců současnosti:
Pep Bassas, 27, Španělsko
Marco Bulacia, 19, Bolivie
Erik Cais, 20, Česká Republika
Adrien Fourmaux, 25, Francie
Chris Ingram, 25, Velká Británie
Nikolaj Grjazin, 25, Rusko
Efren Llarena, 25, Španělsko
Miko Marczyk, 24, Polsko
Julian Wagner, 25, Rakousko
Sami Pajari, 18, Finsko
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.