Úspěšný průběh měl desátý ročník HOTHESS Mikuláš Rally 2019 ve Slušovicích, tradiční volný podnik zapsaný v kalendáři Autoklubu České republiky. Vítězem kulatého ročníku se stala poslední listopadový den posádka Jan Černý, Petr Černohorský (soutěžící Jan Černý) na voze Škoda Fabia R5 Evo, na druhém místě skončili s odstupem pouhých 0,3 vteřiny Miroslav Jakeš, Petr Machů (Škoda Samohýl Team) a třetí dojeli se ztrátou 2,9 vteřiny Václav Kopáček, Barbora Rendlová (Kicker Racing Autoklub v AČR), obě posádky startovaly na vozech Škoda Fabia R5.
Jubilejní Mikuláš Rally měřila celkem 58,93 km a obsahovala 5 rychlostních zkoušek v celkové délce 25,29 ostrých kilometrů na úsecích Dostihovka okruh a Fagus Lípa. Novinkou byla závěrečná erzeta s názvem Final Stage. V okolí Slušovic bylo po pátečním dešti slunečné, ale chladné počasí. Trať byla na řadě místech kluzká a ztížená i vytahaným blátem. Ze startu se omluvil ze zdravotních důvodů čerstvý vicemistr ERC3 Erik Cais a premiéra soutěžního speciálu Ford Fiesta R5 Mk 2 ze stáje Orsák Rallysport se odložila na českých tratích zatím na neurčito. Diváci však nebyli ochuzeni o řadu kvalitních jezdců ve startovním poli a rozhodně se bylo kolem slušovické dostihové dráhy na co koukat.
Po dvou rychlostních zkouškách začali nejrychleji Roman Odložilík a Miroslav Jakeš. Odložilík ale do třetí erzety nenastoupil kvůli technické poruše spojky. Do popředí se prodral Jan Černý a před závěrečnou RZ Final Stage bylo zřejmé, že vítězem se stane jeden z tria Jakeš, Černý a Kopáček. Nakonec se štěstí usmálo na devětadvacetiletého rodáka z Příbrami Jana Černého. „Jelo se nám hezky, bylo hodně vytahaného bláta a mokro. Fabia Evo je skvělé auto, sice podobná klasické „erpětkové“ fabii, ale zároveň odlišná. Na první rundu jsem váhal, jaké obout pneumatiky. Vzali jsme dvě mokré, dvě suché gumy a na závěr jsme dali tvrdou směs pneumatik. A vyšlo nám to,“ pověděl vítězný jezdec.
Jakeš na nejvyšší stupeň nedosáhl, když těsný náskok 1,8 vteřiny před závěrečným měřeným úsekem neudržel. „Chtěli jsme vyhrát pro kluky týmu, tak to zamrzí. Gumy byly po čtyřech erzetách již hodně sjeté. Kolem balíku na poslední erzetě jsme ztratili pár vteřin. Na trati bylo místy sucho, místy naopak mokro, vlhko a spousta bláta. Pro fanoušky to bylo hodně zajímavé,“ řekl třicetiletý jezdec ze Vsetínska.
Václav Kopáček obhájil loňskou bronzovou pozici na mikulášské rally. Západočech si odskočil na moravskou rallyshow ze Spojených arabských emirátů, kde startuje v tamním šampionátu. „Seděli jsme ve fabii opět po delším čase. Museli jsme přivézt auto nepoškozené až do cíle, neboť příští týden s ním pojede týmový šéf Petr Kačírek Pražský rallysprint. Ve Slušovicích je to vždy krásné, atmosféra nádherná, diváci skvělí a třetí místo je parádní. Na okruhu nebylo příliš co vymýšlet, hlavně neurvat kolo. Na RZ Raková bylo hodně bláta a bylo obtížné zvolit mokré nebo suché gumy,“ uvedl dvaatřicetiletý Kopáček.
Hned pod stupni vítězů skončili Jaroslav Melichárek ze Slovenska (Ford Fiesta RS WRC), Patrik Rujbr (Škoda Fabia R5), šestý dojel Antonín Tlusťák (Škoda Fabia WRC). Poprvé usedl v ostrém závodě za volant vozu kategorie R5 třiadvacetiletý Adam Březík. Letošní šampion Rallysprint série ve výsledkové listině nefiguruje, neboť po závěrečné erzetě odstoupil z důvodu nepovolené pomoci. „Hned na první erzetě kolem dostihovky přišel dvojitý defekt a kluci nám poté přivezli náhradní kolo, což nepovolují řády. Auto je skvělé, rally byla super, ale bohužel jsem pokazil začátek,“ vysvětil talentovaný Adam Březík.
Početní fanoušci rallysportu viděli ve Slušovicích hezké průjezdy i mezi jezdci na vozech s jednou poháněnou nápravou. Zde byl nejrychlejší úřadující český šampion René Dohnal (Peugeot 208 R2), s odstupem 3,0 vteřin skončil druhý Egon Smékal (Citroën DS3 R3T), třetí dojel při premiéře s fiestou Lukáš Nekvapil. „Pro nás to byl neplánovaný start. Kamarád Martin Plesník projevil zájem poprvé se svézt na horkém sedadle spolujezdce. Dali jsme dohromady budget a vyšlo to krásně. Děkuji Martinovi za spolupráci, neudělal žádnou chybu a má do budoucna velký potenciál. Výsledek je super, krásná tečka za sezonou, která se podařila na jedničku,“ pověděl osmadvacetiletý René Dohnal. Rovněž dva nejrychlejší „dvoukolkáře“ dělily od sebe pouhé tři desetiny vteřiny! „Bylo to pěkné svezení. Parádně jsme si zajezdili, maximální spokojenost,“ řekl v cíli zlínský jezdec Egon Smékal, který letos startoval v evropské Central Rally Trophy a po Českém Krumlově se objevil na českých tratích letos teprve podruhé.
Celkem bylo převzato po technické přejímce 66 vozů z původně 69 přihlášených, v cíli bylo klasifikováno 56 soutěžících. Tečku za letošní sezonou automobilových soutěží v České republice udělá první prosincovou sobotu Pražský rallysprint.
Konečné pořadí HOTHESS 10. Mikuláš Rally 2019:
1. Jan Černý, Petr Černohorský (Škoda Fabia R5 Evo) 17:19,6 min
2. Miroslav Jakeš, Petr Machů (Škoda Fabia R5) + 0,3 s
3. Václav Kopáček, Barbora Rendlová (Škoda Fabia R5) + 2,9 s
4. Jaroslav Melichárek, Erik Melichárek (SVK, Ford Fiesta RS WRC) + 25,1 s
5. Patrik Rujbr, Jaromír Švec (Škoda Fabia R5) + 27,3 s
6. Antonín Tlusťák, Ivo Vybíral (Škoda Fabia WRC) + 41,2 s
7. Igor Drotár, Imrich Ferencz (SVK, Škoda Fabia R5) + 43,6 s
8. Jan Jelínek, Petr Ingr (Škoda Fabia R5) + 55,7 s
9. Tomáš Růžička, Jaroslav Novák (Hyundai i20 R5) + 1:01,2 min
10.Jaroslav Pešl, Radek Bařica (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:03,4 min
Hodnocení v kategorii dvoukolek (2WD):
1./14. René Dohnal, Martin Plesník (Peugeot 208 R2) 19:03,6 min
2./15. Egon Smékal, Petra Němcová (Citroën DS3 R3T) + 3,0 s
3./16. Lukáš Nekvapil, Roman Koscelník (Ford Fiesta R2T) + 9,5 s
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.