Barum Czech Rally Zlín stojí před významným historickým milníkem - v roce 2020 se totiž uskuteční její jubilejní padesátý ročník. Největší česká automobilová soutěž toto významné výročí oslaví ve výborné kondici vybudované na osvědčeném formátu předchozích let – jako součást osmidílného kontinentálního seriálu FIA ERC a rovněž jako podnik domácího Autoklub Mistrovství ČR v rally. Jubilejní ročník Barum Czech Rally Zlín se jako vždy odehraje v srpnu, po dočasné změně data konání v roce 2019 se vrací do svého obvyklého termínu na konci letních prázdnin - pojede se ve dnech 28. až 30. 8. 2020.
Pořadatelé barumky chtějí nadcházející výročí oslavit ve více směrech, tím nejvýraznějším ale bude sportovní aspekt. Už před několika měsíci Mezinárodní automobilová federace obdržela žádost a následně schválila výjimku na prodloužení celkové kilometráže rychlostních zkoušek, která je běžně limitovaná hranicí 230 kilometrů. „Při jubilejním ročníku chceme posádkám nabídnout něco výjimečného,“ říká ředitel Barum Czech Rally Zlín, pan Miloslav Regner. „Rádi bychom se s barumkou alespoň jednorázově vrátili na některé staronové populární úseky. To s sebou samozřejmě nese řadu jednání s obcemi a majiteli pozemků, u kterých se rally dlouhá léta nejela. Výjimka na prodloužení délky trati nám každopádně dává větší prostor pro práci se skladbou trati a pevně věříme, že její výsledná podoba bude stát za to.“
Barum Czech Rally Zlín v uplynulém půlstoletí prošla zajímavým vývojem, byla součástí řady prestižních mezinárodních seriálů a uvítala nespočet věhlasných jezdců, kteří se postarali o mnoho zajímavých sportovních zážitků. Na dosavadní tradici zlínské soutěže je unikátní také dlouhodobé partnerství se značkou Barum, která je titulárním sponzorem tohoto podniku od samého počátku až do dnešních dnů. Historie otrokovické pneumatikárny, která dnes nese značku Continental Barum a je největším závodem svého druhu v Evropě, jde po celou dobu své existence ruku v ruce s Barum rally; vždyť první ročník v roce 1971 se pořádal u příležitosti slavnostního spuštění provozu v této továrně, řadu let kolem ní vedla okruhová rychlostní zkouška a dnes areál společnosti Continental Barum posádkám a týmům během rally pravidelně poskytuje servisní zázemí.
Barum rally v roce 2020 napíše další kapitolu svého spojení se šampionátem Mistrovství Evropy v rally. Svazek zlínské soutěže s druhou nejvyšší mezinárodní sérií v rally pod hlavičkou FIA trvá bez přerušení už od roku 1983, přičemž řadu let zlínská soutěž platí za jeden ze stěžejních podniků v tomto seriálu. „Mezi seriálem FIA ERC a pořadateli Barum Czech Rally Zlín dlouhodobě funguje velice dobrý vztah,“ říká Jean-Baptiste Ley, koordinátor evropského šampionátu. „Barum rally je jedním z vrcholů v kalendáři FIA ERC a srpen bývá každoročně netrpělivě očekávaným měsícem. Všichni si ve Zlíně užívají skvělou atmosféru a spoustu akce, která se odehrává na rychlostních zkouškách. Díky kvalitní organizaci je tato soutěž nesmírně populární u našich jezdců a týmů, kteří ji navštěvují v hojném počtu. Pořadatelům Barum Czech Rally Zlín chceme pogratulovat k výjimečnému výročí, které s jejich soutěží v nadcházejícím roce oslaví,“ dodává Ley.
Kromě zahraničních posádek Zlín samozřejmě přivítá také účastníky domácího Autoklub Mistrovství České republiky v rally a rovněž posádky, které budou v rámci již třináctého ročníku Star Rally Historic zápolit o body do českého mistrovství historických automobilů. Pořadatelé se po několika letech rozhodli vyslyšet přání řady účastníků této historické rally, jež bude premiérově rozšířena i o nedělní rychlostní zkoušky. Také jubilejní padesátý ročník Barum Czech Rally Zlín nabídne zájemcům bohatý doprovodný program, v němž mohou sami příznivci automobilů hrát aktivní roli – budou si moci vyzkoušet ostrou jízdu na sedadle spolujezdce v závodním speciálu R5 či se zúčastnit již čtvrtého ročníku Green rally, která je určena pro vozy s elektrickým či hybridním pohonem. Zkrátka, jubilejní padesátá barumka bude velkolepá!
Kalendář FIA ERC 2020
26. - 28. 3. Azores Airlines Rallye Portugalsko šotolina
7. - 9. 5. Rally Islas Canarias Španělsko asfalt
29. - 31. 5. Rally Liepaja Lotyšsko šotolina
26. - 28. 6. 77. Rally Poland Polsko šotolina
24. - 26. 7. Rally di Roma Capitale Itálie asfalt
28. - 30. 8. Barum Czech Rally Zlín ČR asfalt
9. - 11. 10. Cyprus Rally Kypr šotolina
6. - 8. 11. Rally Hungary Maďarsko asfalt
Jakub HOFBAUER
tiskové středisko Barum Czech Rally Zlín
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.