Český jezdec Jan Kopecký (Škoda Fabia R5 Evo) z továrního týmu Škoda Motorsport vyhrál popáté za sebou Barum Czech Rally Zlín. Celkově si v prestižním podniku zařazeném do seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a Autoklub Mistrovství České republiky v rally připsal již osmé vítězství. Druhé místo obsadil se ztrátou 1:31,5 minuty další domácí zástupce Filip Mareš (Škoda Fabia R5) z týmu ACCR Czech Rally Team, který po velmi dramatickém souboji předčil Brita Chrise Ingrama (Škoda Fabia R5 – Toksport WRT). Mareš porazil Ingrama o pouhé tři desetiny vteřiny a slaví evropský titul v šampionátu ERC1 Junior!
Kopecký, jehož spolujezdcem byl Pavel Dresler, vstupoval do nedělní druhé etapy 49. ročníku Barum Czech Rally Zlín z vedoucí pozice. Během všech šesti rychlostních zkoušek si před svými pronásledovateli udržoval dostatečný náskok, na Majáku a Kašavě byl při třináctém, respektive při patnáctém testu vůbec nejrychlejší. Výrazně mu pomohly také problémy, které už v sobotu v závěru první etapy postihly jeho největšího soupeře a úřadujícího mistra Evropy Alexeje Lukjaňuka (Citroën C3 R5). Rodákovi z ruské metropole Moskvy nepomohly ani triumfy v polovině závěrečných erzet. Další z favoritů Rus Nikolaj Grjazin (Škoda Fabia R5) jedoucí s lotyšskou licencí doplatil na havárii v průběhu jedenácté rychlostní zkoušky Pindula.
Tuhou a napínavou bitvu viděly desetitisíce nadšených diváků o druhou pozici. Po dvanácté rychlostní zkoušce ji držel Brit Chris Ingram, bylo však jasné, že se o ni bude přetahovat s českým reprezentantem Filipem Marešem. Ten jezdce ze Spojeného království po třinácté erzetě předskočil. Po absolvování trati na Pindule si oba protivníci místa znovu prohodili, Mareš v té chvíli na Ingrama a jeho spolujezdce Rosse Whittocka ztrácel šest desetin vteřiny. Definitivní rozhodnutí přinesl závěrečný úsek na Kašavě. Filip Mareš tu byl rychlejší a v konečném součtu Ingrama porazil rozdílem tří desetin vteřin. Na vítězného Kopeckého ztratil pilot navigovaný Janem Hlouškem 1:31,5 minuty. Ztráta Ingrama na první příčku se rovnala 1:31,8 minuty.
Obsazení od čtvrté do sedmé pozice zůstalo v závěrečné části zlínské rally nezměněno. Těsně pod stupni vítězů skončili Tomáš Kostka s Ladislavem Kučerou (Škoda Fabia R5 Evo), za nimi dojela německo-rakouské dvojice Marijan Griebel, Pirmin Winklhofer (Škoda Fabia R5), konečné šesté místo připadlo Rakušanům Simonu Wagnerovi a Geraldu Winterovi (Škoda Fabia R5 Evo), jako sedmí dosáhli cíle domácí Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát (Škoda Fabia R5). Osmí skončili Tomáš Pospíšilík s Jiřím Hovorkou, devátí Patrik Rujbr s Jaromírem Švecem (oba týmy Škoda Fabia R5) a TOP 10 uzavřeli Ondřej Bisaha s Petrem Těšínským (Hyundai i20 R5).
Konečné pořadí po 15. rychlostní zkoušce:
1. Kopecký, Dresler (CZE, Škoda Fabia R5 Evo) 2:05:17,4 hod2. Mareš, Hloušek (CZE, Škoda Fabia R5) + 1:31,5 min3. Ingram, Whittock (GBR, Škoda Fabia R5) + 1:31,8 min4. Kostka, Kučera (CZE, Škoda Fabia R5 Evo) + 1:51,1 min5. Griebel, Winklhofer (DEU/AUT, Škoda Fabia R5) + 2:49,7 min6. Wagner, Winter (AUT, Škoda Fabia R5 Evo) + 3:07,9 min7. Tarabus, Trunkát (CZE, Škoda Fabia R5) + 3:15,4 min8. Pospíšilík, Hovorka (CZE, Škoda Fabia R5) + 5:38,5 min9. Rujbr, Švec (CZE, Škoda Fabia R5) + 5:50,0 min10. Bisaha, Těšínský (CZE, Hyundai i20 R5) + 6:30,7 min
Vyhrané RZKopecký – 6, Lukjaňuk – 5, Grjazin – 3, Ingram – 1
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.