Český jezdec Jan Kopecký (Škoda Fabia R5 Evo) z továrního týmu Škoda Motorsport vyhrál popáté za sebou Barum Czech Rally Zlín. Celkově si v prestižním podniku zařazeném do seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a Autoklub Mistrovství České republiky v rally připsal již osmé vítězství. Druhé místo obsadil se ztrátou 1:31,5 minuty další domácí zástupce Filip Mareš (Škoda Fabia R5) z týmu ACCR Czech Rally Team, který po velmi dramatickém souboji předčil Brita Chrise Ingrama (Škoda Fabia R5 – Toksport WRT). Mareš porazil Ingrama o pouhé tři desetiny vteřiny a slaví evropský titul v šampionátu ERC1 Junior!
Kopecký, jehož spolujezdcem byl Pavel Dresler, vstupoval do nedělní druhé etapy 49. ročníku Barum Czech Rally Zlín z vedoucí pozice. Během všech šesti rychlostních zkoušek si před svými pronásledovateli udržoval dostatečný náskok, na Majáku a Kašavě byl při třináctém, respektive při patnáctém testu vůbec nejrychlejší. Výrazně mu pomohly také problémy, které už v sobotu v závěru první etapy postihly jeho největšího soupeře a úřadujícího mistra Evropy Alexeje Lukjaňuka (Citroën C3 R5). Rodákovi z ruské metropole Moskvy nepomohly ani triumfy v polovině závěrečných erzet. Další z favoritů Rus Nikolaj Grjazin (Škoda Fabia R5) jedoucí s lotyšskou licencí doplatil na havárii v průběhu jedenácté rychlostní zkoušky Pindula.
Tuhou a napínavou bitvu viděly desetitisíce nadšených diváků o druhou pozici. Po dvanácté rychlostní zkoušce ji držel Brit Chris Ingram, bylo však jasné, že se o ni bude přetahovat s českým reprezentantem Filipem Marešem. Ten jezdce ze Spojeného království po třinácté erzetě předskočil. Po absolvování trati na Pindule si oba protivníci místa znovu prohodili, Mareš v té chvíli na Ingrama a jeho spolujezdce Rosse Whittocka ztrácel šest desetin vteřiny. Definitivní rozhodnutí přinesl závěrečný úsek na Kašavě. Filip Mareš tu byl rychlejší a v konečném součtu Ingrama porazil rozdílem tří desetin vteřin. Na vítězného Kopeckého ztratil pilot navigovaný Janem Hlouškem 1:31,5 minuty. Ztráta Ingrama na první příčku se rovnala 1:31,8 minuty.
Obsazení od čtvrté do sedmé pozice zůstalo v závěrečné části zlínské rally nezměněno. Těsně pod stupni vítězů skončili Tomáš Kostka s Ladislavem Kučerou (Škoda Fabia R5 Evo), za nimi dojela německo-rakouské dvojice Marijan Griebel, Pirmin Winklhofer (Škoda Fabia R5), konečné šesté místo připadlo Rakušanům Simonu Wagnerovi a Geraldu Winterovi (Škoda Fabia R5 Evo), jako sedmí dosáhli cíle domácí Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát (Škoda Fabia R5). Osmí skončili Tomáš Pospíšilík s Jiřím Hovorkou, devátí Patrik Rujbr s Jaromírem Švecem (oba týmy Škoda Fabia R5) a TOP 10 uzavřeli Ondřej Bisaha s Petrem Těšínským (Hyundai i20 R5).
Konečné pořadí po 15. rychlostní zkoušce:
1. Kopecký, Dresler (CZE, Škoda Fabia R5 Evo) 2:05:17,4 hod2. Mareš, Hloušek (CZE, Škoda Fabia R5) + 1:31,5 min3. Ingram, Whittock (GBR, Škoda Fabia R5) + 1:31,8 min4. Kostka, Kučera (CZE, Škoda Fabia R5 Evo) + 1:51,1 min5. Griebel, Winklhofer (DEU/AUT, Škoda Fabia R5) + 2:49,7 min6. Wagner, Winter (AUT, Škoda Fabia R5 Evo) + 3:07,9 min7. Tarabus, Trunkát (CZE, Škoda Fabia R5) + 3:15,4 min8. Pospíšilík, Hovorka (CZE, Škoda Fabia R5) + 5:38,5 min9. Rujbr, Švec (CZE, Škoda Fabia R5) + 5:50,0 min10. Bisaha, Těšínský (CZE, Hyundai i20 R5) + 6:30,7 min
Vyhrané RZKopecký – 6, Lukjaňuk – 5, Grjazin – 3, Ingram – 1
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.