Česká posádka Jan Kopecký, Pavel Dresler (Škoda Fabia R5 Evo) z továrního týmu Škoda Motorsport vede po úvodní etapě celkové pořadí 49. ročníku Barum Czech Rally Zlín, soutěže zařazené do seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a Autoklub Mistrovství České republiky v rally. S odstupem 57,4 vteřiny je po devíti rychlostních zkouškách druhý Brit Chris Ingram ze stáje Toksport WRT navigovaný Rossem Whittockem (Škoda Fabia R5). Třetí příčka patří další domácí posádce ACCR Czech Rally Team ve složení Filip Mareš, Jan Hloušek (Škoda Fabia R5), která jede s odstupem 1:01,2 minuty.
Sedminásobný vítěz zlínské rally a úřadující mistr České republiky Jan Kopecký během soboty neopustil medailové pozice celkového pořadí a míří nezadržitelně za osmým vavřínem ve Zlíně a sedmým českým titulem. Na rozdíl od loňska se mu vyhnuly defekty a nejhůře byl po třetí a čtvrté erzetě třetí. Při odpoledním průjezdu rychlostních zkoušek se vrátil na nejvyšší příčku, dohromady během prvního víkendového dne vyhrál tři rychlostní zkoušky.
Šance sedmatřicetiletého rodáka z Opočna na osmé prvenství ve Zlíně je o to větší, že jeho největšího soupeře Alexeje Lukjaňuka z Ruska navigovaného Alexejem Arnautovem potkaly nemalé problémy. Jeho Citroën C3 R5 měl v osmé erzetě Halenkovice nejprve defekt levé přední pneumatiky, poté se mu ještě poškodilo zavěšení levého předního kola. Osmatřicetiletý úřadující mistr Evropy do závěrečné erzety sobotního dne s názvem Kostelany již nenastoupil.
Na druhou pozici absolutního pořadí se vyhoupl britský pětadvacetiletý jezdec Chris Ingram navigovaný Rossem Whittockem (Škoda Fabia R5). Ostrovanům se podařilo vybojovat nejvyšší příčku v deváté rychlostní zkoušce. Ingram soupeří s českým jezdcem Filipem Marešem o evropský titul v šampionátu ERC1 Junior, zatím ve prospěch britského jezdce hrají necelé čtyři vteřiny náskoku. Defekt v pátém testu přibrzdil Rusa jedoucího s lotyšskou licencí Nikolaje Grjazina se spolujezdcem Jaroslavem Fedorovem (Škoda Fabia R5), členy stáje Sports Racing Technologies. Přes prvenství ve dvou erzetách jim patří po první etapě sedmá pozice.
Čtyři z pěti elitních posádek barumky tvoří české dvojice. Na třetím místě jedou Mareš s Hlouškem, čtvrtí jsou Václav Pech a Petr Uhel (Ford Fiesta R5, tým EuroOil - Invelt Team) a nejlepší pětici uzavírá Tomáš Kostka navigovaný Ladislavem Kučerou (Škoda Fabia R5 Evo) ze stáje Kresta Racing s.r.o. Do desítky nejlepších se dostali z českých posádek dále Jaromír Tarabus, Daniel Trunkát (Škoda Fabia R5) ze stáje Agrorodeo, jimž po úvodní etapě patří průběžné osmé místo.
V šampionátu ERC2 vedou Italové Andrea Nucita, Bernardo Di Caro (Fiat 124 Abarth RGT) před Argentinci Juanem Carlosem Alonsem, Juanem Pablem Monasterolem (Mitsubishi Lancer Evo X) o více než osm a půl minuty. Dosavadní lídr hodnocení Zelindo Melegari měl vážnou nehodu, která ho ze soutěže předčasně vyřadila.
V hodnocení ERC3 si vede nejlépe vítěz poloviny sobotních erzet Španěl Elfrén Llarena navigovaný Sarou Fernandezovou (Peugeot 208 R2). Smíšená posádka Rallye Team Spain má nejblíže za sebou francouzskou dvojici Jean-Baptiste Franceschi, Benoît Manzo (Ford Fiesta R2T). Rozdíl mezi oběma posádkami se rovná necelým osmi vteřinám. Domácí závodník Erik Cais se spolujezdkyní Jindřiškou Žákovou za volantem vozu Ford Fiesta R2T figurují na páté příčce po první etapě.
Zlínská rally vyvrcholí v neděli 18. srpna závěrečnou druhou etapou, která měří 253 km a obsahuje šest rychlostních zkoušek na úsecích Maják, Pindula a Kašava v celkové délce 103 km. Nejlepší posádky přivítáme na cílové rampě před zlínskou radnicí kolem sedmnácté hodiny.
Pořadí po 1. etapě (9 RZ, celkem 116 km):
Kopecký, Dresler (CZE, Škoda Fabia R5 Evo) 1:07:06,5 hod Ingram, Whittock (GBR, Škoda Fabia R5) + 57,4 s Mareš, Hloušek (CZE, Škoda Fabia R5) + 1:01,2 min Pech, Uhel (CZE, Ford Fiesta R5) + 1:03,7 min Kostka, Kučera (CZE, Škoda Fabia R5 Evo) + 1:16,2 min Griebel, Winklhofer (DEU/AUT, Škoda Fabia R5) + 1:33,1 min Grjazin, Fedorov (LAT/RUS, Škoda Fabia R5) + 1:57,4 min Tarabus, Trunkát (CZE, Škoda Fabia R5) + 2:05,8 min Wagner, Winter (AUT, Škoda Fabia R5 Evo) + 2:06,1 min Habaj, Dymurski (POL, Škoda Fabia R5) + 2:13,1 minVyhrané RZ:
4 – Kopecký, 2 – Lukjaňuk, Grjazin, 1 – Ingram
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.