Zatěžkávací zkoušku zažil během úterního odpoledne sekretariát Barum Czech Rally Zlín pod vedením dlouholeté vedoucí Marty Regnerové. Do elitní soutěže zařazené do seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a závěrečného podniku Autoklub Mistrovství České republiky v rally 2019 (MCR) se ohlásilo pořadatelům do středečního večera celkem 127 posádek z 23 států. Řada předních posádek se objevila již na úterní večerní autogramiádě v prostorách Obchodního a zábavního centra Zlaté jablko ve Zlíně, kam přišla pro podpisy více než tisícovka fanoušků rallysportu. K největším favoritům letošní devětačtyřicáté barumky patří sedminásobný vítěz zlínské rally, obhájce loňského prvenství Jan Kopecký z České republiky (Škoda Fabia R5 Evo) a úřadující evropský šampion, lídr mistrovství Evropy Alexej Lukjaňuk z Ruska (Citroën C3 R5).
Zlínským pořadatelům se omluvilo celkem deset posádek. Z předních favoritů přijeli do České republiky všichni, mrzí jen neúčast exotické kuvajtsko-katarské posádky Mshari Althefiri, Nasser Al-Kuwari v rámci kategorie ERC2 s vozem Mitsubishi Lancer EVO X. „Dalo nám hodně práce sehnat jejich vlajky. Nakonec se nám tato dvojice omluvila. Věříme, že příští rok do Zlína dorazí,“ pověděla Marta Regnerová. Jako první se prezentovala česko-německá posádka Jiří Kašpar, Thomas Windisch, která pojede v rámci vypsané klasifikace Poháru pořadatele na voze Škoda 130 LR. „Největší nápor jsme měli po šestnácté hodině, kdy skončily oficiální testovací zkoušky. Zajímavostí bylo, že na první posádku jsme čekali více než půlhodinu,“ upřesnila Regnerová. Do úterního večera absolvovalo výdej itineráře GPS jednotek pro seznamovací jízdy celkem 122 posádek. Posledních pět opozdilců dorazilo během středečního dopoledne, počet prezentovaných posádek se zastavil na konečném čísle 127. Fanoušky rallysportu potěší skutečnost, že se objeví na startu vysoký počet 34 vozů kategorie R5.
Posádky zahájily ve středu dopoledne seznamovací jízdy na tratích rychlostních zkoušek. Jako první přišly na řadu erzety nedělní etapy (RZ Maják, Pindula, Kašava a kvalifikační erzeta – shakedown Komárov), ve čtvrtek jsou na programu úseky úvodní sobotní etapy (Březová, Semetín, Halenkovice, Kostelany) a na závěr kolem půlnoci v uzavřeném centru Zlína divácká Super rychlostní zkouška. Devětačtyřicátý ročník Barum Czech Rally Zlín startuje v pátek 16. srpna v 16 hodin na náměstí před zlínskou radnicí, třídenní rally končí na cílové rampě na stejném místě v neděli 18. srpna krátce před sedmnáctou hodinou. Letošní ročník barumky měří celkem 755,52 km a obsahuje 15 rychlostních zkoušek na osmi úsecích v celkové délce 219,63 km. Předehrou k samotné rally bude kvalifikační erzeta, respektive shakedown v délce 4,40 km na úseku Pohořelice - Komárov, který bude na programu v pátek dopoledne.
V seznamu přihlášených došlo k několika změnám a upřesněním na místě spolujezdců, ale i jezdce. U startovního čísla 63 je změna pilota, místo Tomáše Růžičky se posadí za volant vozu Hyundai i20 R5 Vladimír Hanuš ze Slovenska. Francouz Jean-Baptiste Franceschi mění spolujezdce, místo Jacquese-Juliena Renucciho přijel do Zlína Benoit Manzo.
V rámci českého šampionátu se posadí vedle Adama Fabriky na místě původně přihlášeného Martina Fabiána nově Jindřich Horáček. Miroslava Čabaje bude navigovat Patrik Janeček, s Filipem Ocelkou pojede Karel Voltner, Martina Minaříka bude navigovat Zuzana Plšková, vedle Michala Cillera se posadí Jakub Navrátil a s Martinem Čagánkem pojede Lukáš Sedláček.
Pořadatelům se omluvily následující posádky:
33 Mshari Althefiri, Nasser Al-Kuwari (KWT/QAT, Mitsubishi Lancer EVO X, Mshari Althefiri)
34 Mátyás Nagy, Tamás Nagy (HUN, Mitsubishi Lancer EVO X, Horváth Rally ASE)
39 Pedro Antunes, Paulo Lopes (PRT, Peugeot 208 R2, FPAK Portugal Team ERC)
50 Grigor Grigorov, Janaki Janakijev (BGR, Peugeot 208 R2, Grigor Grigorov)
57 Catie Munningsová, Veronica Enganová (GBR/NOR, Peugeot 208 R2, Peugeot Rally Academy)
66 Mattia Vita, Massimiliano Bosi (ITA, Peugeot 208 R2, Mattia Vita)
121 Michal Kravec, Petra Reitmajerová (CZE, Renault Clio R3, Automotoklub Pačejov v AČR)
123 David Suchařípa, Martina Picková (CZE, Mitsubishi Lancer EVO IX, JT Rally Team)
125 Aleš Pilčík, Zuzana Plšková (CZE, Honda CIvic VTi, Aleš Pilčík)
130 Pavel Šivic, Jaroslav Blažek (CZE, Škoda Fabia, Pavel Šivic)
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).