Přestože dosavadní vývoj prázdninového počasí dokázal řadě tuzemských rekreantů zkomplikovat plány, v týmu Hyundai Kowax Racing je od června pořádně horko. Vše začalo již krátce po hustopečské rally, kdy se členové týmu pustili do přípravy dvou „i-dvacítek“ na šotolinový Rajd Polski. Hvězdný host týmu Jari Huttunen zde potvrdil svoji extra třídu a v silné konkurenci účastníků mistrovství Evropy vybojoval druhé místo. „Vlčákův“ hyundai se mu navíc zalíbil natolik, že si jej vybral i pro start na svojí domácí Neste Rally Finland, zařazené do světového šampionátu. Vedle toho samozřejmě bylo zapotřebí zabezpečit starty týmových vozů v polském šampionátu a také na domácí scéně, kde Martina Vlčka čekaly Bohemia a Pačejov. Inu, docela dost legrace na jednu soukromou stáj…
Pokud vezmeme pod drobnohled účinkování Martina Vlčka, musíme se v čase vrátit do první poloviny července, kdy startovala mladoboleslavská Rally Bohemia. Zcela nový koncept soutěže, neokoukané tratě, výjimečná konkurence a možnost „blýsknout se“ v přímém přenosu České televize – to vše přispělo ke zdravě bojovné atmosféře a velké chuti do závodění u většiny startovního pole. O to studenější sprcha přišla v pátek večer, kdy soutěžní peloton nevěřícně stál před startovní páskou a čekal, až se tratí sosnovského autodromu proplouží účastníci paralelně probíhající ECO Energy Rally Bohemia. Zpoždění časového harmonogramu navíc způsobilo, že se některé posádky z první třicítky startovního pole oproti plánu nevešly do televizního přenosu. „Loňský ročník Bohemie jsem vynechal, ale zdá se, že o to výživnější byl ten letošní. První etapu bych si dovolil označit jako parodii na rally, jinými slovy: kdo viděl elektromobilitu v Sosnové, už se v cirkuse nezasměje. Kdybych byl divákem na tribuně a chtělo se mi silně "na malou", tak seběhnu k zábradlí a kropím a kropím. V lepším případě seběhnu ke vstupu, trvám na vrácení vstupného a mizím. Sledovat to v televizi, tak mě odvezou k Chocholouškovi,“ nebral si servítky Martin. Organizační zmatky bohužel úvodním dvěma „erzetám“ ubraly na atmosféře a všem včetně Martina Vlčka s Ondřejem Krajčou nezbylo než doufat, že si spraví chuť na technicky náročných úsecích sobotní etapy.
Na nich již bylo ze sportovního hlediska vše v pořádku, v případě Martina a Ondry však opět zaúřadovala letošní smůla ve volbě pneumatik, která se s nimi táhla po celý den. Když se přidala minutová penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly, musela se posádka Hyundai Kowax Racing teamu spokojit s jedenáctou příčkou průběžné klasifikace. Rally však v sobotu večer ještě nekončila, spíše naopak. „Vlčák“ je bojovný tvor a dobře si spočítal, že nedělní část s 21kilometrovou „erzetou“ Radostín ještě může pořadím zamíchat. Pokračoval proto v „ostrém“ tempu, ukořistil i jeden čas v „top 5“ a v samém závěru vyšplhal až na solidní deváté místo. „K situacím, které se odehrávaly během závodu, si dovolím tvrdit, že to vše, na rozdíl od elektromobilů, do rally prostě patří. Nástrahy počasí, permanentně se měnící podmínky na trati, různé typy asfaltů a s tím související těžká volba pneumatik. Můžu zcela odpovědně prohlásit, že jsme se v žádné sekci netrefili do pneumatik. Navíc to nebyly jediné problémy, které nás potkaly. Ještě jsme s Ondrou zaperlili na přejezdu, takže penalizace za pozdní příjezd do časovky nám byla zaslouženě přidělena. Za dané situace můžu jen dodat, že body za sedmý flek v MČR bereme všemi deseti,“ zhodnotil průběh závodu pilot. Letošní Bohemia byla velice těžká i z pravé sedačky, a tak měl ze získaných bodů velkou radost také Ondra: „Nové „rychlostky“ byly krásné a díky počasí velmi náročné. Jak už to u nás bývá letos tradiční, tak jsme se ani jednou netrefili pořádně do volby pneumatik. Do toho se přidala velmi smolná neděle, kterou z části ovlivnila nešťastná událost v mojí rodině. Každopádně jsme v cíli posbírali důležité body a na Barumce se pokusíme udržet v TOP 10 absolutně v rámci MČR."
Zatímco v průběžné klasifikaci „velkého“ seriálu patří Martinovi s Ondrou desáté místo, v „malém mistráku“ jedou o medaili, a tak nemohli chybět na startu třetí soutěže seriálu - Invelt Rally Pačejov. Plánovaný útok na vedoucího pilota Poháru 2+ Jaromíra Tarabuse však přestával mít reálné obrysy už v úvodních kilometrech. „Hned z kraje soutěže jsem si přímo na rychlostní zkoušce vykloubil palec o volant, protože bylo něco v katu, a potom jsem jen čekal na kousek roviny, abych ho vrátil zpět. Ukrutnou bolest tlumil adrenalin, který ovšem v cíli „erzety“ ustoupil. Držení volantu se tak stalo docela bolestivé a zvažoval jsem, hlavně na přejezdu na další zkoušku, že bychom odevzdali výkaz. Ondra, jako správný spolujezdec, vytáhl z tašky tlumící prostředky a dalo se to vydržet. Rukavice už mi sice nešla od otoku sundat, ale jeli jsme dále,“ popsal smolný okamžik Martin. „Do Pačejova jsme odjížděli s jasným plánem, a to od začátku na nic nečekat a jet naplno,“ doplnil Martinova slova Ondra. „Ráno jsme do poslední chvíle čekali na správnou předpověď a riskli jsme volbu suchých pneumatik. Bohužel, na druhé zkoušce zapršelo a pro nás to byl pouze boj o přežití s velkou ztrátou.“
Postavení Martina Vlčka s Ondřejem Krajčou po úvodní sekci nebylo tak beznadějné, jak by se ze slov obou členů posádky mohlo zdát. Figurovali na pátém místě a svoji ranní ztrátu po desetinkách mazali. Když zajeli ve druhé sekci jeden druhý a jeden třetí čas, šance na „bednu“ stále žila. Ovšem jen do osudného horizontu za obcí Třebohostice. „Auto se po dopadu stalo neovladatelným a my se odporoučeli mimo trať do pole, kde jsme diagnostikovali závadu, se kterou nešlo pokračovat,“ konstatoval Martin, zatímco z vozu odstraňoval zbytky zemědělských plodin. „Ve druhé sekci se nám jelo výborně až do osudného skoku za obcí Třebohostice. Z našeho hyundaie jsme udělali novou verzi kombajnu a zahájili tak letošní žně. Tím jsme přišli o důležité body, ale boj o titul ještě nevzdáváme," dodal s nadhledem Ondra. Kaskadérský den vozů z dílen Hyundai Kowax Racing teamu bohužel dokonal Petr Trnovec, který se zkraje soutěže pohyboval na začátku druhé desítky. Na třetím testu však se svou „i-dvacítkou“ udělal salto, a přestože vůz dopadl „do měkkého“, musel ze soutěže odstoupit.
Pojem prázdniny má v terminologii Hyundai Kowax Racing teamu poněkud svérázný význam, a tak členové týmu nepovolují ve svém nasazení ani v srpnu. O startu Jari Huttunena na finské rally už byla řeč. Druhým vrcholem sezony se pak stane zlínská Barum Czech Rally, která se uskuteční v termínu 16. – 18. srpna.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.