Rallysprintové mistrovství a historici se opět setkali při Rally Vyškov. Suverénní vítězství zde předvedl Vlastimil Neumann mezi historiky a také zbývající jezdci týmu KIT Racing byli úspěšní. Marek Vlček, Maciej Rawski i Štefan Sasinek sprint dokončili, navíc poslední dva jmenovaní odjížděli domů s poháry.
Druhý podnik rallysprintového mistrovství se odjel na začátku června ve Vyškově a jeho blízkém okolí. Pro 14 posádek v kategorii historik a 97 soudobých a byla připravena trať se sedmi rychlostními zkouškami o délce téměř 71 ostrých kilometrů. V kategorii historik patřila mezi největší favority trojice Vlastimil Neumann – Martin Hlavatý a Ford Escort RS Cosworth. Valašská posádka svou převahu zužitkovala, když byla nejrychlejší na šesti ze sedmi erzet. Do cíle si Neumann s Hlavatým přivezli náskok více jak padesáti vteřin. Vedle vítězství v absolutní klasifikaci kategorie historik patří posádce i prvenství v kategorii 5 a třídě F/7. „Rally ve Vyškově doprovázelo krásné slunečné počasí, které se odrazilo i na pohodě během závodu. Trošku mne mrzí nižší účast historiků, ale s tím patrně nic nenaděláme. Proto jsme se opět porovnávali se soudobými vozy a s dosaženými časy jsem spokojený. V absolutní klasifikaci bychom dosáhli na 17. místo a byli bychom nejrychlejšími juniory, což mi docela lichotí s ohledem na můj věk a dravost mládí. V průběhu sprintu jsem si nesmírně užíval šotolinové úseky, kde se dal ford poslat dveřmi napřed, což mne neskonale bavilo. Konečný výsledek je parádní. Na rally panovala skvělá atmosféra, tolik mávajících a tleskajících diváků jsem už dlouho neviděl. Potěšil mě i výkon Libora Kotrmona, který se zlepšuje závod od závodu a jistě bude brzy patřit mezi rovnocenné soupeře, čímž se zkvalitní celá kategorie historik. Velkou radost mi udělaly i zbývající posádky v týmu, neboť všechny vyškovskou rally úspěšně dokončily,“ uvedl po závodu Vlastimil Neumann. Hanácké rychlostní zkoušky se rozhodla pokořit i posádka Rentor Racing s.r.o. Marek Vlček s Tomášem Plachým. Třiapadesátiletý jezdec z Opavy letos startuje s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX a ani ve Vyškově neudělal výjimku. S tímto vozem byla posádka zařazena do kategorie P2+, kde startují mimo jiné i speciály R5, a na startu se sešlo 16 dvojic. Marek s Tomášem jeli na jistotu a s přibývajícími kilometry zrychlovali. "Rally Vyškov nabídla pěkné a rychlé tratě, museli jsme se vyrovnat i s jízdou na šotolině. Takže řada věcí byla pro mě zase nových. Ale v duchu letošní sezony jsme se dokázali zase trošku posunout výsledkovou listinou nahoru, mezi průjezdy jsme zrychlili, což je pozitivní. Už se proto těšíme na Hustopeče, kde té šotoliny bude ještě mnohem více," okomentoval Marek Vlček. Na cílovou rampu dojela posádka na 12. příčce v kategorii P2+ a v absolutní klasifikaci závodu to byla 23. příčka.
Na Vyškovsku startovaly i dva vozy Peugeot 208 R2 z dílen KIT Racing a každý z nich vezl zahraniční posádku. A jelikož měli jezdci zahraniční licenci, byli zařazeni do kategorie Poháru pořadatele. Z interního souboje vyšla lépe polská posádka ve složení Maciej Rawski – Michal Lipowiecki. Zde se jedná polského jezdce, který má bohaté zkušenosti v rally hlavně s vozem VW Polo GTi. Pro Macieja s Michalem byl start ve Vyškově hlavně o seznámení se s vozem. Polská posádka úspěšně dokončila všechny rychlostní zkoušky a na cílovou rampu dojela jako čtvrtá v absolutní klasifikaci kategorie Poháru pořadatele a v této kategorii obsadila 2. místo mezi dvoukolkami. Pro Rawského s Lipowieckim nebyl start ve Vyškově posledním letos v Česku a my se můžeme těšit na jejich další výkony. Druhý peugeot krotil na rychlostních zkouškách Štefan Sasinek. Tohoto slovenského jezdce jsme již mohli zaznamenat na Kopné, ale oproti startu na Slušovicku došlo ke změně spolujezdce. Štefan se závody baví a rád baví i přihlížející diváky, takže občas vyrobí prekérní situaci, která nejde moc ruku v ruce s časem, ale to na dobré náladě jezdci nijak neubírá. „Rally Vyškov byla nádherná soutěž a nikdy na ni nezapomenu. Byla to moje druhá soutěž v Česku a mně dalo opět velkou práci přemluvit Vlastíka Neumanna, aby mi na tento závod půjčil „Pegyho“. Na Kopné jsem totiž již na shakedownu poslal auto poznat krásy přírody mimo asfaltovou plochu silnice. A když už jsem měl otlačená kolena od klečení a prošení a Vlastík, aby měl ode mne pokoj, svolil ke startu, přišel pro mne malý zádrhel. Start ve Vyškově byl ohrožen, neboť mi můj spolujezdec Roman Rosina odcestoval do zahraničí. Zde zaúřadovala silná ruka bosse Vlastíka, který mi našel spolujezdce, jenž se nebál usednout vedle mě, i když vůbec neumím řídit. Musím ovšem smeknout klobouk, neboť David Zíka byl pro mne velkou oporou s profesionálním přístupem a rychle jsme se na sebe rychle v autě naladili. Celou soutěž jsme jeli velmi opatrně, a hlavně jsme se snažili autu neublížit. Na všech erzetách jsme dosahovali stejné časy, kromě úvodní zkoušky sprintu. Zde jsem totiž udělal chybu, zhasl mi motor, a navíc jsem musel i couvat. A než jsem nalezl v rychlostní skříni soukolí, které mi pomohlo z prekérní situace vycouvat, uběhlo dlouhých třicet vteřin. Od sportovních komisařů jsme dostali i desetivteřinovou penalizaci poté, co jsme vyzkoušeli, zda funguje časomíra a vyrazili do erzety na červenou. Zastávám názor, že je potřeba vše vyzkoušet a prověřit. Chtěl bych poděkovat Vlastíkovi Neumannovi a jeho KIT Racingu za podporu a cenné rady, stejně jako všem mechanikům za jejich stoprocentní práci. Mé velké díky patří Davidovi Zíkovi za jeho obrovské nasazení a profesionální přístup při diktování rozpisu. Vyškov jsme si užili a již nyní vzhlížíme k další soutěži,“ uvedl po závodě s notnou dávkou humoru Štefan Sasinek. Již podle slov slovenského pilota je jasné, že výsledek není pro něj tím nejdůležitějším. Přesto se sluší ho uvést, takže v absolutní klasifikaci Poháru pořadatele obsadili Sasinek se Zíkou pátou příčku a mezi dvoukolkami v této kategorii byli třetí.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?