Klatovské soutěže budou mít v letošním roce 14 rychlostních zkoušek o celkové délce přes 170 kilometrů. Obdobně jako loni na závodníky čeká v pátek šest úseků na Klatovsku a Kdyňsku, v sobotu se dočkají i diváci od Sušice. Start i cíl soutěží je opět situován na klatovském náměstí Míru, servisní zóna najde své místo v Janovicích nad Úhlavou. Bližší informace k soutěžím se objevují také na klubových stránkách www.pamk.cz .
Už jen pár dní chybí do startu 54. Rallye Šumava Klatovy a 28. Historic Vltava Rallye, závodníci ale už míří na Klatovsko k zahájení seznamovacích jízd. A s čím se tedy budou seznamovat? Jak jsme už zmínili dříve, v pátek jsou na pořadu tři různé rychlostní zkoušky, z nichž každá se pojede dvakrát. Historické vozy odstartují ve tři hodiny odpoledne z klatovského náměstí Míru (soudobé v půl šesté) a jak se už stalo tradicí, budou nejprve směřovat na tradiční okruhovou zkoušku k Čínovu, která letos slaví své abrahámoviny. Ta bude prologem obou sekcí páteční etapy, z jejího cíle se pak posádky přesunou na start rychlostní zkoušky, která bude jednou z největších novinek letošního ročníku. Startuje ve Skelné Huti po úzké cestě, po které se jezdci dostanou do obce, která erzetě dala jméno, tedy do Chudenína. V ní si jistě najdou zajímavá místa diváci, stejně jako v osadě Fleky, kde cesta opět odbočí z širší silnice na úzkou cestu do cíle. Třetí a šestou rychlostní zkouškou pak bude populární Koráb, startující letos už u Bukové. Na jejích dvaceti kilometrech si najdou své obtížné pasáže jezdci, spokojeni na početných a přehledných diváckých místech (Slavíkovice, Černíkov, Němčice) budou jistě i diváci. Závěr erzety se bude odehrávat ve sjezdu dolů z vrchu Koráb, který je dlouhodobě zaslíben motoristům i turistům. Když tuto trasu zvládnou závodníci i podruhé, budou moci odložit své čtyřkolové miláčky do uzavřeného parkoviště u janovické servisní zóny. To už bude ale panovat hluboká tma, zvláště při průjezdech soudobých vozů, které podle opraveného harmonogramu pojedou vždy dvě a půl hodiny po vozech historických.
Jezdci si pak v tomto tzv. u-péčku v sobotu ráno svá auta vyzvednou a vydají se s nimi vstříc těžké druhé etapě rallye. Nejprve nepojedou daleko, úvodní test je čeká na dohled od Janovic. Bude polookruhový a zahajuje (z loňska známým) průjezdem vojenským objektem pod hradem Klenová. Z něj se pak jezdci přes krátkou šotolinovou cestu vydají po širší silnici ke Strážovu, na Opálce se pak vrátí na úzké vozovky, známé z tradiční ´Strážovské´ rychlostní zkoušky. Od jejího cíle u osady Viteň pak na posádky čeká nejdelší přejezdový úsek z celé trasy soutěže. Dojedou totiž přes Sušici až k osadě Pohorsko. Tam začíná nejdelší rychlostní zkouška druhé etapy. Jede se víceméně v podobě z roku 2017, v obci Strašín se však vozy prosmyknou nově zařazeným technickou částí mezi domy. Dále ale pojedou po prověřené části přes Maleč a levé odbočení u Vrbice až do Zálesí. V závěrečné části závodníci ještě musí zvládnout technický průjezd Kváskovicemi a pravé odbočení u Hoslovic, do cíle se dostanou u Drážova. Další ´erzeta´ startuje za Hoslovicemi a není příliš dobře divácky přístupná. Fanoušci si soutěžní auta mohou prohlédnout zejména v těžkém pravém odbočení nad Škůdrou. Poté se bude závodit až za hradem Rabím na divácky oblíbené Tedražické rychlostní zkoušce. Zejména průjezd právě Tedražicemi není potřeba fanouškům ani fotografům příliš představovat, ostré zatáčky i atraktivní skok si každoročně najde mnoho příznivců. I v sobotní etapě bude úkolem jezdců projet všechny rychlostní zkoušky dvakrát, až po druhém průjezdu Tedražic se závodníci vydají do klatovského cíle, kde na ně bude jistě čekat velké množství fanoušků.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.