K datu uzávěrky 54. Rallye Šumava Klatovy a 28. Historic Vltava Rallye napočítali organizátoři přihlášky celkem od 186 posádek. Neuvěřitelných 97 jich projevilo zájem o start v zápolení historických vozů, 77 dvojic se utká v klání soudobé techniky. Dvanáct účastníků bude mít i doplňková 5. Rallye Šumava Legend, bližší informace k soutěžím se objevují také na nových klubových stránkách www.pamk.cz .
Přesně za týden už budou v plném proudu seznamovací jízdy 54. Rallye Šumava Klatovy a také 28. Historic Vltava Rallye, už teď ale známe složení startovních listin pro obě soutěže. Nikoho nepřekvapí, že mezi soudobými vozy pojede se startovním číslem 1 dvojice Jan Kopecký – Pavel Dresler, která přesně před čtyřmi lety v Klatovech otevřela sportovní kariéru vozu Škoda Fabia R5. Tehdy započala i jejich neuvěřitelná série, už celé čtyři roky totiž kombinace Kopecký – Dresler – Fabia R5 nepoznala na českých tratích hořkost porážky. Hlavním soupeřem pro tovární duo bude opět plzeňská dvojice Václav Pech – Petr Uhel, pro kterou jsou šumavské tratě domácími a která pojede s dvojkou. Svůj potenciál bude chtít proměnit v dobrý výsledek také mladé duo Filip Mareš – Jan Hloušek (st.č.3), které pro tuto sezónu na svém speciálu vyměnilo značku obutí: „Nějaký čas mi ještě potrvá, než dokážu pneumatiky Michelin využít naplno, už nyní ale cítíme, že jsme na dobré cestě,“ nechal se Filip Marešslyšet po úvodním podniku národního šampionátu. O klatovské vítězství bude samozřejmě usilovat víc závodníků než jen vyjmenované tři posádky, na startu bude celkem 14 speciálů R5. Žolíkem může být i nedávný domácí šampión historických vozů Jiří Kalista, jenž osedlá špičkové Mitsubishi Lancer Evo VI, zařazené společně se dvěma speciály WRC do třídy 13.
„I díky jeho startu budeme mít neuvěřitelně pestré startovní pole,“ usmívá se ředitel 54. Rallye Šumava Klatovy, Jiří Valenta a vysvětluje: „Na diváky nečeká monotónní přehlídka desítek identických vozů, naopak seznam startujících je podle našeho názoru sympaticky vyvážený. Osobně jsem nadšen z toho, že se i v mnoha nižších třídách sešla velmi početná konkurence a všichni tak budou mít oč bojovat.“ Tato slova jdou ruku v ruce i se zápolením historických vozů, které nás na Klatovsku příští víkend čeká. Přihlášeno jich je rekordních sedmadevadesát a víc jak čtyřicet z nich bude usilovat i o body do Mistrovství Evropy v rally historických vozů! Startovní listině vévodí hvězdný Ital ´Lucky´ a jeho Lancia Delta HF Integrale, hned za ním odstartuje Fin Ville Silvasti s neméně kultovní Lancií Rally 037. Z Finska (země rallysportu zaslíbené) letos dorazí dokonce sedmnáct dvojic, nicméně závodníci přijedou do Klatov vpravdě z celé Evropy. Uvidíme Španěla Antonia Sainze (jehož bratr byl světovým šampiónem), uvidíme Jariho Latvalu (jehož syn bojuje o současný světový titul), uvidíme i několikanásobné vítěze ´Vltavy´Matse Myrsella či Valtera Ch. Jensena. O technice ani nemluvě – v dobrých rukou budou vozy Audi Quattro, Lancia Rally 037, Ford Sierra RS Cosworth, Subaru Legacy či BMW M3, prosadí se ale i jezdci s Porsche 911 či Fordy Escort RS. „Jsme zvědavi také na české jezdce, letos pojedou už v rámci mezinárodního klání čtyři,“ říká ředitel mezinárodního klání 28. Historic Vltava Rallye, Jiří Nejdl a doplňuje: „Čeká nás skutečně parádní soutěžení, vždyť další téměř padesátka našinců bude závodit v rámci stále posilujícího českého národního šampionátu. V jeho rámci budou hlavními favority Vlastimil Neumann, Jiří Káňa, ale také Tomáš Enge, který společně se svou sestrou usedne do Fordu Escort RS 2000 z roku 1978.“
Statistika účastníků HVR 2019 podle národnosti pilota: Rakousko 3, Belgie 1, Česká republika 50, Německo 4, Španělsko 2, Estonsko 1, Finsko 17, Velká Británie 2, Maďarsko 5, Itálie 5, Norsko 2, Polsko 2, Švédsko 3.
Statistika účastníků HVR 2019 podle značek vozů: Alfa Romeo 4, Audi 2, BMW 11, Fiat 1, Ford 13, Lada/VAZ 11, Lancia 3, Mercedes Benz 2, Opel 4, Peugeot 3, Porsche 9, Subaru 1, Suzuki 2, Škoda 22, Toyota 3, Triumph 2, Volkswagen 2, Volvo 1, Wartburg 1.
Statistika účastníků RŠK 2019 podle značek vozů: Citroën 2, Dacia 1, Fiat 2, Ford 2, Honda 4, Mitsubishi 10, Opel 5, Peugeot 8, Porsche 6, Renault 4, Subaru 2, Suzuki 1, Škoda 29, Volkswagen 1.
Statistika účastníků RŠK 2019 podle rozdělení do tříd: Třída „2“ 14, třída „3“ 11, třída „4“ 7, třída „5“ 4, třída „6“ 12, třída „7“ 9, třída „8“ 2, třída „9“ 6, třída „10“ 2, třída „11“ 4, třída „12“ 1, třída „13“ 3, Pohár pořadatele 2.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.