Je tomu pár týdnů co si Petr Němec s Janem Mikulíkem převzali poháry za celkové vítězství v Kategorii III (rok výroby 1976-1981) Mistrovství České republiky historických vozů v rally. Od posledního článku však tato posádka absolvovala ještě tři soutěže, které bylo třeba zdolat na cestě k této vysněné metě.
Na přelomu července a srpna vyrazila dvojka z Žabárny a Žákovic směr Rally Pačejov. Zde se sešla velmi slušná konkurence a tak se dal čekat tuhý boj. "Pačejovské tratě jsou velmi technické, přitom rychlé a to se mi líbí. Také to vyhovuje mému autu, které dle homologace disponuje jen čtyřkvaltovou převodovkou. Nejvíc se mi líbila RZ Čečelovice hlavně rychlé pasáže mezi křovím kde nebylo vidět do zatáček a jelo se jen na rozpis. Při výjezdu ze šotolinové části legendárního Muničáku jsme i pobavili diváky jízdou po dvou kolech, takže jsme si závod užili opravdu parádně. Poháry za první místo v kategorii byly jen třešničkou na dortu", pochvaloval si Rally Pačejov Petr.
Další soutěží byla domácí Barum rally zde se chtěli kluci předvést v tom nejlepším světle a to se jim i dařilo, když na Slušovické RZ zajeli neuvěřitelný třetí čas absolutně mezi historiky. Jenže už na čtvrté rychlostní zkoušce jim vystavila stopku technika. "Na barumku se vždycky moc těším, protože je to domácí soutěž. Na superspeciálce jsme se snažili hlavně neudělat chybu, takže nás čas v cíli mile překvapil. Druhý den ráno jsme jako jedni z mála historiků obuli mokré gumy. V našem případě 15 let staré Dunlopy. Ještě kilometr před Slušovicemi se nám někteří smáli, protože všude bylo sucho. Ovšem na RZ-tě stála voda a my měli opravdu velkou výhodu. I díky tomu jsme bez většího risku zajeli třetí čas celkově mezi historiky. Na Semetíně už bylo tak napůl sucho, ale v Hošťalkové nás opět přivítal déšť. Tak jsme za to vzali, ale technika to bohužel nevydržela. Osudným se nám stal první skákací mostek v Rajnochovickém údolí kde jsme po dopadu ukroutili poloosu", řekl k soutěži Petr.
Vzhledem k tomu, že Barumku nedokončili, museli startovat i na Rally Příbram, kterou bylo nutné bezpodmínečně dokončit. Konkurence zde nebyla velká, ale i tak posádku Randy historic racing klubu čekalo 14 velmi náročných rychlostních testů. "Na Rally Příbram nevzpomínám moc v dobrém. Tratě byly pěkné i organizace celkem obstojná. Jen přejezdy byly hodně dlouhé a soutěž celkově taková roztahaná. Na radosti mi nepřidalo ani to, že jsme museli závod dokončit a to znamenalo jízdu na jistotu. Já i Honza jsme nasekali spoustu chyb, stálo to prostě za hovno a tak jsme v každé etapě aspoň poslední RZ jeli naplno, abychom si spravili chuť. Na poslední RZ celé soutěže jsme tak zajeli druhý čas celkově na desetinu stejný s Neumanem ve Fordu. Kategorii jsme nakonec vyhráli a tak jsme získali prvenství za celý rok", shrnul Příbram Petr.
Na závěr článku nechme kluky zhodnotit celou sezónu a taky trochu nastínit plány na tu příští.
Petr Němec: Děkujeme všem kamarádům a sponzorům, kteří nás podpořili a hlavně dobrovolným mechanikům. Celý rok se nám hodně dařilo a tak se za sezónou ohlížím v dobrém. Na příští rok nic zásadního neplánuji mam dost práce ve firmě a taky jsem už podruhé dědečkem, takže mám nárok si odfrknout. Osobně mě dost mrzí nezájem médií o historiky. Ukážou jen první dva a přitom nás tam jede třicet. Na to se sponzoři blbě shání. Proto se pak nemůžeme divit, že těchto nádherných aut je čím dál méně, když provoz některých z nich vyjde dráž než starty se špičkovou soudobou dvoukolkou.
Jan Mikulík: Já bych chtěl moc poděkovat mé ženě a dceři, protože bez jejich obětavosti a podpory bych už dávno se závoděním skončil. Ježdění s Petrem mě moc bavilo, auto měl vždy perfektně připravené a to co předváděl za volantem, byla opravdu paráda. I atmosféra v týmu byla vždy skvělá, takže mě letošek velmi bavil. Již letos jsem absolvoval tři starty s mladým talentem Dominikem Stříteským a toho bych měl navigovat i v příštím roce. V jakém voze a na jakých soutěžích to bude zatím nevím, protože o tom se ještě vedou jednání. Jestli mi zbyde trocha času tak bych chtěl opět vyrazit s mým Renaultem do Kopřivnice, ale víc jak dva nebo tři závody to asi nebudou.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.