Členové Kowax Racing teamu si již zvykli, že pro ně sezona zdaleka nekončí posledním mistrovským závodem. Po měsících urputných soubojů o každou desetinku totiž v prosinci přichází balzám na nervy, kterým je série volných závodů organizovaná zejména pro potěchu fanoušků. Na první z nich, Pražský rallysprint, přijel moravský tým tradičně posílen o hosta ze světa šoubyznysu. Horké sedadlo vedle Martina Vlčka obsadil bývalý špičkový desetibojař a olympijský vítěz Roman Šebrle, na jehož první rallyovou zkušenost se dle očekávání soustředila velká mediální pozornost.
Pražské sprintování sice mělo k desetiboji daleko (připraveno bylo jen šest rychlostních zkoušek o délce cca 34 závodních kilometrů), ale i volná soutěž bez vidiny mistrovských bodů si od posádky špičkového stroje žádala maximální přípravu. Výzev stálo před Romanem Šebrlem více než dost. Snad jen názvy jednotlivých disciplín ani vzdáleně nekorespondovaly s desetibojařskou hantýrkou a místo skoku dalekého, vrhu koulí či hodu oštěpem se jednalo o psaní rozpisu, jízdu podle itineráře či práci s tripmasterem. Do role učitele byla dle očekávání nominována tradiční „Vlčákova“ navigátorka Jindřiška Žáková, která na adresu svého žáka nešetřila chválou: „Já osobně můžu Romana jedině chválit. Od začátku až do konce z něj sršelo nadšení a to bylo znát i na tom, jak se do role spolujezdce vžil. Sám si napsal celý rozpis, naučil se jízdu podle itineráře i počítání jízdního výkazu. To je za jeden den spousta informací, on ale všechno zvládl na jedničku. Jsem moc ráda, že jsem mohla osobně poznat takovou sportovní ikonu a hlavně velice příjemného člověka, jakým rozhodně je,“ zakončila své hodnocení Jindřiška.
Nyní se již ale přenesme do sobotního rána, kdy se 64členný peloton účastníků Pražského rallysprintu vydal na úvodní dva kratičké úseky pod názvem Točná. Jelikož si desetibojaři musejí poradit i s poměrně krátkými tratěmi, nedělal slavnému sportovci formát soutěže žádné problémy. Co však plány posádky Martin Vlček – Roman Šebrle hned z kraje zkomplikovalo, byla nevydařená volba pneumatik. „Přesvědčili jsme se o tom, že slick na ledě nefunguje a v technických pasážích jsme ztráceli drahocenné sekundy. Výsledkem byl jeden pětatřicátý a jeden třiadvacátý čas, což předurčilo naši taktiku pro zbytek závodu. Šance na dobrý výsledek se zdála být pryč a na Strahově už jsme se snažili hlavně pobavit sebe i diváky,“ vrátil se do prvních kilometrů závodu Martin. Během úvodního průjezdu strahovského okruhu již posádka Fordu Fiesta R5 atakovala umístění ve druhé desítce, na kluzké trati se ale nepouštěla do rizika. „Myslím si, že by to vzhledem k okolnostem bylo nezodpovědné,“ řekl rezolutně „Vlčák“, který před startem odtajnil, že pražskou show pojímá jako rozlučkový taneček se svojí fiestou.
Na podobných akcích obvykle výsledek nebývá tím nejdůležitějším, přesto doplňme, že Martin Vlček a Roman Šebrle zakončili svoje pražské účinkování na šestnáctém místě v absolutním pořadí. A jak si čestný host týmu užil novou zkušenost? „Byl to fantastický zážitek, za který si zaslouží poděkování zejména skvělý pilot Martin Vlček. Pravda, v jedné zatáčce jsem si malinko cvrnknul do gatí, ale nic to nemění na tom, že jsem si to náramně užil. Myslím, že by z toho mohla být zajímavá reportáž,“ ponechal si otevřená dvířka Roman Šebrle, který o svých detailních zážitcích z „horkého“ navigátorského křesla připravuje exkluzivní reportáž do vlastního pořadu Sport Star. Spokojenost byla cítit také na Martinově straně: „Start s Romanem Šebrlem byl velkým zpestřením celého závodu. Jakožto disciplinovaný sportovec se role navigátora ujal naprosto odpovědně, nepodcenil přípravu rozpisu ani školení spolujezdců. Zkusil si vše, co s rally souvisí, a předpokládám, že se o všem dopodrobna dozvíme v jeho pořadu,“ dodal „Vlčák“, který se touto dobou již pilně připravuje na start poslední české soutěže letošní sezony – Mikuláš rally Slušovice.
Pochvalu si zaslouží také druhá posádka Kowax Racing teamu, kterou tvořil loňský „Vlčákův“ parťák z pražské soutěže Tomáš Hauptvogel, navigovaný zkušeným Štěpánem Palivcem. Seznamování s Peugeotem 208 R2 ustáli bez krizovek a v cíli mohli být spokojení s 35. místem celkově, okořeněným sedmou pozicí mezi vozy s pohonem přední nápravy. „Je to výsledek, na který vzhledem ke zkušenostem nemám nárok. O to víc jsem nadšen z pohárku, který jsem dostal,“ neskrýval své emoce známý „primácký“ moderátor.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.