XTG Adam Cup zakončí v rychlém sledu dva závody – Rally Příbram a 3-Städte Rallye, staronově s centrem v německém Straubingu.
Soutěže se uskuteční v následujících dvou víkendech a lze očekávat, že korunují letošní pohárovou nadvládu Martina Vopatřila a Karla Voltnera. Ale jak se v Jeseníkách ukázalo, každý je porazitelný, a tak oba závodu mohou přinést drobné dílčí zápletky.
Kromě vítězné trofeje jsou ve hře hlavně dvě další pozice na stupních vítězů. Zde je situace zcela otevřená a teoreticky na stříbro a bronz v XTG ADAM Cupu může pomýšlet pětice jezdců.
“Vzhledem k tomu, že z důvodu voleb, byla Rally Příbram přesunuta na pozdější termín, čeká závodníky XTG ADAM Cupu velmi náročných deset dní, které rozhodnou o celkovém umístění v pohárové klasifikaci. Bez ohledu na to, jak dojedou na Příbrami, se jezdci, kteří chtějí na 3-Städte Rallye startovat, museli přihlásit nejpozději do pondělí 8. října. Přeji proto všem, aby nadcházející Rally Příbram proběhla bez jakýchkoliv problémů a v dvacetičlenném poli německého Opel ADAM Cupu se naši jezdci prezentovali opět skvělými výkony, tak jako v minulých letech,” věří promotér XTG ADAM Cupu Zdeněk Pekárek. Na sedmičku dvojic čeká v první etapě Rally Příbram osm rychlostních zkoušek na čtyřech úsecích, celkem 85 ostrých kilometrů.
Sedm startujících je vyrovnáním letošního maxima, přitom účast mohla být teoreticky ještě početnější. Ohlášený návrat na závodní tratě nestíhá Jan Pilař, pracovní povinnosti nepustí do Příbrami Adama Laholu (na 3-Städte Rallye nebude chybět, dále pojede Rally Vsetín) a nestartuje ani Michal Kolář. Naopak po delší pauze se vrací Patrik Brtníček a domácí Jiří Šimánek.
Právě Patrik Brtníček obhajuje pohárové prvenství z loňského roku, kdy opanoval úvodní den Rally Příbram. Loni se však závodilo v obou etapách, ve druhé havaroval.
„Loni to vyšlo půl na půl. Proto se do Příbrami hodně těším, ale je mi jasné, že kluci jsou rozjetí. Nezávodil jsem čtvrt roku, takže se do toho zase musím dostat. Ale pokusím se o to, co nejdříve. Tratě jsou určitě pěkné, a tak se naše ambice s Tomášem Šmídem budou odvíjet podle průběhu. Samozřejmě bychom nechtěli být někde na konci,“ konstatuje Patrik Brtníček.
V zajímavé pozici bude při Rally Příbram spolujezdec Michal Večerka. Loni společně s Martinem Vopatřilem dominoval druhé etapě Rally Příbram. Společně zde udělali zásadní krok ke konečnému pohárovému titulu. Letos je vše jinak, Martina Vopatřila úspěšně naviguje Karel Voltner, Michal Večerka se podruhé v sezoně představí vedle Dominika Stříteského. Mladíka, jenž opanoval klasifikaci XTG ADAM Cupu při posledním závodě Rally Jeseníky ve Šternberku.
„Na loňskou Rally Příbram vzpomínám rád. První den, který se počítal zvlášť, jsme sice prohráli o jednu desetinu s Patrikem Brtníčkem, ale druhý se už žádné drama nekonalo a s Martinem jsme vyhráli. Dominika považuji za velký rally talent. Je velmi přesný a rychlý, tak jako většina motokáristů. Byl bych rád, kdybychom na příbramských tratích zajížděli podobné časy, jako Martin Vopatřil. V plánu je i start na 3-Städte Rallye, ale vše bude záležet na tom, jak dopadneme v Příbrami,“ říká zkušený navigátor Michal Večerka.
Jak už jsme zmínili, kdo nakonec zaujme druhou, případně třetí příčku pohárové klasifikace (pro umístění v konečném hodnocení je podmínkou start v Německu!) je otevřené. Největší šanci má trojice jezdců. Trochu lépe to mají před Příbramí rozjeté Martin Baďura a David Štefan, jenž se na příbramské soutěži představí už počtvrté. Jednoznačně má s Rally Příbram nejvíce zkušeností, na druhou stranu zde naposledy startoval s civicem v sezoně 2014. A za tu dobu doznala soutěž řady změn.
“Protože jsme už přihlášeni i na 3-Städte Rallye, znamená to pro nás, že Příbram musíme bezpodmínečně dojet. Je to pro mě sice čtvrtý start, ale přece jen už je to chvíli, kdy to bylo naposledy. Příbram se mi vždy moc líbila a její charakter mi celkem seděl. Proto se moc těším i letos, i když jsem právě na tomto závodě měl v roce 2011 asi svou největší havárii,“ přiznává David Štefan.
Martin Baďura, který má aktuálně v XTG ADAM Cupu o dva body více než Štefan, reaguje: „Charakter příbramských tratí se mi líbí, je to rychlé a to nám vyhovuje. Uvidíme, jak si s námi tentokrát pohraje počasí, ale myslím si, že jsme aktuálně schopni jet rychle za všech podmínek. Rádi bychom už konečně prolomili sérii třetích míst.“
Druhá příčka XTG ADAM Cupu po pěti závodech však patří Tomáši Arnoštovi (dříve Neužil). Proti zmíněné dvojici konkurentů má však o jeden bodový zisk více a v jeho případě může dojít ke „škrtání“ bodů…
„Loňskou Příbram si pamatuji jako dnes. Byl jsem se na kluky podívat a totálně mě pohárové závodění chytlo. Snil jsem o tom, že budu závodit na této úrovni a jsem moc rád, že se mi to splnilo. Jelikož chceme jet oba závody, prioritou v Příbrami bude dojet. Samozřejmě bych rád zajel lepší výsledek než doposud, ale to bude velice těžké. Martina Vopatřila ani nemusím zmiňovat, po nějaké odmlce startuje Patrik. Do třetice Dominik, nenápadný klučina a zároveň skvělý závodník. V Jeseníkách ukázal, zač je toho loket. Ale jsou zde i další. Proti zkušenějším protivníkům to bude vážně těžké, ale beru to tak, že jen kvalitní konkurence mě donutí zlepšovat a posouvat své hranice dál. Jsem však srdcem závodník a už bych konečně chtěl prolomit podiové příčky. Tak uvidíme, jak se nám bude dařit,“ nastiňuje Tomáš Arnošt.
Jiří Šimánek se v rámci cupu představil na Kopné, nyní se vrací do pohárového pole na domácí Příbrami. Po jeho boku se objeví zkušený příbramský navigátor Jiří Kulštejn.
„Na Rally Příbram se moc těším. Beru ji jako domácí soutěž, v rodném městě, navíc je to dárek k narozeninám (15. 10.). Trať se od loňska změnila jen v drobnostech, otázkou bude počasí. Máme totiž proti pohárovým soupeřům až startovní číslo 81! Osobně se mi rychlostní zkoušky líbí a v průběhu bych se chtěl přiblížit klukům, zabojovat o své pohárové maximum. Z toho plyne, že musím určitě jet rychle a navázat na start v Pačejově, kde se po mém boku objevila Karolína Jugasová. Věřím, že v Příbrami mi k tomu jistě dopomůže velezkušený Jirka Kulštejn. Zkusíme to a uvidíme, jak se bude společně dařit,“ říká před startem Jiří Šimánek.
Průběžné pořadí XTG ADAM Cupu 2018 (5/7):
1. Vopatřil (5 startů) 120, 2. Neužil (5) 76, 3. Baďura (4) 72, 4. Štefan (4) 70, 5. Lahola (5) 64, 6. Brtníček (3) 54, 7. Stříteský (1) 25, 8. Pilař (2) 20, 9. Kolář (2) a Šimánek (1) 10
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).