Léto bylo v týmu Kowax Racing pestré na zážitky. Vydařené testování na polské šotolině, vylepšení „Fordice“ o nový evoluční stupeň motoru a čtvrté místo na skvěle obsazené pačejovské sprintrally, to je jen částečný výčet aktivit, které členové týmu během prázdnin stihli realizovat. Třešničkou na dortu měla být účast Martina Vlčka s Jindřiškou Žákovou na vrcholu české motoristické sezony – Barum Czech Rally Zlín. Koneckonců, co by mělo lépe prověřit konkurenceschopnost nového motoru Fiesty R5 než konkurence 30 speciálů kategorie R5? Zajímavé však bylo, že sesterských fiest ze zahraničí mnoho nepřijelo a povětšinou tento vůz využívali čeští jezdci. Z „přespolních“ účastníků Barumky přivezli fiesty vlastně jen Rus Alexey Lukyanuk a Rakušan Hermann Neubauer.
První dilema nastalo pro „Vlčáka“ již před uzávěrkou přihlášek. Obětovat 2 000 EUR za registraci do evropského seriálu a zajistit si tak přední startovní číslo, anebo ušetřit finance a startovat až v hloubi pole? Pohled do seznamu přihlášených napověděl, že v týmu Kowax Racing zvítězila první varianta, neboť posádka žluto-černé fiesty obdržela od pořadatelů startovní číslo 25. „Je to pouze marketingový důvod, mít na fotkách číslo 60 je až potupné,“ vysvětlil svoji volbu pilot.
První porovnání s evropskou konkurencí čekalo na Martina s Jindřiškou při páteční kvalifikační „erzetě“, kde zajeli šestnáctý čas. V té chvíli však ještě nevěděli, že se jedná o jediné měření sil, které absolvují na suchém povrchu. Již páteční odpoledne totiž na Zlínsku přineslo první déšť a v lehce podzimním duchu se poté nesl celý zbytek závodu. Pro posádky, jejichž první zlínská účast se datuje až po roce 2012, to byla v těchto podmínkách na Barumce premiéra. Platilo to i pro Jindřišku. „Barumku jsem jela na mokru poprvé a musím uznat, že to pro mě byla zároveň i nejtěžší Barumka. Tato soutěž je výzvou i za pěkného počasí, ale za mokra je to boj udržet se vůbec na cestě. Na druhou stranu mám tyto těžké podmínky moc ráda a věřila jsem, že na uklouzaném povrchu se zvýší naše šance na dobrý výsledek,“ vrátila se ke svým postřehům krátce po závodě.
Jindřiščina intuice byla správná, protože „Vlčák“ si na klouzavém povrchu připadal jako ryba ve vodě. V sobotu ráno na Březové zajel osmý čas a rázem spolu s Jindřiškou postoupili na dohled první desítky. Když přidali další dva špičkové časy, postoupili po čtvrtém testu na výborné desáté místo okořeněné o pomyslnou druhou příčku v neoficiálním souboji všech zúčastněných fiest. Pro další účinkování posádky Kowax Racing teamu však měl zásadní vliv první průjezd 21kilometrového kudlovického testu. „V sobotní etapě jsme řešili drobné technické problémy, které se mechanikům podařilo odstranit. Daleko horší bylo, že jsme na pátém testu jeli kompletně na mokrých pneumatikách, ale nezapršelo a nakonec to bylo jedno velké klouzání. Na přehřátých mokrých pneumatikách jsem v jedné obci zavadil o betonový obrubník a levé zadní kolo nám uletělo, ani nevím kam. Museli jsme přímo na rychlostní zkoušce nasadit rezervu a odporoučeli jsme se z průběžně desáté pozice někam hluboko do startovního pole. Tím byla veškerá naše motivace bohužel pryč,“ popsal osudný okamžik Martin. V dalším průběhu dne sice s Jindřiškou nesundali nohu z plynu a trpělivě stoupali výsledkovou listinou, po první etapě to však nestačilo na lepší než dvacátou pozici. Alespoň drobným zadostiučiněním mohla být pro příborsko-pražskou posádku desátá příčka v hodnocení mistrovství republiky.
Neděle byla novou příležitostí, jak si spravit chuť a vystrčit růžky alespoň v samostatném hodnocení etapy. Dvanáctý čas na ranním halenkovickém testu se však nakonec stal jediným konkurenceschopným výsledkem, který si Martin s Jindřiškou v neděli připsali. „Nedělní etapa začala v dobrém tempu a byli jsme s Jindřiškou připraveni stahovat ztrátu v absolutním pořadí. Plán to byl sice dobrý, ale to bych nesměl vyrobit další chybu a opět pohmoždit zavěšení levého zadního kola. Jednalo se o banální opravu, kterou lze řešit přímo na přejezdu mezi rychlostními zkouškami, nicméně spojovací tyč jsme neměli v autě, a závod pro nás skončil,“ vysvětlil pilot. Jindřiška jeho slova doplnila a složila poklonu mechanikům týmu, kteří se na Barumce tradičně nenudili. „Myslím, že medaile za výkon by si určitě zasloužil celý náš tým, jelikož při každém servisu měli víc práce než času a je obdivuhodné, že dokázali během té doby stihnout vše. Potlesk diváků, který následoval po jejich výkonu ve flexi servisu, byl rozhodně zasloužený!“
Barumkou se letošní česká sezona přehoupla do svojí závěrečné části. Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou mají před sebou souboj o vítězství v Poháru 2+, a tak by neměli chybět na zbylých dvou sprintech ve Šternberku a Vsetíně. Zároveň by se rádi představili i na závěrečném klání „velkého“ šampionátu, které bude hostit Příbram.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?