Léto bylo v týmu Kowax Racing pestré na zážitky. Vydařené testování na polské šotolině, vylepšení „Fordice“ o nový evoluční stupeň motoru a čtvrté místo na skvěle obsazené pačejovské sprintrally, to je jen částečný výčet aktivit, které členové týmu během prázdnin stihli realizovat. Třešničkou na dortu měla být účast Martina Vlčka s Jindřiškou Žákovou na vrcholu české motoristické sezony – Barum Czech Rally Zlín. Koneckonců, co by mělo lépe prověřit konkurenceschopnost nového motoru Fiesty R5 než konkurence 30 speciálů kategorie R5? Zajímavé však bylo, že sesterských fiest ze zahraničí mnoho nepřijelo a povětšinou tento vůz využívali čeští jezdci. Z „přespolních“ účastníků Barumky přivezli fiesty vlastně jen Rus Alexey Lukyanuk a Rakušan Hermann Neubauer.
První dilema nastalo pro „Vlčáka“ již před uzávěrkou přihlášek. Obětovat 2 000 EUR za registraci do evropského seriálu a zajistit si tak přední startovní číslo, anebo ušetřit finance a startovat až v hloubi pole? Pohled do seznamu přihlášených napověděl, že v týmu Kowax Racing zvítězila první varianta, neboť posádka žluto-černé fiesty obdržela od pořadatelů startovní číslo 25. „Je to pouze marketingový důvod, mít na fotkách číslo 60 je až potupné,“ vysvětlil svoji volbu pilot.
První porovnání s evropskou konkurencí čekalo na Martina s Jindřiškou při páteční kvalifikační „erzetě“, kde zajeli šestnáctý čas. V té chvíli však ještě nevěděli, že se jedná o jediné měření sil, které absolvují na suchém povrchu. Již páteční odpoledne totiž na Zlínsku přineslo první déšť a v lehce podzimním duchu se poté nesl celý zbytek závodu. Pro posádky, jejichž první zlínská účast se datuje až po roce 2012, to byla v těchto podmínkách na Barumce premiéra. Platilo to i pro Jindřišku. „Barumku jsem jela na mokru poprvé a musím uznat, že to pro mě byla zároveň i nejtěžší Barumka. Tato soutěž je výzvou i za pěkného počasí, ale za mokra je to boj udržet se vůbec na cestě. Na druhou stranu mám tyto těžké podmínky moc ráda a věřila jsem, že na uklouzaném povrchu se zvýší naše šance na dobrý výsledek,“ vrátila se ke svým postřehům krátce po závodě.
Jindřiščina intuice byla správná, protože „Vlčák“ si na klouzavém povrchu připadal jako ryba ve vodě. V sobotu ráno na Březové zajel osmý čas a rázem spolu s Jindřiškou postoupili na dohled první desítky. Když přidali další dva špičkové časy, postoupili po čtvrtém testu na výborné desáté místo okořeněné o pomyslnou druhou příčku v neoficiálním souboji všech zúčastněných fiest. Pro další účinkování posádky Kowax Racing teamu však měl zásadní vliv první průjezd 21kilometrového kudlovického testu. „V sobotní etapě jsme řešili drobné technické problémy, které se mechanikům podařilo odstranit. Daleko horší bylo, že jsme na pátém testu jeli kompletně na mokrých pneumatikách, ale nezapršelo a nakonec to bylo jedno velké klouzání. Na přehřátých mokrých pneumatikách jsem v jedné obci zavadil o betonový obrubník a levé zadní kolo nám uletělo, ani nevím kam. Museli jsme přímo na rychlostní zkoušce nasadit rezervu a odporoučeli jsme se z průběžně desáté pozice někam hluboko do startovního pole. Tím byla veškerá naše motivace bohužel pryč,“ popsal osudný okamžik Martin. V dalším průběhu dne sice s Jindřiškou nesundali nohu z plynu a trpělivě stoupali výsledkovou listinou, po první etapě to však nestačilo na lepší než dvacátou pozici. Alespoň drobným zadostiučiněním mohla být pro příborsko-pražskou posádku desátá příčka v hodnocení mistrovství republiky.
Neděle byla novou příležitostí, jak si spravit chuť a vystrčit růžky alespoň v samostatném hodnocení etapy. Dvanáctý čas na ranním halenkovickém testu se však nakonec stal jediným konkurenceschopným výsledkem, který si Martin s Jindřiškou v neděli připsali. „Nedělní etapa začala v dobrém tempu a byli jsme s Jindřiškou připraveni stahovat ztrátu v absolutním pořadí. Plán to byl sice dobrý, ale to bych nesměl vyrobit další chybu a opět pohmoždit zavěšení levého zadního kola. Jednalo se o banální opravu, kterou lze řešit přímo na přejezdu mezi rychlostními zkouškami, nicméně spojovací tyč jsme neměli v autě, a závod pro nás skončil,“ vysvětlil pilot. Jindřiška jeho slova doplnila a složila poklonu mechanikům týmu, kteří se na Barumce tradičně nenudili. „Myslím, že medaile za výkon by si určitě zasloužil celý náš tým, jelikož při každém servisu měli víc práce než času a je obdivuhodné, že dokázali během té doby stihnout vše. Potlesk diváků, který následoval po jejich výkonu ve flexi servisu, byl rozhodně zasloužený!“
Barumkou se letošní česká sezona přehoupla do svojí závěrečné části. Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou mají před sebou souboj o vítězství v Poháru 2+, a tak by neměli chybět na zbylých dvou sprintech ve Šternberku a Vsetíně. Zároveň by se rádi představili i na závěrečném klání „velkého“ šampionátu, které bude hostit Příbram.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.