Úkol zněl jasně – konečně napotřetí zdolat zrádný lesní úsek pod Kraví horou a po čtyřech letech v Hustopečích spatřit cílovou rampu. První část zadání se Martinu Vlčkovi s Jindřiškou Žákovou splnit podařilo, tu druhou už ne. Jejich „Fordici“ letos poněkolikáté pronásledovaly technické problémy a pilot na cílové rampě poprvé připustil, že nad jejím setrváním v týmu Kowax Racing se začíná vznášet otazník.
Není tomu tak dávno, kdy hustopečská Agrotec Petronas Rally patřila k soutěžím, na kterých se Martinu Vlčkovi pravidelně dařilo. Mezi jeho cenné zdejší úspěchy patří zejména třetí příčka z ročníku 2014, kdy na sebe vlastně poprvé po přestupu do čtyřkolky výrazněji upozornil. Od té doby se však situace změnila, a zatímco náročnost hustopečské soutěže každým rokem roste, přízeň štěstěny má ve „Vlčákově“ případě spíše sestupnou tendenci. „V žebříčku náročností českých soutěží Hustopeče rozhodně stoupají, myslím, že letos pořadatelé našli úžasné tratě a tzv. obrácené průjezdy mi rozhodně nevadily. Vlastně celá soutěž patří k těm, které nazýváme „na pětníku“ a rádi se na ně vracíme,“ složil organizátorům poklonu Martin. Pochopení našel i pro časté rušení rychlostních zkoušek, které poznamenalo zejména páteční program. „Pokud se tak děje z bezpečnostních důvodů, nelze pořadatelům nic vyčítat,“ dodal příborský pilot.
Pokud pro něco Martin hledal pochopení hůře, byla to ovladatelnost jeho fiesty. Jeden devátý a jeden dvanáctý čas v úvodní sekci (prostřední test byl anulován) rozhodně neodpovídaly očekávání posádky. Pilot si však sypal popel na vlastní hlavu. „Netrefil jsem se do nastavení a výsledkem bylo naprosto rozladěné auto, které se houpalo jako jachta. Zažili jsme několik horkých chvil, teď ve večerních průjezdech už snad bude vše v pořádku. Vlci naštěstí potmě dobře vidí, takže se to pokusíme zužitkovat,“ objasnil příčiny pomalejšího začátku „Vlčák“. Sympatické odhodlání vylepšit svoje průběžné jedenácté místo bohužel Martinovi s Jindřiškou vydrželo jen několik kilometrů - problémy s nastavením podvozku totiž vystřídalo porouchané servořízení. Bez posilovače řízení, navíc se ztrátou půldruhé minuty, nemělo smysl pokračovat, a tak se posádka Kowax Racing teamu po čtvrtém testu z výsledků vytratila. „Co se týče naší „Fordice“, respektive dodaných dílů přímo z M-Sportu, to je doslova trestuhodné. Nové servo vydrželo cca 15 km, další dvě repasovaná se nepodařilo rozjet vůbec. Zachránilo nás až čtvrté v pořadí, pro které museli mechanici v noci vyrazit na základnu. Vlastně to byl malý zázrak, že jsme v sobotu mohli zpět na trať,“ zrekapituloval technické martýrium Martin.
V sobotu již nebylo, kam se hnát. Martin s Jindřiškou sice zajeli několik solidních časů a v přímém přenosu z osmé „erzety“ na stanici ČT Sport si užili svoji chvilku slávy, společně s osmým místem v hodnocení druhé etapy se však jednalo o slabou náplast. Jindřiška v cíli připomněla, že na společné zdolání hustopečské cílové rampy už s Martinem marně čekají od roku 2015. „I když nám štěstí nepřálo ani letos, jsem ráda, že jsme měli možnost pokračovat alespoň druhý den a svézt se několik kilometrů na šotolině, která je na jiných českých podnicích nedostatkovým zbožím,“ snažila se hledat pozitiva týmová „palubní inženýrka“. Martin na cílové rampě dodal, že když se pilotovi náhle ve vysoké rychlosti sníží účinnost řízení, je to jeden z nejhorších pocitů, které může zažít. „Uvidíme, co bude příští rok, ale když nám z Fordu přichází takové zmetky, může se stát, že fiesta půjde po žních k Turkovi,“ naznačil aktuální úvahy „Vlčák“.
Po citelné bodové ztrátě z Hustopečí patří Martinu Vlčkovi s Jindřiškou Žákovou v tabulce Mistrovství ČR v rally až deváté místo, což v nich podnítilo rozhodnutí následující podnik „velkého“ mistrovství, Rally Bohemia, vynechat. Martina, Jindřišku a jejich žlutočernou „Fordici“ proto uvidíme v plném nasazení až o posledním červencovém víkendu, který v kalendáři patří sprintrally v Pačejově.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?