V loňském roce se narodil společný česko-slovenský projekt pořadatelů Valašské rally ValMez a Rallye Tatry pod názvem Tatransko-Valašský pohár (TVP). Pořadateli jsou za českou rally společnost JTRT pro s.r.o. a za slovenskou soutěž AOS klub Poprad. Snahou obou partnerů je zaměřit se hlavně na posádky z nižších objemových tříd a zvýhodnit je před soutěžícími na silnějších vozech. Vítěze druhého ročníku TVP 2018 poznáme na cílové rampě Rallye Tatry v sobotu 26. května.
Podstatou a cílem pořádání společné klání o česko-slovenský pohár je přitáhnout pod Tatry více českých posádek a na druhé straně dostat na populární Valašku do Valašského Meziříčí větší počet slovenských jezdců. Pohár se skládá se tří samostatných závodů. Pořadatelé započítají do celkového hodnocení výsledky posádek v 1. a 2. etapě Kowax Valašská rally ValMez a v celkové klasifikaci Rallye Tatry. Letošní ročník doznal drobných úprav v hodnoceni. Bodový zisk každého účastníka (v každém ze tří výše zmíněných podniků) bude součtem bodů na základě absolutní klasifikace registrovaných posádek TVP 2018 a zároveň jejich umístění ve své objemové třídě. Podmínkou účasti a přidělení bodů je účast v obou podnicích. Předběžná klasifikace po Valašské rally bude zveřejněna před slavnostním startem Rallye Tatry na základě účasti posádek ve slovenském podniku.
Loňského premiérového klání se nakonec zúčastnily čtyři posádky, které svedly vzájemný souboj. Celkové hodnocení ale nevzešlo z absolutní klasifikace, ale z umístění v rámci samostatných etap v jednotlivých objemových třídách. Loňský TVP vyhrála česká posádka Lukáš Matěna, Lukáš Hlaváč na voze Mitsubishi Lancer EVO IX se ziskem plného počtu 60 bodů. Druhé místo obsadila slovensko-česká posádka Richard Pravda, Ondřej Krajča (mitsubishi) ziskem 42 bodů. Na třetí příčce se umístila dvojice Jiří Pohlídal jun., Vladimír Machoň (Nissan Micra) a čtveřici uzavřeli Adam Fabrika s Martinem Fabiánem (Mitsubishi Lancer EVO IX).
Valašskou rally rozjeli v rámci TVP 2018 dle registrace sedmnácti posádek nejlépe Martin Březík s Markem Omelkou (Mitsubishi Lancer EVO IX), na dalších místech byli rovněž čeští jezdci Petr Krajča (Renault Clio Sport), obhájce prvenství Lukáš Matěna (Mitsubishi Lancer EVO IX), Michal Vaňhara (Renault Clio Sport), Jan Černý (Ford Fiesta R5), Lukasz Kotarba z Polska (Mitsubishi Lancer EVO X) a Filip Mareš (Škoda Fabia R5). Pořadí se změní podle toho, kdo splní základní požadavek, a to účast na obou soutěžích TVP. Vzhledem k tomu, že se nepřihlásili na Rallye Tatry loňský vítěz Matěna, dále Vaňhara, Kotarba, Mareš a další původně registrovaní jezdci do TVP, nemohou figurovat v průběžné klasifikaci poháru.
Velmi zajímavý je přehled cen a prémií pro nejúspěšnější posádky TVP 2018. Vítězná dvojice se může těšit na týdenní pobyt v Chorvatsku pro celkem čtyři osoby, posádky na druhém až čtvrtém místě čeká víkendový pobyt na atraktivních místech Vysokých Tater jako například Majláthova chata na Popradském plese nebo v Hotelu Sipox ve Štrbě. Posádky na pátém a šestém místě získají poháry a autodoplňky.
Předběžné pořadí 2. ročníku Tatransko-Valašského poháru 2018:
1. Martin Březík, Marek Omelka (CZE, Mitsubishi Lancer EVO IX) - 87
2. Petr Krajča, Jan Houšť (CZE, Renault Clio Sport) - 73
3. Radim Orava, Karel Zapletal (CZE, Volkswagen Polo 16V) - 59
4. Jan Černý, Petr Černohorský (CZE, Ford Fiesta R5) - 52
5. Jiří Pohlídal jr., Vladimír Machoň (CZE, Renault Clio Sport) - 50
6. Jaroslav Melichárek, Erik Melichárek (SVK, Ford Fiesta R5) - 14
7. Martin Hrachovec, Martin Poláček (CZE, Škoda 130 RS) - 0
8. Adam Fabrika, Martin Fabián (CZE, Mitsubishi Lancer EVO IX) - 0
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.