Jeden z nejzajímavějších ročníků klatovských soutěží posledních let ovládla známá jména. Králi 27. Historic Vltava Rallye se stali Finové Harri J Toivonen a Cedric Wrede s vozem Ford Sierra Cosworth, mezi soudobými vozy prodloužila svou vítěznou šňůru dvojice Jan Kopecky Official – Pavel Dresler, která zvítězila v 53. Rallye Šumava Klatovy. Bližší informace k soutěžím jsou k dispozici na klubových stránkách www.pamk.cz.
Rekordní účast měla letošní 27. Historic Vltava Rallye, která se jela v pátek a v sobotu v západočeských Klatovech. Ve startovní listině zůstalo po několika omluvenkách zapsáno 76 dvojic, které se téměř přesně napůl podělily o účast v mezinárodním klání a v českém šampionátu. Úroveň podniku pozvedla i účast čtyř vozů, které přivezl tým Past-Racing až z dalekého Španělska a které se hned od úvodu soutěže zařadily do popředí výsledkové listiny. Hned na první rychlostní zkoušce (vedené po tradičním Klatovském okruhu) byl nejrychlejší Daniel Alonso Villarón, navigovaný Candido Carrerou. Tato dvojice udávala tón po celou páteční etapu, kdy sice dvakrát na rychlostních zkouškách utrpěla dílčí porážku, vždy ale jen od svých týmových kolegů. Vítěz poslední erzety dne, Xesús Manuel Ferreiro Pérez, musel bohužel pro technické potíže v pátek večer ze soutěže odstoupit, hlavními Alonsovými sekundantem ale zůstal Harri J Toivonen. Mladší bratr soutěžácké hvězdy z osmdesátých let ještě více přitlačil na pilu v sobotu, kdy se dokonce přesně v polovině etapy posunul do čela. Vedení pak už finské duo Toivonen – Wrede udrželo a na cílové rampě mohlo oslavit zasloužený triumf. Druhý dojel jejich týmový kolega Alonso Villarón, ze třetí příčky se letos radoval trojnásobný vítěz „Vltavy“ Nor Valter Christian Jensen, který vodil vůz BMW M3. V soutěžení domácích jezdců si nejlépe vedli Vlastik Neumann a Otto Slezák s vozem Ford Escort RS Cosworth, druzí byli Káňa s Králem na Fordu Sierra Cosworth a třetí příčka v cíli patřila nestárnoucím Jindřichu Štolfovi a Zdeňku Hawlovi s vozem Rover Metro GTi.
Do 53. Rallye Šumava Klatovy odstartovalo dokonce 84 dvojic, z nichž jich přesně dvě třetiny i celou soutěž dokončily. Hned od úvodu převzali otěže největší favorité. Do vedení se okamžitě dostali Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem na voze Škoda Fabia R5, kteří v první etapě ovládli všechny rychlostní zkoušky a právě postupným sbíráním vteřinek a desetinek si vytvořili rozhodující náskok. Ten pak dovedli až ke svému rekordnímu pátému klatovskému vítězství. Stříbrnou pozici si od začátku drželi Rusové Alexey Lukyanuk a Alexej Arnautov s Fordem Fiesta R5, kteří ale hodně času ztratili na večerním Korábu a poté už nemohli pomýšlet na útok na Kopeckého. Naopak se na ně ze třetí příčky začali tlačit Václav Pech jun. s Petrem Uhlem a dalším Fordem. Vyrovnaná bitva o stříbro pak pokračovala i téměř celou sobotní etapu až do RZ se symbolickým číslem 13. Na ní Pech zavadil o obrubník a poškodil kolo, které musel následně vyměnit. Na třetí příčku se posunula mladá finská dvojice Juuso Nordgren – Tapio Suominen v barvách týmu ŠKODA Motorsport, která zaslouží pochvalu zejména za skvělý výkon v sobotní etapě. Mládí se prosazovalo i na dalších příčkách, čtvrtý dojel do cíle Filip Mareš Rally a pátá příčka patřila Václavu Kopáčkovi. V ostře sledované kategorii 2WD si nejlépe vedl domácí mladíček Honzin Talaš, navigovaný v Peugeotu 208 R2 Zbynkem Pilsem. Obě klatovské soutěže doprovázelo téměř letní počasí a i přes vysoké tempo a několik havárií se celý víkend obešel bez vážnějších zranění závodníků či diváků.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.