Jeden z nejzajímavějších ročníků klatovských soutěží posledních let ovládla známá jména. Králi 27. Historic Vltava Rallye se stali Finové Harri J Toivonen a Cedric Wrede s vozem Ford Sierra Cosworth, mezi soudobými vozy prodloužila svou vítěznou šňůru dvojice Jan Kopecky Official – Pavel Dresler, která zvítězila v 53. Rallye Šumava Klatovy. Bližší informace k soutěžím jsou k dispozici na klubových stránkách www.pamk.cz.
Rekordní účast měla letošní 27. Historic Vltava Rallye, která se jela v pátek a v sobotu v západočeských Klatovech. Ve startovní listině zůstalo po několika omluvenkách zapsáno 76 dvojic, které se téměř přesně napůl podělily o účast v mezinárodním klání a v českém šampionátu. Úroveň podniku pozvedla i účast čtyř vozů, které přivezl tým Past-Racing až z dalekého Španělska a které se hned od úvodu soutěže zařadily do popředí výsledkové listiny. Hned na první rychlostní zkoušce (vedené po tradičním Klatovském okruhu) byl nejrychlejší Daniel Alonso Villarón, navigovaný Candido Carrerou. Tato dvojice udávala tón po celou páteční etapu, kdy sice dvakrát na rychlostních zkouškách utrpěla dílčí porážku, vždy ale jen od svých týmových kolegů. Vítěz poslední erzety dne, Xesús Manuel Ferreiro Pérez, musel bohužel pro technické potíže v pátek večer ze soutěže odstoupit, hlavními Alonsovými sekundantem ale zůstal Harri J Toivonen. Mladší bratr soutěžácké hvězdy z osmdesátých let ještě více přitlačil na pilu v sobotu, kdy se dokonce přesně v polovině etapy posunul do čela. Vedení pak už finské duo Toivonen – Wrede udrželo a na cílové rampě mohlo oslavit zasloužený triumf. Druhý dojel jejich týmový kolega Alonso Villarón, ze třetí příčky se letos radoval trojnásobný vítěz „Vltavy“ Nor Valter Christian Jensen, který vodil vůz BMW M3. V soutěžení domácích jezdců si nejlépe vedli Vlastik Neumann a Otto Slezák s vozem Ford Escort RS Cosworth, druzí byli Káňa s Králem na Fordu Sierra Cosworth a třetí příčka v cíli patřila nestárnoucím Jindřichu Štolfovi a Zdeňku Hawlovi s vozem Rover Metro GTi.
Do 53. Rallye Šumava Klatovy odstartovalo dokonce 84 dvojic, z nichž jich přesně dvě třetiny i celou soutěž dokončily. Hned od úvodu převzali otěže největší favorité. Do vedení se okamžitě dostali Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem na voze Škoda Fabia R5, kteří v první etapě ovládli všechny rychlostní zkoušky a právě postupným sbíráním vteřinek a desetinek si vytvořili rozhodující náskok. Ten pak dovedli až ke svému rekordnímu pátému klatovskému vítězství. Stříbrnou pozici si od začátku drželi Rusové Alexey Lukyanuk a Alexej Arnautov s Fordem Fiesta R5, kteří ale hodně času ztratili na večerním Korábu a poté už nemohli pomýšlet na útok na Kopeckého. Naopak se na ně ze třetí příčky začali tlačit Václav Pech jun. s Petrem Uhlem a dalším Fordem. Vyrovnaná bitva o stříbro pak pokračovala i téměř celou sobotní etapu až do RZ se symbolickým číslem 13. Na ní Pech zavadil o obrubník a poškodil kolo, které musel následně vyměnit. Na třetí příčku se posunula mladá finská dvojice Juuso Nordgren – Tapio Suominen v barvách týmu ŠKODA Motorsport, která zaslouží pochvalu zejména za skvělý výkon v sobotní etapě. Mládí se prosazovalo i na dalších příčkách, čtvrtý dojel do cíle Filip Mareš Rally a pátá příčka patřila Václavu Kopáčkovi. V ostře sledované kategorii 2WD si nejlépe vedl domácí mladíček Honzin Talaš, navigovaný v Peugeotu 208 R2 Zbynkem Pilsem. Obě klatovské soutěže doprovázelo téměř letní počasí a i přes vysoké tempo a několik havárií se celý víkend obešel bez vážnějších zranění závodníků či diváků.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?