Honza Černý si Setkání mistrů v Sosnové užil i přesto, že se s plně elektrickým vozem svezl jen pár kol.
Setkání mistrů v Sosnové u České Lípy přilákalo o uplynulém víkendu na zdejší autodrom i přes nevlídné počasí více než šest tisíc diváků, kteří mohli po oba dva dny sledovat zápolení motoristických sportovců z rally, rallycrossu a autokrosu. Jedním z lákadel letošního Setkání mistrů byla i účast Jana Černého, který jako první Čech domácím fanouškům předvedl ryze elektrický soutěžní speciál Hiper MK I. Pro tým Jana Černého ale start s elektrickým vozem nebyl jediným zpestřením Setkání mistrů. Se Škodou Fabia R5 Zdeňka Pokorného, s níž Honza Černý startoval v letošní sezoně MČR a ME v rally, totiž v Sosnové diváky pobavila legenda světové rally, jíž byl známý Fin Markku Alén.
Bohužel, ženám, technice a elektrice zvlášť, poručit nelze, a elektrický vůz Hiper MK 1 po odjetí pár kol zůstal bezvládně stát v servisním zázemí týmu Jana Černého. I těch pár kol ale stačilo divákům na autodromu k tomu, aby mohli zhodnotit velkou rychlost, vysoký výkon tohoto stroje, ale dost nezávodní projev na trati, kterému kromě hvízdání pneumatik chyběla závodní zvuková kulisa. V první rozjížďce dokonce Honza Černý s „elektrikou“ zajel druhý čas, ale pak inovativní speciál řekl dost. Zřejmě následkem havárie v minulém týdnu došlo k problémům a technici vyhodnotili, že další ostrá jízda by mohla přinést větší problém.
Tým Jana Černého a především Škoda Fabia R5 byla ale na trati vidět víc než dost, protože za volantem se objevil natěšený Markku Alén, který měl první možnost si vyzkoušet tento veleúspěšný soutěžní automobil. Alén si jízdu moc pochvaloval a nechal se svézt i od Jana Černého. Na oplátku tato legenda několik kol odkroužila s Honzou Černým na sedadle spolujezdce a oba soutěžní jezdci si sdělovali své pocity a proběhla i výměna rad a zkušeností, které se Janu Černému jistě budou hodit v nadcházející sezoně.
Jan Černý, soutěžní jezdec: „Elektrický Hiper MK 1 přijel do Sosnové na poslední chvíli v pátek večer, protože na něm mechanici do poslední chvíle pracovali po malé nehodě, kterou minulý týden utrpěl při jedné show v Rakousku. Na trati se auto chovalo z jezdeckého hlediska moc pěkně, má neskutečný výkon, který je hlavně k dispozici ihned. Rychle jsem si zvykl i na trochu nezvyklé ovládání a bylo mi jasné, že pokud bude auto fungovat a bude sucho, tak jen těžko najde soupeře mezi srovnatelnými vozy R5. Skutečně to auto jede jako z praku, ale co mu chybí úplně, je zvuk. To zcela snižuje emoce z řízení a rally je podle mě hlavně o emocích jak pro jezdce, tak pro diváky. Nevím, jestli se do budoucna nevyřeší zvuk nějakým reproduktorem, nebo nedojde ke kombinaci se spalovacím motorem a vytvoření hybridu, ale tohle plně elektrické závodění aktuálně rozhodně není cesta, kterou bych se chtěl vydat. Doufám, že ještě hodně dlouho bude soutěžní auta pohánět spalovací motor, který bude řvát, bude polykat benzín a bude v něm olej, nejlépe MOGUL. Celkově bych sosnovské setkání ale hodnotil velmi pozitivně. Akce jako taková nemá u nás konkurenci a je skvělé, že se pořadatelé každý rok snaží sem pozvat nějaké zahraniční hvězdy motorsportu. Chci tímto pořadatelům poděkovat za pěkný závod a všem našim partnerům za podporu. Pro mě je to čest zde startovat. Trochu mě mrzí, že sem nedorazí víc domácích závodníků, kteří to mnohdy mají kousek. Hodně jsme se v Sosnové těšili také na náš souboj s tátou v kartcrossech, ale nakonec tátovi krátce po startu odešla spojka a moc se nesvezl. Vše jsme si ale vynahradili na večerním vyhlášení mistrů republiky v rally v České Lípě, kam jsme si s Petrem Černohorským mohli dojít pro poháry za třetí místo v šampionátu, což je pro nás odměna za naše letošní snažení.“
Markku Alén, legenda světové rally: „Škoda Fabia R5 je výborný závodní stroj pro pochopení principů závodní jízdy. Je to ale naprosto jiný stroj, než s jakým jsem byl zvyklý závodit. Auto je hodně klidné a vyžaduje čistý styl jízdy. Oproti vozům skupiny B, s nimiž jsem závodil, mu ale přeci jen chybí nějaký výkon. Honza je velice nadějný jezdec a musím mu poděkovat, jelikož jsme si během víkendu předali mnoho informací a byl mi nejen on, ale celý jeho tým, velkou oporou a působil na mě velmi profesionálním dojmem. Viděl jsem i elektrické závodní auto, ale to mi moc neříká. Já vyrostl na obrovském hluku motorů a výfuků, a nemyslím si, že by elektrické vozy byly budoucnost rally.”
Patrik Štipák, Performance Solutions: „Když mi Manfred Stohl před rokem nabídl spolupráci s jeho firmou Stard, jeden z projektů byl elektrický vůz Hiper MK1. Kontroverzní, rozporuplné auto. Někdo ho miluje, jiný nenávidí. Hiper MK1 má dva motory pro každou nápravu zvlášť, baterie jsou uloženy uprostřed vozu. Stard dosáhl ideálního rozvážení vozu 50/50. Rozměry všech komponentů jsou malé a díky tomu se posunulo těžiště výrazně níž. Díky řízení všech systému zvlášť, má auto neuvěřitelné možnosti různého nastavení. V první jízdě, kdy seděl Honza v autě poprvé v životě v závodním tempu, zajel 2. nejrychlejší čas. Ve druhé jízdě ještě zrychlil, bohužel se ukázalo, že poškození ze středy bylo větší, než se očekávalo. Z důvodu bezpečnosti se tak nedalo dále pokračovat. Moc mě to mrzí, protože by bylo velmi zajímavé sledovat souboj s ostatními vozy.“
Zdroj: Jan Černý – PR
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?