Honza Černý si Setkání mistrů v Sosnové užil i přesto, že se s plně elektrickým vozem svezl jen pár kol.
Setkání mistrů v Sosnové u České Lípy přilákalo o uplynulém víkendu na zdejší autodrom i přes nevlídné počasí více než šest tisíc diváků, kteří mohli po oba dva dny sledovat zápolení motoristických sportovců z rally, rallycrossu a autokrosu. Jedním z lákadel letošního Setkání mistrů byla i účast Jana Černého, který jako první Čech domácím fanouškům předvedl ryze elektrický soutěžní speciál Hiper MK I. Pro tým Jana Černého ale start s elektrickým vozem nebyl jediným zpestřením Setkání mistrů. Se Škodou Fabia R5 Zdeňka Pokorného, s níž Honza Černý startoval v letošní sezoně MČR a ME v rally, totiž v Sosnové diváky pobavila legenda světové rally, jíž byl známý Fin Markku Alén.
Bohužel, ženám, technice a elektrice zvlášť, poručit nelze, a elektrický vůz Hiper MK 1 po odjetí pár kol zůstal bezvládně stát v servisním zázemí týmu Jana Černého. I těch pár kol ale stačilo divákům na autodromu k tomu, aby mohli zhodnotit velkou rychlost, vysoký výkon tohoto stroje, ale dost nezávodní projev na trati, kterému kromě hvízdání pneumatik chyběla závodní zvuková kulisa. V první rozjížďce dokonce Honza Černý s „elektrikou“ zajel druhý čas, ale pak inovativní speciál řekl dost. Zřejmě následkem havárie v minulém týdnu došlo k problémům a technici vyhodnotili, že další ostrá jízda by mohla přinést větší problém.
Tým Jana Černého a především Škoda Fabia R5 byla ale na trati vidět víc než dost, protože za volantem se objevil natěšený Markku Alén, který měl první možnost si vyzkoušet tento veleúspěšný soutěžní automobil. Alén si jízdu moc pochvaloval a nechal se svézt i od Jana Černého. Na oplátku tato legenda několik kol odkroužila s Honzou Černým na sedadle spolujezdce a oba soutěžní jezdci si sdělovali své pocity a proběhla i výměna rad a zkušeností, které se Janu Černému jistě budou hodit v nadcházející sezoně.
Jan Černý, soutěžní jezdec: „Elektrický Hiper MK 1 přijel do Sosnové na poslední chvíli v pátek večer, protože na něm mechanici do poslední chvíle pracovali po malé nehodě, kterou minulý týden utrpěl při jedné show v Rakousku. Na trati se auto chovalo z jezdeckého hlediska moc pěkně, má neskutečný výkon, který je hlavně k dispozici ihned. Rychle jsem si zvykl i na trochu nezvyklé ovládání a bylo mi jasné, že pokud bude auto fungovat a bude sucho, tak jen těžko najde soupeře mezi srovnatelnými vozy R5. Skutečně to auto jede jako z praku, ale co mu chybí úplně, je zvuk. To zcela snižuje emoce z řízení a rally je podle mě hlavně o emocích jak pro jezdce, tak pro diváky. Nevím, jestli se do budoucna nevyřeší zvuk nějakým reproduktorem, nebo nedojde ke kombinaci se spalovacím motorem a vytvoření hybridu, ale tohle plně elektrické závodění aktuálně rozhodně není cesta, kterou bych se chtěl vydat. Doufám, že ještě hodně dlouho bude soutěžní auta pohánět spalovací motor, který bude řvát, bude polykat benzín a bude v něm olej, nejlépe MOGUL. Celkově bych sosnovské setkání ale hodnotil velmi pozitivně. Akce jako taková nemá u nás konkurenci a je skvělé, že se pořadatelé každý rok snaží sem pozvat nějaké zahraniční hvězdy motorsportu. Chci tímto pořadatelům poděkovat za pěkný závod a všem našim partnerům za podporu. Pro mě je to čest zde startovat. Trochu mě mrzí, že sem nedorazí víc domácích závodníků, kteří to mnohdy mají kousek. Hodně jsme se v Sosnové těšili také na náš souboj s tátou v kartcrossech, ale nakonec tátovi krátce po startu odešla spojka a moc se nesvezl. Vše jsme si ale vynahradili na večerním vyhlášení mistrů republiky v rally v České Lípě, kam jsme si s Petrem Černohorským mohli dojít pro poháry za třetí místo v šampionátu, což je pro nás odměna za naše letošní snažení.“
Markku Alén, legenda světové rally: „Škoda Fabia R5 je výborný závodní stroj pro pochopení principů závodní jízdy. Je to ale naprosto jiný stroj, než s jakým jsem byl zvyklý závodit. Auto je hodně klidné a vyžaduje čistý styl jízdy. Oproti vozům skupiny B, s nimiž jsem závodil, mu ale přeci jen chybí nějaký výkon. Honza je velice nadějný jezdec a musím mu poděkovat, jelikož jsme si během víkendu předali mnoho informací a byl mi nejen on, ale celý jeho tým, velkou oporou a působil na mě velmi profesionálním dojmem. Viděl jsem i elektrické závodní auto, ale to mi moc neříká. Já vyrostl na obrovském hluku motorů a výfuků, a nemyslím si, že by elektrické vozy byly budoucnost rally.”
Patrik Štipák, Performance Solutions: „Když mi Manfred Stohl před rokem nabídl spolupráci s jeho firmou Stard, jeden z projektů byl elektrický vůz Hiper MK1. Kontroverzní, rozporuplné auto. Někdo ho miluje, jiný nenávidí. Hiper MK1 má dva motory pro každou nápravu zvlášť, baterie jsou uloženy uprostřed vozu. Stard dosáhl ideálního rozvážení vozu 50/50. Rozměry všech komponentů jsou malé a díky tomu se posunulo těžiště výrazně níž. Díky řízení všech systému zvlášť, má auto neuvěřitelné možnosti různého nastavení. V první jízdě, kdy seděl Honza v autě poprvé v životě v závodním tempu, zajel 2. nejrychlejší čas. Ve druhé jízdě ještě zrychlil, bohužel se ukázalo, že poškození ze středy bylo větší, než se očekávalo. Z důvodu bezpečnosti se tak nedalo dále pokračovat. Moc mě to mrzí, protože by bylo velmi zajímavé sledovat souboj s ostatními vozy.“
Zdroj: Jan Černý – PR
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.