Honza Černý si Setkání mistrů v Sosnové užil i přesto, že se s plně elektrickým vozem svezl jen pár kol.
Setkání mistrů v Sosnové u České Lípy přilákalo o uplynulém víkendu na zdejší autodrom i přes nevlídné počasí více než šest tisíc diváků, kteří mohli po oba dva dny sledovat zápolení motoristických sportovců z rally, rallycrossu a autokrosu. Jedním z lákadel letošního Setkání mistrů byla i účast Jana Černého, který jako první Čech domácím fanouškům předvedl ryze elektrický soutěžní speciál Hiper MK I. Pro tým Jana Černého ale start s elektrickým vozem nebyl jediným zpestřením Setkání mistrů. Se Škodou Fabia R5 Zdeňka Pokorného, s níž Honza Černý startoval v letošní sezoně MČR a ME v rally, totiž v Sosnové diváky pobavila legenda světové rally, jíž byl známý Fin Markku Alén.
Bohužel, ženám, technice a elektrice zvlášť, poručit nelze, a elektrický vůz Hiper MK 1 po odjetí pár kol zůstal bezvládně stát v servisním zázemí týmu Jana Černého. I těch pár kol ale stačilo divákům na autodromu k tomu, aby mohli zhodnotit velkou rychlost, vysoký výkon tohoto stroje, ale dost nezávodní projev na trati, kterému kromě hvízdání pneumatik chyběla závodní zvuková kulisa. V první rozjížďce dokonce Honza Černý s „elektrikou“ zajel druhý čas, ale pak inovativní speciál řekl dost. Zřejmě následkem havárie v minulém týdnu došlo k problémům a technici vyhodnotili, že další ostrá jízda by mohla přinést větší problém.
Tým Jana Černého a především Škoda Fabia R5 byla ale na trati vidět víc než dost, protože za volantem se objevil natěšený Markku Alén, který měl první možnost si vyzkoušet tento veleúspěšný soutěžní automobil. Alén si jízdu moc pochvaloval a nechal se svézt i od Jana Černého. Na oplátku tato legenda několik kol odkroužila s Honzou Černým na sedadle spolujezdce a oba soutěžní jezdci si sdělovali své pocity a proběhla i výměna rad a zkušeností, které se Janu Černému jistě budou hodit v nadcházející sezoně.
Jan Černý, soutěžní jezdec: „Elektrický Hiper MK 1 přijel do Sosnové na poslední chvíli v pátek večer, protože na něm mechanici do poslední chvíle pracovali po malé nehodě, kterou minulý týden utrpěl při jedné show v Rakousku. Na trati se auto chovalo z jezdeckého hlediska moc pěkně, má neskutečný výkon, který je hlavně k dispozici ihned. Rychle jsem si zvykl i na trochu nezvyklé ovládání a bylo mi jasné, že pokud bude auto fungovat a bude sucho, tak jen těžko najde soupeře mezi srovnatelnými vozy R5. Skutečně to auto jede jako z praku, ale co mu chybí úplně, je zvuk. To zcela snižuje emoce z řízení a rally je podle mě hlavně o emocích jak pro jezdce, tak pro diváky. Nevím, jestli se do budoucna nevyřeší zvuk nějakým reproduktorem, nebo nedojde ke kombinaci se spalovacím motorem a vytvoření hybridu, ale tohle plně elektrické závodění aktuálně rozhodně není cesta, kterou bych se chtěl vydat. Doufám, že ještě hodně dlouho bude soutěžní auta pohánět spalovací motor, který bude řvát, bude polykat benzín a bude v něm olej, nejlépe MOGUL. Celkově bych sosnovské setkání ale hodnotil velmi pozitivně. Akce jako taková nemá u nás konkurenci a je skvělé, že se pořadatelé každý rok snaží sem pozvat nějaké zahraniční hvězdy motorsportu. Chci tímto pořadatelům poděkovat za pěkný závod a všem našim partnerům za podporu. Pro mě je to čest zde startovat. Trochu mě mrzí, že sem nedorazí víc domácích závodníků, kteří to mnohdy mají kousek. Hodně jsme se v Sosnové těšili také na náš souboj s tátou v kartcrossech, ale nakonec tátovi krátce po startu odešla spojka a moc se nesvezl. Vše jsme si ale vynahradili na večerním vyhlášení mistrů republiky v rally v České Lípě, kam jsme si s Petrem Černohorským mohli dojít pro poháry za třetí místo v šampionátu, což je pro nás odměna za naše letošní snažení.“
Markku Alén, legenda světové rally: „Škoda Fabia R5 je výborný závodní stroj pro pochopení principů závodní jízdy. Je to ale naprosto jiný stroj, než s jakým jsem byl zvyklý závodit. Auto je hodně klidné a vyžaduje čistý styl jízdy. Oproti vozům skupiny B, s nimiž jsem závodil, mu ale přeci jen chybí nějaký výkon. Honza je velice nadějný jezdec a musím mu poděkovat, jelikož jsme si během víkendu předali mnoho informací a byl mi nejen on, ale celý jeho tým, velkou oporou a působil na mě velmi profesionálním dojmem. Viděl jsem i elektrické závodní auto, ale to mi moc neříká. Já vyrostl na obrovském hluku motorů a výfuků, a nemyslím si, že by elektrické vozy byly budoucnost rally.”
Patrik Štipák, Performance Solutions: „Když mi Manfred Stohl před rokem nabídl spolupráci s jeho firmou Stard, jeden z projektů byl elektrický vůz Hiper MK1. Kontroverzní, rozporuplné auto. Někdo ho miluje, jiný nenávidí. Hiper MK1 má dva motory pro každou nápravu zvlášť, baterie jsou uloženy uprostřed vozu. Stard dosáhl ideálního rozvážení vozu 50/50. Rozměry všech komponentů jsou malé a díky tomu se posunulo těžiště výrazně níž. Díky řízení všech systému zvlášť, má auto neuvěřitelné možnosti různého nastavení. V první jízdě, kdy seděl Honza v autě poprvé v životě v závodním tempu, zajel 2. nejrychlejší čas. Ve druhé jízdě ještě zrychlil, bohužel se ukázalo, že poškození ze středy bylo větší, než se očekávalo. Z důvodu bezpečnosti se tak nedalo dále pokračovat. Moc mě to mrzí, protože by bylo velmi zajímavé sledovat souboj s ostatními vozy.“
Zdroj: Jan Černý – PR
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?