Motory ztichly, emoce vychladly a s mírným časovým odstupem nastává vhodný čas k hodnocení letošní Barum Czech Rally Zlín i pro posádky, kterým sice nebyl věnován hlavní vysílací prostor, ale svými výkony přinejmenším opepřily dění v širší špičce. Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou už při pohledu do startovní listiny konstatovali, že by pro ně bylo úspěchem, kdyby se pohybovali na pozicích, které odpovídají jejich startovnímu číslu 24. „Vlčák fans“ měli možná i troufalejší přání, Martin však za devět předchozích zlínských startů pochopil, že nesoudnost a přehnané nasazení se na tak dlouhé soutěži nevyplácejí. Fiesta R5 týmu Svarmetal Motorsport tak byla připravena k taktické jízdě, která měla s blížícím se cílem postupně gradovat. A tak se také stalo.
„Barumky jsem před startem dělil na dojeté a nedojeté v poměru 2:7. Málokdy při tak těžké soutěži pomýšlím na výsledek, a proto jsme začátek soutěže pojali vlažně, neboť vzhledem k délce tratě nebylo kam spěchat. Tohle si rozhodně neřekli ostatní a nastavili zcela šílené tempo. Podle některých časů soupeřů jsme si říkali, že jsou chlapci ochotni položit život,“ hodnotil úvodní rozkoukávání „Vlčák“, který na páteční městské speciálce začínal dvacátým časem a první průjezdy kultovními sobotními „erzetami“ zakončil jako pětadvacátý. Jeho vyčkávací taktika přinesla první výsledky hned ve večerní sekci, kdy některým soupeřům a jejich technice začínal docházet dech. Martin s Jindřiškou jeli bez výkyvů, posunuli se na nadějné šestnácté místo celkově a v českém mistrovství jim před odchodem na kutě patřila provizorní osmá pozice. Věděli, že mezi třináctým a devatenáctým místem je ve výsledcích sotva minutový odstup a že v neděli čeká na posádky další devadesátka „ostrých“ kilometrů. Dění na trati tak brali s klidem a soustředili se především na vlastní výkon. „Konečně jsme se dostali do tempa. Začínám postupně nacházet jistotu, závodit se začne teprve zítra. Auto funguje skvěle, akorát jsme večer chvíli jeli do tzv. bílé mlhy, kterou vytvořila auta před námi,“ zhodnotil závěr sobotní etapy pilot týmu Svarmetal Motorsport.
Vyčkávací taktika vycházela Martinovi s Jindřiškou až do prvního průjezdu obávané RZ Košíky. Tento 22kilometrový test sehranosti posádek a odolnosti techniky způsobil problémy nejedné špičkové dvojici a proražené pneumatiky se zde počítaly do desítek. Na „Vlčákově“ fiestě se únava materiálu bohužel projevila také, a to skrze prasklou poloosu, která z ní na několik kilometrů udělala „zadohrab“. Když k tomu připočteme více než minutovou ztrátu, ambice na solidní výsledek vzaly okamžitě za své. „Vlčák“ se však nevzdával a vzniklé problémy přijal pragmaticky: „Barumka byla vždycky těžkou soutěží, která se mnohdy rozhoduje až v samotném závěru, čili v neděli. Letošní ročník se nijak nevymykal pravidlům a defekty, havárie a nástrahy tratí provázely posádky až do konce. I nás postihly drobné technické problémy, které nás sice zpomalily, ale rozhodně nezastavily. Klukům mechanikům jsme z každé sekce přivezli dost práce, ale díky dokonalému zázemí všechno řešili s přehledem. Do poslední sekce jsme tedy mohli po opravě vyrazit naplno a pokusit se naše postavení ještě o kousek vylepšit.“
Během závěrečných tří „erzet“ už nebylo nač čekat a Martin s Jindřiškou se do nich vrhli s obvyklou dávkou nasazení. Jejich jízda se divákům líbila, na výrazné vylepšení průběžné dvacáté pozice už však bylo pozdě. Minutová ztráta z předchozí sekce se v dané konkurenci ukázala být příliš těžkým břemenem, a jelikož špička absolvovala závěrečné kilometry bez větších ztrát, museli se reprezentanti Svarmetal Motorsportu spokojit s konečným devatenáctým místem. „Dá se říct, že teprve v závěru se nám jelo stoprocentně. Svezli jsme se pěkně, jen na závěrečné erzetě nás ještě přibrzdil defekt pneumatiky. Barumku se mi podařilo dokončit teprve potřetí, takže musím být spokojený,“ hodnotil svůj jubilejní desátý start na této soutěži Martin. Jindřiška v reakci na jeho slova podotkla, že i bez defektu na posledním testu by pravděpodobně svoje postavení nevylepšili, a přidala ještě několik dalších postřehů: „Barumka opět nezklamala svojí náročnosti a jak je v posledních letech zvykem, měli jsme i letos z auta saunu. Z hlediska rozpisu považuji za největší výzvu „erzety“ Semetín a Troják, které jsou hodně rychlé a technické zároveň a snad každý spolujezdec dostane šanci k nadechnutí jen na startu a pak až v cíli. Jsem moc ráda, že jsme po roce opět spatřili cíl, i když nám tentokrát, hlavně na RZ Košíky, nebylo přáno. Každopádně i body za deváté místo v českém šampionátu mají pro nás svou hodnotu,“ připomněla Jindřiška.
Průběžná jedenáctá příčka v tabulce Mistrovství ČR v rally jednoznačně není umístěním, na které by si Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou na začátku sezony brousili zuby. Šance na lepší výsledek však stále žije. O všem rozhodne říjnová Rally Příbram, která „Vlčáka“ může teoreticky posunout až do elitní pětky.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?