Motory ztichly, emoce vychladly a s mírným časovým odstupem nastává vhodný čas k hodnocení letošní Barum Czech Rally Zlín i pro posádky, kterým sice nebyl věnován hlavní vysílací prostor, ale svými výkony přinejmenším opepřily dění v širší špičce. Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou už při pohledu do startovní listiny konstatovali, že by pro ně bylo úspěchem, kdyby se pohybovali na pozicích, které odpovídají jejich startovnímu číslu 24. „Vlčák fans“ měli možná i troufalejší přání, Martin však za devět předchozích zlínských startů pochopil, že nesoudnost a přehnané nasazení se na tak dlouhé soutěži nevyplácejí. Fiesta R5 týmu Svarmetal Motorsport tak byla připravena k taktické jízdě, která měla s blížícím se cílem postupně gradovat. A tak se také stalo.
„Barumky jsem před startem dělil na dojeté a nedojeté v poměru 2:7. Málokdy při tak těžké soutěži pomýšlím na výsledek, a proto jsme začátek soutěže pojali vlažně, neboť vzhledem k délce tratě nebylo kam spěchat. Tohle si rozhodně neřekli ostatní a nastavili zcela šílené tempo. Podle některých časů soupeřů jsme si říkali, že jsou chlapci ochotni položit život,“ hodnotil úvodní rozkoukávání „Vlčák“, který na páteční městské speciálce začínal dvacátým časem a první průjezdy kultovními sobotními „erzetami“ zakončil jako pětadvacátý. Jeho vyčkávací taktika přinesla první výsledky hned ve večerní sekci, kdy některým soupeřům a jejich technice začínal docházet dech. Martin s Jindřiškou jeli bez výkyvů, posunuli se na nadějné šestnácté místo celkově a v českém mistrovství jim před odchodem na kutě patřila provizorní osmá pozice. Věděli, že mezi třináctým a devatenáctým místem je ve výsledcích sotva minutový odstup a že v neděli čeká na posádky další devadesátka „ostrých“ kilometrů. Dění na trati tak brali s klidem a soustředili se především na vlastní výkon. „Konečně jsme se dostali do tempa. Začínám postupně nacházet jistotu, závodit se začne teprve zítra. Auto funguje skvěle, akorát jsme večer chvíli jeli do tzv. bílé mlhy, kterou vytvořila auta před námi,“ zhodnotil závěr sobotní etapy pilot týmu Svarmetal Motorsport.
Vyčkávací taktika vycházela Martinovi s Jindřiškou až do prvního průjezdu obávané RZ Košíky. Tento 22kilometrový test sehranosti posádek a odolnosti techniky způsobil problémy nejedné špičkové dvojici a proražené pneumatiky se zde počítaly do desítek. Na „Vlčákově“ fiestě se únava materiálu bohužel projevila také, a to skrze prasklou poloosu, která z ní na několik kilometrů udělala „zadohrab“. Když k tomu připočteme více než minutovou ztrátu, ambice na solidní výsledek vzaly okamžitě za své. „Vlčák“ se však nevzdával a vzniklé problémy přijal pragmaticky: „Barumka byla vždycky těžkou soutěží, která se mnohdy rozhoduje až v samotném závěru, čili v neděli. Letošní ročník se nijak nevymykal pravidlům a defekty, havárie a nástrahy tratí provázely posádky až do konce. I nás postihly drobné technické problémy, které nás sice zpomalily, ale rozhodně nezastavily. Klukům mechanikům jsme z každé sekce přivezli dost práce, ale díky dokonalému zázemí všechno řešili s přehledem. Do poslední sekce jsme tedy mohli po opravě vyrazit naplno a pokusit se naše postavení ještě o kousek vylepšit.“
Během závěrečných tří „erzet“ už nebylo nač čekat a Martin s Jindřiškou se do nich vrhli s obvyklou dávkou nasazení. Jejich jízda se divákům líbila, na výrazné vylepšení průběžné dvacáté pozice už však bylo pozdě. Minutová ztráta z předchozí sekce se v dané konkurenci ukázala být příliš těžkým břemenem, a jelikož špička absolvovala závěrečné kilometry bez větších ztrát, museli se reprezentanti Svarmetal Motorsportu spokojit s konečným devatenáctým místem. „Dá se říct, že teprve v závěru se nám jelo stoprocentně. Svezli jsme se pěkně, jen na závěrečné erzetě nás ještě přibrzdil defekt pneumatiky. Barumku se mi podařilo dokončit teprve potřetí, takže musím být spokojený,“ hodnotil svůj jubilejní desátý start na této soutěži Martin. Jindřiška v reakci na jeho slova podotkla, že i bez defektu na posledním testu by pravděpodobně svoje postavení nevylepšili, a přidala ještě několik dalších postřehů: „Barumka opět nezklamala svojí náročnosti a jak je v posledních letech zvykem, měli jsme i letos z auta saunu. Z hlediska rozpisu považuji za největší výzvu „erzety“ Semetín a Troják, které jsou hodně rychlé a technické zároveň a snad každý spolujezdec dostane šanci k nadechnutí jen na startu a pak až v cíli. Jsem moc ráda, že jsme po roce opět spatřili cíl, i když nám tentokrát, hlavně na RZ Košíky, nebylo přáno. Každopádně i body za deváté místo v českém šampionátu mají pro nás svou hodnotu,“ připomněla Jindřiška.
Průběžná jedenáctá příčka v tabulce Mistrovství ČR v rally jednoznačně není umístěním, na které by si Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou na začátku sezony brousili zuby. Šance na lepší výsledek však stále žije. O všem rozhodne říjnová Rally Příbram, která „Vlčáka“ může teoreticky posunout až do elitní pětky.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.