První pohled do startovní listiny BCRZ 2017 odhalil jméno, které jsme v loňské sezoně vídali u nás často startovat. Polský jezdec Jerzy Tomaszczyk patřil mezi atraktivní a rychlé jezdce. Nyní se vrací po pauze do Česka a my mu položili pár otázek.
Co se změnilo od vašeho posledního závodu v České republice?
„V roce 2016 jsem se účastnil kompletního seriálu XTG Opel Adam cupu. Není to zase až tak dávno, aby si příznivci rally nevzpomněli na naše velmi vyrovnané souboje s Matějem Kamencem o konečný titul. O titulu rozhodl až závěrečný závod v Německu, kde byli Matěj s Adamem lepší a oprávněně jim patřilo vítězství. Jsem velice rád, že jsem se mohl značkového cupu v Česku účastnit. Od mého posledního startu u vás se toho moc nezměnilo. Pro sezonu 2017 jsem byl nucen udělat si jezdeckou přestávku, která byla zapříčiněná nedostatkem financí pro závodění. Využil jsem pauzu k cyklistickým závodům, které patří mezi mé velké záliby. Ale od závodních strojů jsem nebyl daleko, neboť jsem se podílel na činnosti v M – Sportu.“
Nemrzí vás, že jste odešel od volantu k pozici týmového mechanika?
„Neskrývám, že práce za volantem je mi mnohem příjemnější a jsem rád, že se opět za volant vracím. Ale i práce mechanika je jistě velice zajímavá, neboť zde přesně poznám, jak tým funguje a jak funguje samotná technika. Každá zkušenost je pro jezdce jistě velkým přínosem do jeho jezdecké kariéry.“
Nyní se vracíte na tratě rychlostních zkoušek, proč právě na Barum rally?
„Tady je odpověď naprosto jednoduchá a jasná. Barum rally je nejlepší závod ve střední Evropě. Pravidelně zde startuje silné jezdecké pole, po organizační stránce rally nemá jedinou chybu a diváci, ti jsou zde vždy fantastičtí. Navíc zde máte krásné a těžké rychlostní zkoušky. To vše dává dohromady závod, na který se velice těším. A když k tomu přidám i loňské vítězství v Opel Adam cupu… Stručně řečeno: Barumka má své kouzlo a je radost zde startovat. Ve Zlíně budu startovat s Kamilem Kozdroněm v Fordu Fiesta R2 týmu Castrol Ford Team Türkiye s číslem 50.“
Do závodu se přihlásilo celkem 42 posádek ve třídě 6, kde startuje i váš soupeř z loňska Matěj Kamenec. Jak se těšíte na souboje?
„Počet přihlášených do třídy, kde startuji, asi překvapil mnoho lidí, nejenom mne. Opět to svědčí o tom, co jsem odpovídal dříve, že Barum rally má své velké jméno. Už nyní se těším všechny soupeře, neboť jen zdravá konkurence vás nutí přemýšlet a posouvat se dál ve své kariéře. S Matějem Kamencem i jeho spolujezdcem Adamem jsme se v loňském roce spřátelili, takže rivalita mezi námi panuje pouze na rychlostních zkouškách. Jinak si dokážeme pomoct a poradit.“
Připravujete letos ještě nějaké další starty? Jaké máte plány do budoucna?
„Plánujeme v letošním roce ještě další dva starty v Polsku. Mělo by se jednat o Rally Wisla a na domácí soutěži Cieszyńská Barbórka. S jakým to bude autem, to zatím nechávám jako překvapení. Mým největším přáním je, vrátit se zpět na tratě rychlostních zkoušek do Česka, snad se nám to pro sezonu 2018 podaří.“
Co byste vzkázal fanouškům rally, kteří přijedou do Zlína shlédnout Barum rally?
„Všem fanouškům ale i „kibicom“ našeho krásného motoristického sportu chci vzkázat: Trzymajcie kciuki - držte nám palce – a já mohu za všechny posádky slíbit, že pojedeme na zlínsku jako vždy rychle tak, abychom měli krásné zážitky vy i my.“
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?