Na třetím podniku Juniorského mistrovství Evropy Rally Rzeszów v Polsku se představila i posádka hájící barvy ACCR Czech teamu Dominik Brož s Petrem Těšínským. Turnovská dvojice i přes technické problémy dovezla Ford Fiestu R2 do cíle a brala body za 6. místo.
Dva starty v ERCJ na Peugeotu 208 R2 mají v letošní sezóně za sebou Dominik s Petrem. Na Azorských ostrovech to bylo místo šesté, a o měsíc později, při další ostrovní rally na „Kanárech“, místo sedmé. Obě tyto soutěže spojovalo pojmenování „technické problémy“. I to byl jeden z důvodů, proč juniorská posádka pro polskou soutěž sáhla po Fordu Fiesta R2, se kterým absolvovala loňský ročník ERCJ. „Peugeot je oproti Fordu vyzrálejší a lépe funguje. Ale vůz musí opravdu fungovat. Nám se však nepodařilo vychytat dětské nemoci, a proto jsme chtěli udělat změnu a do Polska vyrazili s naším loňským vozem,“ vysvětlil změnu vozu Dominik Brož.
V Polsku čekalo na přihlášené posádky 11 rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap. V pátek bylo, dle harmonogramu, pět měřených testů, v sobotu zbývajících šest. Do třetího juniorského závodu se přihlásilo 13 posádek z deseti zemí zařazených do kategorie ERCJ U27. Na všechny ovšem čekala nejprve čtvrteční kvalifikační zkouška. „Po příjezdu do polského Rzeszówa jsme naběhli na seznamovací jízdy, které probíhaly v pohodě. Charakter rychlostních zkoušek se nám líbil a hlavně páteční etapa měla sedět našemu Fordu díky rychlým úsekům. Ve čtvrtek byl na řadě shakedown, ale tady jsme se moc nesvezli. Důvodem byla prasklá poloosa hned při prvním startu. Naštěstí máme šikovné mechaniky, kteří nám poškozenou poloosu opravili, a my vyrazili přímo na kvalifikační zkoušku. Večer byl určený pro slavnostní start, který byl umístěný do obchodního centra, kde však panovala spíše komorní atmosféra,“ popsal prostředí třetí soutěže v ERCJ Dominik Brož.
Dominik s Petrem se ovšem těšili na zkoušky v první etapě. To však netušili, co je v páteční části soutěže čeká a že závodění si moc neužijí. Rychlá trať a velké nasazení posádek startujících před českou dvojicí, totiž šly ruku v ruce s haváriemi a rušením rychlostních zkoušek. „Každá posádka se nejlépe cítí na uzavřených erzetách, kde ukazuje řidičské umění. Nám se ovšem to naše moc nedařilo prezentovat. Na úvodní zkoušce nás pořadatelé zastavili po zhruba šesti kilometrech a podobný scénář se opakoval i na následující RZ. Na obou zkouškách jsme dostali přidělený náhradní čas a s vidinou lepších časů jsme odjeli do servisu. Bohužel i na třetí páteční zkoušce nás pořadatel zastavil. Tentokrát to bylo u havárie Luciho Rossettiho, u kterého jsme stáli hodinu a půl. Toto zdržení mělo i malou výhodu v náš prospěch, neboť pro juniorské posádky, které nebyly zdržené italovou havárií, byla zrušená čtvrtá zkouška dne. My jsme tuto zkoušku projeli před polským šampionátem, stejně jako závěrečnou městskou superspeciálku. V tuto chvíli nás však začala zlobit převodovka,“ přiblížil dění v první etapě jezdec z Turnova. Po pěti rychlostních zkouškách, z nichž Dominik s Petrem odjeli pouze dvě, a na zbývajících byly přidělené náhradní časy, byla posádka v kategorii ERCJ U27 na 9. místě.
V sobotu čekalo na posádky v prořídlém startovním poli šest rychlostních zkoušek. Po jezdce z Juniorského mistrovství Evropy to již byla etapa, ve které si zazávodili. „I díky větším rozestupům mezi posádkami a také díky naší pochroumané převodovce, kdy nám nejprve odešel třetí rychlostní stupeň a v závěru i pátý, jsme nemohli pomýšlet na velký posun vpřed. Na rychlé trati byl hendikep v chybějících rychlostních stupních dost citelný. Přesto jsme závod dokončili a dosáhli na další body do průběžné tabulky. Závod hodnotím jako nevydařený, neboť jsme si kladli vyšší cíle. Nyní ovšem už vzhlížím k závěru srpna, kdy se pojede Barum Czech Rally Zlín a kde budeme určitě startovat. Tímto bych chtěl pozvat všechny příznivce rally, aby přijeli podpořit evropské juniorské posádky, protože je se opravdu na co dívat,“ zhodnotil polskou rally a zároveň zve fanoušky do Zlína Dominik Brož. Zbývá tedy jen doplnit umístění, jakého dvojice Brož – Těšínský v Polsku dosáhla. V absolutní klasifikaci to bylo 23. místo, ve třídě ERCJ U27 místo šesté a ve třídě RC4 místo sedmé.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?