Poslední květnový víkend patřil na Slovensku automobilové soutěži Rally Tatry. Do závodu vyrazila i dvojice Adam Fabrika a Martin Fabián a svou třetí letošní soutěž dokončili na 7. místě ve třídě a 3. místě v Tatransko – Valašském poháru.
Adam Fabrika se po roce opět vrátil do slovenského Popradu, aby se postavil na start Rally Tatry. Vloni zde startoval s Honzou Kubalou a Citroënem C2 R2 Max a na konci soutěže z toho bylo 30. místo absolutně a 11. místo ve třídě 6. Pro letošní sezonu třicetiletý jezdec z Březůvek u Zlína změnil auto i spolujezdce a v této sestavě se představil i poprvé na Slovensku. Citroën C2 R2 Max vystřídalo Mitsubishi Lancer EVO IX a Honzu Martin Fabián. Trať letošního ročníku Rally Tatry obsahovala devět rychlostních zkoušek v délce 51,9 km, ale celková délka soutěže byla bezmála 440 km. „Tratě rychlostních zkoušek doznaly oproti loňsku značných změn. Kromě RZ Bystré, která byla nejkratším pětikilometrovým testem, tak všechny zbylé testy byly nové. Už při seznamovacích jízdách první erzety s názvem Huta jsme pochopili, že tratě budou velice rychlé a záludné. Zkoušky spíše připomínaly závody do vrchu, jak povrchem trati, šířkou tak i charakterem. Jen se někdy místo do kopce jelo z kopce. Na testech převažovaly rovinaté pasáže s rychlými poloměry zatáček a nadlehčujícími horizonty a vše se jelo převážně se zařazeným vysokým rychlostním stupněm. Bohužel pořadatel nemohl kvůli blízkosti chráněného území zařadit klasické testy, které se jezdívaly v minulosti. Bylo proto třeba vše důkladně zaznamenat, aby nás při závodě nic nepřekvapilo. Co se nám velmi líbilo, byla možnost při seznamovačkách jezdit erzety v protisměru, aby se zamezilo dlouhým přejezdům. Tady je také nutno pochválit všechny posádky, neboť se chovali ukázněně a tréninky proběhly bez problémů,“ přiblížil charakter soutěže Adam Fabrika.
Rally Tatry byla rozdělena do dvou etap. V pátek byly na programu tři měřené testy, kdy nejdelší rychlostní zkouška soutěže Huta (19,7 km) se jela dvakrát po sobě a první soutěžní den zakončila městská super speciálka v centru Popradu. Již po pár kilometrech úvodní zkoušky ale posádka zažila horkou chvilku. „Přibližně po třech kilometrech první zkoušky jsme měli v rychlosti okolo 140km/hod velkou krizovku, ale vše naštěstí dobře dopadlo. V rozpisu jsme měli napsanou zatáčku 2 a ve skutečnosti to byla čtyřka. Ve velké rychlosti jsem to pak musel korigovat. Rychle jsme pochopili, že máme rozpis napsaný hodně optimisticky na tak rychlé erzety a to se projevilo velmi rychle. Nás může lehce uklidňovat, že v tomto jsme nebyli jediní, neboť i některé posádky z TOP10 se po erzetě svěřily, že ani jim se nepodařilo napsat optimální rozpis. Po tomto incidentu jsme zvolnili a věděli, že budeme muset opravovat rozpis na další průjezd, ale i na jiné vložky. Druhý průjezd stejnou zkouškou byl již z naší strany bez problémů,“ odhalil chybičky v rozpise zlínský jezdec. První etapu zakončila městská erzeta srovnatelná se zlínskou superspeciálkou. Adam s Martinem se těšili, že si zkoušku užijí, ale brzy přišlo velké rozčarování i trošku nepochopitelné počínání startéra. „Bohužel na městské zkoušce to neodsýpalo tak jak mělo a než jsme odstartovali, zchladly nám pneumatiky i brzdy. A to nebylo zdaleka vše! Po oražení jízdního výkazu v časové kontrole jsme se přesunuli ke startu. Na čelní sklo nám byla ukázána cedulka stop. Časoměřič nám podával zpět jízdní výkaz a než stačil strčit ruku s výkazem do otevřeného okénka, tak nás startér bez jakéhokoliv upozornění, že RZ opět pokračuje po stopnutí, odstartoval, což byla v tu chvíli nepochopitelná situace. Samozřejmě se stalo to, co muselo. Hned ve druhé zatáčce auto na studených gumách neposlouchalo a celá zkouška byla jedna velká krize za druhou. Připadali jsme si, jako bychom jeli z tatranských hor na sáňkách. Tolik krizovek nemá člověk kolikrát za rok, co jsme měli my za první den,“ popsal dění před startem městské zkoušky Adam Fabrika. Nicméně Fabrika s Fabiánem první etapu dokončili na 21. příčce v absolutní klasifikaci a ve třídě 3 byla posádka na 6. místě.
Sobotní etapa zahrnovala šest měřených zkoušek na třech úsecích. Adam s Martinem do ní vstupovali s rozhodnutím, že po nabrané ztrátě na soupeře po páteční etapě se již nemá smysl honit za desetinkami vteřin. Proto pojala posádka šest erzet hlavně ve stylu najet co nejvíce kilometrů a závod si užít. „Celkově organizačně z pořadatelské stránky běželo vše, až na páteční kiks na městské zkoušce, bez problémů. Jen bych vytknul zbytečně dlouhé přejezdy a s tím čas strávený na cestách mezi rychlostními zkouškami. Musím zde vyzdvihnout pořadatele, neboť byli přívětiví, vstřícní a vždy se nám snažili vyjít ve všem vstříc. Mé velké poděkování patří Martinovi za dobrou atmosféru v autě a zvládnutí některých prekérních situací během závodu. Chtěl bych poděkovat také našim klukům mechanikům za odvedenou práci. Dík patří i partnerům Defrs rally teamu za podporu a spolupráci. Děkujeme všem, kteří nějak pomohli a těšíme se na Rally Hustopeče,“ uvedl Adam Fabrika. Na cílovou rampu v centru Popradu dojela posádka Adam Fabrika – Martin Fabián na 20. místě v absolutní klasifikaci, v rámci Slovenského mistrovství to bylo 19. místo a ve třídě 3 obsadili kluci 7. pozici. S prázdnou Adam s Martinem nakonec neodjeli, neboť vedle zážitků ze závodu si odvezli i ocenění za 3. místo v Tatransko – Valašském poháru. A jak již Adam avizoval, další start této posádky se uskuteční v polovině června na rally mezi vinicemi, neboli při Rally Hustopeče. Tak je přijďte povzbudit!
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?