Poslední květnový víkend patřil na Slovensku automobilové soutěži Rally Tatry. Do závodu vyrazila i dvojice Adam Fabrika a Martin Fabián a svou třetí letošní soutěž dokončili na 7. místě ve třídě a 3. místě v Tatransko – Valašském poháru.
Adam Fabrika se po roce opět vrátil do slovenského Popradu, aby se postavil na start Rally Tatry. Vloni zde startoval s Honzou Kubalou a Citroënem C2 R2 Max a na konci soutěže z toho bylo 30. místo absolutně a 11. místo ve třídě 6. Pro letošní sezonu třicetiletý jezdec z Březůvek u Zlína změnil auto i spolujezdce a v této sestavě se představil i poprvé na Slovensku. Citroën C2 R2 Max vystřídalo Mitsubishi Lancer EVO IX a Honzu Martin Fabián. Trať letošního ročníku Rally Tatry obsahovala devět rychlostních zkoušek v délce 51,9 km, ale celková délka soutěže byla bezmála 440 km. „Tratě rychlostních zkoušek doznaly oproti loňsku značných změn. Kromě RZ Bystré, která byla nejkratším pětikilometrovým testem, tak všechny zbylé testy byly nové. Už při seznamovacích jízdách první erzety s názvem Huta jsme pochopili, že tratě budou velice rychlé a záludné. Zkoušky spíše připomínaly závody do vrchu, jak povrchem trati, šířkou tak i charakterem. Jen se někdy místo do kopce jelo z kopce. Na testech převažovaly rovinaté pasáže s rychlými poloměry zatáček a nadlehčujícími horizonty a vše se jelo převážně se zařazeným vysokým rychlostním stupněm. Bohužel pořadatel nemohl kvůli blízkosti chráněného území zařadit klasické testy, které se jezdívaly v minulosti. Bylo proto třeba vše důkladně zaznamenat, aby nás při závodě nic nepřekvapilo. Co se nám velmi líbilo, byla možnost při seznamovačkách jezdit erzety v protisměru, aby se zamezilo dlouhým přejezdům. Tady je také nutno pochválit všechny posádky, neboť se chovali ukázněně a tréninky proběhly bez problémů,“ přiblížil charakter soutěže Adam Fabrika.
Rally Tatry byla rozdělena do dvou etap. V pátek byly na programu tři měřené testy, kdy nejdelší rychlostní zkouška soutěže Huta (19,7 km) se jela dvakrát po sobě a první soutěžní den zakončila městská super speciálka v centru Popradu. Již po pár kilometrech úvodní zkoušky ale posádka zažila horkou chvilku. „Přibližně po třech kilometrech první zkoušky jsme měli v rychlosti okolo 140km/hod velkou krizovku, ale vše naštěstí dobře dopadlo. V rozpisu jsme měli napsanou zatáčku 2 a ve skutečnosti to byla čtyřka. Ve velké rychlosti jsem to pak musel korigovat. Rychle jsme pochopili, že máme rozpis napsaný hodně optimisticky na tak rychlé erzety a to se projevilo velmi rychle. Nás může lehce uklidňovat, že v tomto jsme nebyli jediní, neboť i některé posádky z TOP10 se po erzetě svěřily, že ani jim se nepodařilo napsat optimální rozpis. Po tomto incidentu jsme zvolnili a věděli, že budeme muset opravovat rozpis na další průjezd, ale i na jiné vložky. Druhý průjezd stejnou zkouškou byl již z naší strany bez problémů,“ odhalil chybičky v rozpise zlínský jezdec. První etapu zakončila městská erzeta srovnatelná se zlínskou superspeciálkou. Adam s Martinem se těšili, že si zkoušku užijí, ale brzy přišlo velké rozčarování i trošku nepochopitelné počínání startéra. „Bohužel na městské zkoušce to neodsýpalo tak jak mělo a než jsme odstartovali, zchladly nám pneumatiky i brzdy. A to nebylo zdaleka vše! Po oražení jízdního výkazu v časové kontrole jsme se přesunuli ke startu. Na čelní sklo nám byla ukázána cedulka stop. Časoměřič nám podával zpět jízdní výkaz a než stačil strčit ruku s výkazem do otevřeného okénka, tak nás startér bez jakéhokoliv upozornění, že RZ opět pokračuje po stopnutí, odstartoval, což byla v tu chvíli nepochopitelná situace. Samozřejmě se stalo to, co muselo. Hned ve druhé zatáčce auto na studených gumách neposlouchalo a celá zkouška byla jedna velká krize za druhou. Připadali jsme si, jako bychom jeli z tatranských hor na sáňkách. Tolik krizovek nemá člověk kolikrát za rok, co jsme měli my za první den,“ popsal dění před startem městské zkoušky Adam Fabrika. Nicméně Fabrika s Fabiánem první etapu dokončili na 21. příčce v absolutní klasifikaci a ve třídě 3 byla posádka na 6. místě.
Sobotní etapa zahrnovala šest měřených zkoušek na třech úsecích. Adam s Martinem do ní vstupovali s rozhodnutím, že po nabrané ztrátě na soupeře po páteční etapě se již nemá smysl honit za desetinkami vteřin. Proto pojala posádka šest erzet hlavně ve stylu najet co nejvíce kilometrů a závod si užít. „Celkově organizačně z pořadatelské stránky běželo vše, až na páteční kiks na městské zkoušce, bez problémů. Jen bych vytknul zbytečně dlouhé přejezdy a s tím čas strávený na cestách mezi rychlostními zkouškami. Musím zde vyzdvihnout pořadatele, neboť byli přívětiví, vstřícní a vždy se nám snažili vyjít ve všem vstříc. Mé velké poděkování patří Martinovi za dobrou atmosféru v autě a zvládnutí některých prekérních situací během závodu. Chtěl bych poděkovat také našim klukům mechanikům za odvedenou práci. Dík patří i partnerům Defrs rally teamu za podporu a spolupráci. Děkujeme všem, kteří nějak pomohli a těšíme se na Rally Hustopeče,“ uvedl Adam Fabrika. Na cílovou rampu v centru Popradu dojela posádka Adam Fabrika – Martin Fabián na 20. místě v absolutní klasifikaci, v rámci Slovenského mistrovství to bylo 19. místo a ve třídě 3 obsadili kluci 7. pozici. S prázdnou Adam s Martinem nakonec neodjeli, neboť vedle zážitků ze závodu si odvezli i ocenění za 3. místo v Tatransko – Valašském poháru. A jak již Adam avizoval, další start této posádky se uskuteční v polovině června na rally mezi vinicemi, neboli při Rally Hustopeče. Tak je přijďte povzbudit!
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.