Poslední květnový víkend patřil na Slovensku automobilové soutěži Rally Tatry. Do závodu vyrazila i dvojice Adam Fabrika a Martin Fabián a svou třetí letošní soutěž dokončili na 7. místě ve třídě a 3. místě v Tatransko – Valašském poháru.
Adam Fabrika se po roce opět vrátil do slovenského Popradu, aby se postavil na start Rally Tatry. Vloni zde startoval s Honzou Kubalou a Citroënem C2 R2 Max a na konci soutěže z toho bylo 30. místo absolutně a 11. místo ve třídě 6. Pro letošní sezonu třicetiletý jezdec z Březůvek u Zlína změnil auto i spolujezdce a v této sestavě se představil i poprvé na Slovensku. Citroën C2 R2 Max vystřídalo Mitsubishi Lancer EVO IX a Honzu Martin Fabián. Trať letošního ročníku Rally Tatry obsahovala devět rychlostních zkoušek v délce 51,9 km, ale celková délka soutěže byla bezmála 440 km. „Tratě rychlostních zkoušek doznaly oproti loňsku značných změn. Kromě RZ Bystré, která byla nejkratším pětikilometrovým testem, tak všechny zbylé testy byly nové. Už při seznamovacích jízdách první erzety s názvem Huta jsme pochopili, že tratě budou velice rychlé a záludné. Zkoušky spíše připomínaly závody do vrchu, jak povrchem trati, šířkou tak i charakterem. Jen se někdy místo do kopce jelo z kopce. Na testech převažovaly rovinaté pasáže s rychlými poloměry zatáček a nadlehčujícími horizonty a vše se jelo převážně se zařazeným vysokým rychlostním stupněm. Bohužel pořadatel nemohl kvůli blízkosti chráněného území zařadit klasické testy, které se jezdívaly v minulosti. Bylo proto třeba vše důkladně zaznamenat, aby nás při závodě nic nepřekvapilo. Co se nám velmi líbilo, byla možnost při seznamovačkách jezdit erzety v protisměru, aby se zamezilo dlouhým přejezdům. Tady je také nutno pochválit všechny posádky, neboť se chovali ukázněně a tréninky proběhly bez problémů,“ přiblížil charakter soutěže Adam Fabrika.
Rally Tatry byla rozdělena do dvou etap. V pátek byly na programu tři měřené testy, kdy nejdelší rychlostní zkouška soutěže Huta (19,7 km) se jela dvakrát po sobě a první soutěžní den zakončila městská super speciálka v centru Popradu. Již po pár kilometrech úvodní zkoušky ale posádka zažila horkou chvilku. „Přibližně po třech kilometrech první zkoušky jsme měli v rychlosti okolo 140km/hod velkou krizovku, ale vše naštěstí dobře dopadlo. V rozpisu jsme měli napsanou zatáčku 2 a ve skutečnosti to byla čtyřka. Ve velké rychlosti jsem to pak musel korigovat. Rychle jsme pochopili, že máme rozpis napsaný hodně optimisticky na tak rychlé erzety a to se projevilo velmi rychle. Nás může lehce uklidňovat, že v tomto jsme nebyli jediní, neboť i některé posádky z TOP10 se po erzetě svěřily, že ani jim se nepodařilo napsat optimální rozpis. Po tomto incidentu jsme zvolnili a věděli, že budeme muset opravovat rozpis na další průjezd, ale i na jiné vložky. Druhý průjezd stejnou zkouškou byl již z naší strany bez problémů,“ odhalil chybičky v rozpise zlínský jezdec. První etapu zakončila městská erzeta srovnatelná se zlínskou superspeciálkou. Adam s Martinem se těšili, že si zkoušku užijí, ale brzy přišlo velké rozčarování i trošku nepochopitelné počínání startéra. „Bohužel na městské zkoušce to neodsýpalo tak jak mělo a než jsme odstartovali, zchladly nám pneumatiky i brzdy. A to nebylo zdaleka vše! Po oražení jízdního výkazu v časové kontrole jsme se přesunuli ke startu. Na čelní sklo nám byla ukázána cedulka stop. Časoměřič nám podával zpět jízdní výkaz a než stačil strčit ruku s výkazem do otevřeného okénka, tak nás startér bez jakéhokoliv upozornění, že RZ opět pokračuje po stopnutí, odstartoval, což byla v tu chvíli nepochopitelná situace. Samozřejmě se stalo to, co muselo. Hned ve druhé zatáčce auto na studených gumách neposlouchalo a celá zkouška byla jedna velká krize za druhou. Připadali jsme si, jako bychom jeli z tatranských hor na sáňkách. Tolik krizovek nemá člověk kolikrát za rok, co jsme měli my za první den,“ popsal dění před startem městské zkoušky Adam Fabrika. Nicméně Fabrika s Fabiánem první etapu dokončili na 21. příčce v absolutní klasifikaci a ve třídě 3 byla posádka na 6. místě.
Sobotní etapa zahrnovala šest měřených zkoušek na třech úsecích. Adam s Martinem do ní vstupovali s rozhodnutím, že po nabrané ztrátě na soupeře po páteční etapě se již nemá smysl honit za desetinkami vteřin. Proto pojala posádka šest erzet hlavně ve stylu najet co nejvíce kilometrů a závod si užít. „Celkově organizačně z pořadatelské stránky běželo vše, až na páteční kiks na městské zkoušce, bez problémů. Jen bych vytknul zbytečně dlouhé přejezdy a s tím čas strávený na cestách mezi rychlostními zkouškami. Musím zde vyzdvihnout pořadatele, neboť byli přívětiví, vstřícní a vždy se nám snažili vyjít ve všem vstříc. Mé velké poděkování patří Martinovi za dobrou atmosféru v autě a zvládnutí některých prekérních situací během závodu. Chtěl bych poděkovat také našim klukům mechanikům za odvedenou práci. Dík patří i partnerům Defrs rally teamu za podporu a spolupráci. Děkujeme všem, kteří nějak pomohli a těšíme se na Rally Hustopeče,“ uvedl Adam Fabrika. Na cílovou rampu v centru Popradu dojela posádka Adam Fabrika – Martin Fabián na 20. místě v absolutní klasifikaci, v rámci Slovenského mistrovství to bylo 19. místo a ve třídě 3 obsadili kluci 7. pozici. S prázdnou Adam s Martinem nakonec neodjeli, neboť vedle zážitků ze závodu si odvezli i ocenění za 3. místo v Tatransko – Valašském poháru. A jak již Adam avizoval, další start této posádky se uskuteční v polovině června na rally mezi vinicemi, neboli při Rally Hustopeče. Tak je přijďte povzbudit!
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?