Uplynulá 45. Rallye Český Krumlov byla pro Štajfa s Rajnohou návratem mezi elitní první pětku. Cíle a plány naplněny: 5. místo v MČR, 3. příčka v ERT. Postupné zrychlování: konzistentní výkony v erzetách. V plném tempu až do konce: tuhý boj až do cíle podtrhla krizovka na Lipně.
Uplynulá 45. Rallye Český Krumlov byla pro Štajfa s Rajnohou návratem mezi elitní první pětku. Celkovým 5. místem zopakovali zdejší loňský výsledek, letos ovšem v silnější konkurenci vybojovaný na trati.
„Vrátili jsme se tam, kde jsme loni na podzim skončili,“ zkonstatoval v tradičním cíli v Jelení zahradě Českého Krumlova Vojtěch Štajf, když ještě zpocený z náročného boje o každou vteřinu dával rozhovory hodné pilota první pětky absolutního pořadí TrueCam MČR 2017. Pražský pilot spolu se svým zlínským navigátorem Františkem Rajnohou v týmu Klokočka ŠKODA National Team dovezli klientský speciál ŠKODA Fabia R5 do finiše 45. Rallye Český Krumlov na 5. příčce absolutně. V hodnocení European Rally Trophy pak brali 3. příčku. „Tohle páté místo je důkazem stoupající tendence letošní sezony. I loni jsme na Krumlově byli pátí, letos byl ale výsledek doslova vybojovaný, vloni nám k němu dopomohly i chyby a vyloučení rychlejších soupeřů,“ komentoval průběh náročné soutěže Štajf.
Samotný vstup do třetího podniku velkého českého mistráku jako by chtěl naznačit konečné pořadí. První speciálka na českobudějovickém výstavišti znamenala 5. čas v podání zeleno-šedé Fabie R5 a po celé dva dny pak Štajf s Rajnohou oscilovali mezi čtvrtou a šestou příčkou. Hned zkraje se odpoutali od tradičních soupeřů Vlčka nebo Odložilíka (oba Ford Fiesta R5) a pasovali se do role pronásledovatelů elitních střelců jako Jan Černý, Mirek Jakeš nebo Jan Dohnal. A právě posledně jmenovaný se nakonec i přes výhodu silného Fordu Focus WRC stal kořistí posádky Štajf-Rajnoha, která se mohla spolehnout na precizně naladěnou a fungující techniku. „Musím poděkovat celému týmu včetně mechaniků pod vedením Pavla Janouška, kteří nám připravili skvěle fungující vůz, s jehož nastavením jsem byl naprosto spokojen. Po letech jsme zde zažili suchou rallye, což v Krumlově dlouho nepamatuji. To nám samozřejmě usnadnilo volbu pneumatik, na druhou stranu to ale znamenalo férovější boj bez vlivu této proměnné veličiny,“ konstatoval spokojený Štajf.
Snadné to ale na tradičních jihočeských erzetách rozhodně nebylo, bojovalo se o každou sekundu – páteční etapu dokončil Štajf s Rajnohou jen 1 sekundu za posádkou Černý-Černohorský! Ve finále to na ně sice nestačilo, na Dohnala se silným ex-továrním Focusem WRC však ano. „Poté, co jsme na sobotní speciálce v Budějovicích v závěru první sekce druhé etapy zajeli dokonce třetí absolutní čas, jen 0,9 sekundy pomalejší než vítěz této zkoušky Jan Kopecký, přemíra snahy dotáhnout se na Honzu Černého znamenala jednu chybičku v druhém průjezdu „Kohoutu“, a ta nás stála asi 12 sekund – těsně před cílem erzety jsme se zbytečně přetočili, motor zhasl a než jsme nastartovali, ztratili jsme s Černým kontakt. Honza Dohnal pak ale podobně chyboval na Rožmberku, a tak jsme ho ve finále pokořili. Navíc jemu nevyšly úplně dobře Malonty, zatímco my jsme je projeli slušně,“ vrací se k průběhu Krumlova Štajf.
Letošní Rallye Český Krumlov byla prvním podnikem European Rally Trophy, v níž je klasifikována i posádka Štajf-Rajnoha. Účast v ERT znamená třeba i fakt zákazu dodatečné úpravy dezénu či nahřívání pneumatik, a tak by v případě deště byla posádka proti soupeřům přihlášeným jen MČR v nevýhodě. „Naštěstí nepršelo a jeli jsme po celou soutěž suché pneumatiky Pirelli, v závodě jsme použili v pátek nejtvrdší směs a v sobotu pak střední. Máme radost, že jsme byli nejlepší posádkou, obouvající výhradně pneumatiky této značky, stejně tak jsme byli s Františkem spokojení s naším rozpisem. Ten byl precizní, i v tempu stíhal Fera perfektně číst a nezklamal ani při jedné extrémní krizovce, kterou jsme měli na vytočenou pětku po terénní vlně na rovině mezi stromy…,“ ilustroval náročnost Krumlova Štajf. Teď se nezbývá než připravit na Rallye Hustopeče. Oblíbená soutěž mezi vinicemi se jede už za necelý měsíc jako společný podnik slovenského mistrovství, takže se Klokočka ŠKODA Czech National Team porovná také s početnou zahraniční konkurencí.
Autor: Racing 21
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.