Uplynulá 45. Rallye Český Krumlov byla pro Štajfa s Rajnohou návratem mezi elitní první pětku. Cíle a plány naplněny: 5. místo v MČR, 3. příčka v ERT. Postupné zrychlování: konzistentní výkony v erzetách. V plném tempu až do konce: tuhý boj až do cíle podtrhla krizovka na Lipně.
Uplynulá 45. Rallye Český Krumlov byla pro Štajfa s Rajnohou návratem mezi elitní první pětku. Celkovým 5. místem zopakovali zdejší loňský výsledek, letos ovšem v silnější konkurenci vybojovaný na trati.
„Vrátili jsme se tam, kde jsme loni na podzim skončili,“ zkonstatoval v tradičním cíli v Jelení zahradě Českého Krumlova Vojtěch Štajf, když ještě zpocený z náročného boje o každou vteřinu dával rozhovory hodné pilota první pětky absolutního pořadí TrueCam MČR 2017. Pražský pilot spolu se svým zlínským navigátorem Františkem Rajnohou v týmu Klokočka ŠKODA National Team dovezli klientský speciál ŠKODA Fabia R5 do finiše 45. Rallye Český Krumlov na 5. příčce absolutně. V hodnocení European Rally Trophy pak brali 3. příčku. „Tohle páté místo je důkazem stoupající tendence letošní sezony. I loni jsme na Krumlově byli pátí, letos byl ale výsledek doslova vybojovaný, vloni nám k němu dopomohly i chyby a vyloučení rychlejších soupeřů,“ komentoval průběh náročné soutěže Štajf.
Samotný vstup do třetího podniku velkého českého mistráku jako by chtěl naznačit konečné pořadí. První speciálka na českobudějovickém výstavišti znamenala 5. čas v podání zeleno-šedé Fabie R5 a po celé dva dny pak Štajf s Rajnohou oscilovali mezi čtvrtou a šestou příčkou. Hned zkraje se odpoutali od tradičních soupeřů Vlčka nebo Odložilíka (oba Ford Fiesta R5) a pasovali se do role pronásledovatelů elitních střelců jako Jan Černý, Mirek Jakeš nebo Jan Dohnal. A právě posledně jmenovaný se nakonec i přes výhodu silného Fordu Focus WRC stal kořistí posádky Štajf-Rajnoha, která se mohla spolehnout na precizně naladěnou a fungující techniku. „Musím poděkovat celému týmu včetně mechaniků pod vedením Pavla Janouška, kteří nám připravili skvěle fungující vůz, s jehož nastavením jsem byl naprosto spokojen. Po letech jsme zde zažili suchou rallye, což v Krumlově dlouho nepamatuji. To nám samozřejmě usnadnilo volbu pneumatik, na druhou stranu to ale znamenalo férovější boj bez vlivu této proměnné veličiny,“ konstatoval spokojený Štajf.
Snadné to ale na tradičních jihočeských erzetách rozhodně nebylo, bojovalo se o každou sekundu – páteční etapu dokončil Štajf s Rajnohou jen 1 sekundu za posádkou Černý-Černohorský! Ve finále to na ně sice nestačilo, na Dohnala se silným ex-továrním Focusem WRC však ano. „Poté, co jsme na sobotní speciálce v Budějovicích v závěru první sekce druhé etapy zajeli dokonce třetí absolutní čas, jen 0,9 sekundy pomalejší než vítěz této zkoušky Jan Kopecký, přemíra snahy dotáhnout se na Honzu Černého znamenala jednu chybičku v druhém průjezdu „Kohoutu“, a ta nás stála asi 12 sekund – těsně před cílem erzety jsme se zbytečně přetočili, motor zhasl a než jsme nastartovali, ztratili jsme s Černým kontakt. Honza Dohnal pak ale podobně chyboval na Rožmberku, a tak jsme ho ve finále pokořili. Navíc jemu nevyšly úplně dobře Malonty, zatímco my jsme je projeli slušně,“ vrací se k průběhu Krumlova Štajf.
Letošní Rallye Český Krumlov byla prvním podnikem European Rally Trophy, v níž je klasifikována i posádka Štajf-Rajnoha. Účast v ERT znamená třeba i fakt zákazu dodatečné úpravy dezénu či nahřívání pneumatik, a tak by v případě deště byla posádka proti soupeřům přihlášeným jen MČR v nevýhodě. „Naštěstí nepršelo a jeli jsme po celou soutěž suché pneumatiky Pirelli, v závodě jsme použili v pátek nejtvrdší směs a v sobotu pak střední. Máme radost, že jsme byli nejlepší posádkou, obouvající výhradně pneumatiky této značky, stejně tak jsme byli s Františkem spokojení s naším rozpisem. Ten byl precizní, i v tempu stíhal Fera perfektně číst a nezklamal ani při jedné extrémní krizovce, kterou jsme měli na vytočenou pětku po terénní vlně na rovině mezi stromy…,“ ilustroval náročnost Krumlova Štajf. Teď se nezbývá než připravit na Rallye Hustopeče. Oblíbená soutěž mezi vinicemi se jede už za necelý měsíc jako společný podnik slovenského mistrovství, takže se Klokočka ŠKODA Czech National Team porovná také s početnou zahraniční konkurencí.
Autor: Racing 21
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.