Stejně jako Šumava, ani Rally Vyškov dlouho ve „Vlčákově“ statistice nepatřila k úspěšným závodům. Při prvním startu v roce 2007 zde se subaru ujel jen několik kilometrů, aby ho hned v první vesnici, konkrétně v Račicích, zradil motor. O tři roky později se na vyškovský start vrátil s lancerem, ale kvůli poruše brzd po račickém skoku skončilo jeho vystoupení hodně divoce vyhlížejícím výletem mimo trať. A do třetice Račice: před dvěma lety mu kilometr za touto obcí vystavil stop trucující agregát. Náznakem prolomení račické smůly byla dvě medailová umístění na vyškovské rally v letech 2014 a 2016, k definitivnímu sblížení Martina Vlčka a této legendární „erzety“ však došlo až letos. Výsledkem byly nejrychlejší časy v obou průjezdech tohoto úseku a především premiérové Vlčákovo vítězství na populární hanácké soutěži.
„Soutěž bych nazval jako Rally letiště Vyškov. Opět je to velice rychlé, ale od té doby, co jsem se několikrát podílel na přípravě Valašské rally, si uvědomuji náročnost této práce a pořadatele zásadně nekritizuji,“ sdělil na adresu vyškovské tratě Martin Vlček. Jeho obava z časté jízdy v omezovači, která staví do výhody spíše piloty „wéercéček“, se však v průběhu soutěže nenaplnila a od startu až do cíle soutěži vládly „R-pětky“. Z dobře zajeté úvodní zkoušky dlouho těžil Roman Odložilík, který si ráno vyjel solidní pětisekundový náskok. Martin Vlček se však rozhodl nedopřát mu odpočinek a po třech těsných výhrách stáhl svůj odstup po 5. RZ na průběžných 3,5 sekundy. Při vyhroceném tempu na notoricky známých tratích začínalo být jasné, že o vítězi rozhodnou veškeré drobné chyby. Jedné takové se při druhém průjezdu Podivickou RZ dopustil právě Vlčák: „Název Podivická RZ si zřejmě budu pamatovat už navždy. V prvním průjezdu jsme při brzdění do poměrně prudké zatáčky přehlédli nějaké nečistoty a šli jsme ven. Ve druhém průjezdu jsme pak o pár metrů dál probrzdili retardér a museli couvat. V tu dobu se zdálo, že jsme si kalich hořkosti vypili až do dna a přišli jsme kvůli těmto chybám o absolutní vítězství,“ vysvětlil důvod své ztráty Martin, kterého oba incidenty dohromady stály necelou čtvrt minutu.
Vyškovská rally však ještě zdaleka nebyla u konce a v samotném závěru se nevyhnul chybě ani do té doby vedoucí Roman Odložilík. Na předposledním testu skončila jeho fiesta v potoce, což znamenalo posun do čela pro překvapeného Martina Vlčka. Reprezentantovi Svarmetal Motorsportu stačilo zajet poslední „erzetu“ nejhůře o sekundu na kilometr pomaleji než průběžně druhý Jaromír Tarabus a v týmu mohly propuknout oslavy. Výsledkem bylo první vítězství Martina a Jindřišky v letošní sezoně. „Myslím, že to byla hlavně hra nervů, závodilo se opravdu až do poslední rychlostní zkoušky. Pro nás je pozitivní, že pokud jsme nedělali chyby, jezdili jsme nejrychlejší časy,“ komentoval průběh soutěže Martin, který největší část svého výsledného náskoku paradoxně získal na dříve zakleté Račické RZ. Obrovskou radost z druhé výhry v kariéře neskrývala ani Vlčákova „palubní inženýrka“ Jindřiška Žáková: „Opět to byl souboj v desetinách vteřin, a to mě baví. O to je ale horší to, že si nikdo z aktérů souboje nemůže dovolit sebemenší chybu. Těm jsme se bohužel nevyvarovali a museli jsme ztrátu postupně stahovat. Jak říkal Martin, v závěru to byla hra nervů a my jsme ji naštěstí ustáli. Před startem jsem si ale takový výsledek ani nepředstavovala,“ přiznala Jindřiška.
Tímto výsledkem převzali Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou průběžné vedení v hodnocení Poháru 2+, které mohou potvrdit už zkraje června na další soutěži v Mostě. Ještě před tím je však uvidíme závodit na Rallye Český Krumlov (19. – 20. května), kde se uskuteční další dějství letošního Mistrovství ČR v rally. Dvojice Svarmetal Motorsportu a jejich Ford Fiesta R5 se na jihu Čech představí se startovním číslem 5.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?