Jako na houpačce. Tento popis výstižně charakterizuje většinu dosavadních startů Martina Vlčka na Rally Šumava a ani letos tomu nebylo jinak. Příborský soutěžák už v okolí Klatov zažil mnohé – úspěchy, technické problémy a v roce 2014 musel přímo na „erzetě“ převracet fabii zpátky na kola. Plné zvratů bylo i jeho letošní účinkování, které zakončil ziskem sedmého místa absolutně. Martin s Jindřiškou sice posbírali důležité body do tabulky Mistrovství ČR v rally, kde jim patří průběžná šestá pozice, ale radostí tentokrát nezářili. Jak naznačují jeden druhý a jeden třetí čas ze závěru soutěže, měli tentokrát na víc.
Klatovská soutěž přišla na řadu pouhé dva týdny po Rallysprintu Kopná, což stavělo do výhody posádky, které v rámci testování závodí i na jednodenních soutěžích. Na Martinu Vlčkovi, Jindřišce Žákové a Fiestě R5 v barvách stáje Svarmetal Motorsport byl tento povolený doping znát a po úvodní sérii okruhových „erzet“ jim patřila pátá pozice v kontaktu s elitou. Tím ale jejich šumavská idylka pozvolna končila. „Úvodní okruhovky nepatří mezi mé oblíbené, ale k Šumavě prostě patří. Jeli jsme proto s Jindřiškou to svoje a těšili se do lesa - na opravdové rallyové úseky. Chuť nás brzy přešla, nefunkční zadní stabilizátor nás několikrát téměř zahodil mimo cestu, tak jsme byli rádi za nadcházející servis, kde měli mechanici plno práce. Ztráta byla veliká a nemělo význam za daných okolností riskovat lepší výsledek v první etapě,“ líčil páteční patálie Vlčák.
V „nadupané“ konkurenci se posádka Fordu Fiesta R5 propadla na osmé místo, při pohledu na desetinkové rozestupy však bylo zjevné, že stále ještě není nic ztraceno. Zvláště, když předpověď počasí slibovala Vlčákův oblíbený déšť. „Věděli jsme, že sobota bude mokrá, a to my s Jindřichem rádi. Stačilo pouze změnit nastavení, které jsme měli několikrát dobře vyzkoušené a vyrazit. Bohužel, došlo k chybě při změně parametrů a křest ohněm začal. Auto nešlo ovládat, měli jsme jednu krizi za druhou a postupně přicházeli na to, že něco není v pořádku. Až v závěru soutěže jsme se proklikali k parametrům, vhodným v podmínkách, ve kterých se jelo. Dokonce z toho byly i slušné časy, ale závod byl pryč, stejně jako slušné body,“ smutnil nad nevyužitou příležitostí Martin. V závěru byl ve hře alespoň posun na šestou příčku před Jaromíra Tarabuse. V repríze podobně vyrovnaného souboje z Kopné se však historie opakovala do puntíku. Opět rozhodovala poslední rychlostní zkouška, a přestože na ní Vlčák zabodoval druhým časem, v celkovém součtu zůstal o 5,7 sekundy sedmý. Tomu odpovídala i jeho poslední slova: „Šumava opět nepřekvapila. Nevyzpytatelné počasí, nekonečné přemýšlení nad volbou pneumatik, nespočet druhů asfaltu a do toho všeho technické potíže. Asi tak bych v krátkosti charakterizoval víkend na jihu Čech.“ Prostor ke zhodnocení dostala tradičně i Jindřiška: „Šumava je pro mě snad zakletá. Už bych chtěla zažít ročník, kdy ji odjedu bez problémů. Na prvních dvou „erzetách“ se nám celkem dařilo a byli jsme spokojení, ale radovali jsme se předčasně. Celkově to byla tentokrát protrápená soutěž a už se nemůžu dočkat, až si na dalším závodě spravíme chuť.“
Na novou příležitost nebudou muset Martin s Jindřiškou čekat dlouho. V akci je uvidíme již o prvním květnovém víkendu, kdy na jubilejní 25. Rally Vyškov pokračuje seriál jednodenních soutěží. Přestože jsou sprinty pro Svarmetal Motorsport spíše jen doplňkovým programem, jihomoravská půda bude i pro jejich reprezentanty mimořádně horká. S napětím je totiž očekáván Vlčákův souboj se známým rakouským „střelcem“ Geraldem Riglerem (Ford Fiesta R5), který se na českých tratích představí úplně poprvé.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?