René Dohnal utopil v šumavské příkopě stříbroOd roku 2015 startuje kunovický René Dohnal pravidelně na Rally Šumava Klatovy. Poprvé s Rudou Kouřilem a Hondou Civic VTi vybojoval vítězství ve třídě 9. Vloni to byl již Citroën C2 R2 Max a Roman Švec na místě spolujezdce, ale proti byla převodovka, která vyřadila posádku na 4. RZ. Renda s Romanem absolvovali druhou etapu v rámci super rally, kde obsadili 7. místo ve třídě 6. Letos přivezl pětadvacetiletý jezdec do Klatov znovu jiné auto, ale Roman se na sedačce spolujezdce vyměnit nenechal :-).
Peugeot 208 R2 připravovaný Kolář racing týmem vezl startovní číslo 30 a ve třídě 6 měli kluci deset soupeřů. „Již před startem jsem očekával přetěžký a zrádný podnik. Šumavské rychlé a těžce čitelné asfalty mi nikdy v minulosti neseděly a výhled na předpověď počasí (déšť + sníh) mě upřímně děsil. Seznamovačky proběhly v pořádku, tratě mi byly z posledních dvou let vesměs známé, takže jsem byl velmi zvědav, zda dokážeme držet krok se špičkou třídy 6. Shakedown posloužil k ověření funkčnosti vozu a dostání se do závodního režimu. Jediné, co mi trošku vadí, jsou okruhové zkoušky, ale všichni máme stejné podmínky,“ uvedl krátce před startem druhého podniku z velkého mistráku René Dohnal. Úvodní rychlostní zkouškou byl známý Čínovský okruh a Renda se do prvních ostrých kilometrů pořádně zakousl. Částečně mu k tomu dopomohl i Martin Kožmín a jeho červenobílý Lancer. Mitsubishi působilo na Peugeot jako červený hadr na býka a v technických pasážích se mladší posádka k té zkušenější přibližovala, jako by byla přitahována magnetem. Škoda jen, že erzeta má i dlouhé rovinky, kde jim Kožmín ucukl. Přesto René s Romanem vstoupili do závodu třetím nejrychlejším časem třídy. Další dva bronzy ve třídě urvala posádka na Korábu a na Petrovické zkoušce. Přesto na chvilku vybojované průběžné 2. místo museli kluci přepustit velkému soupeři z Valašky - Simonu Wagnerovi. „Na první tři zkoušky jsme nezvolili nejlepší pneumatiky. Od začátku se jelo hodně vysoké tempo. Chystali jsme se zaútočit na Simona na druhém průjezdu Korábem a vzít si zpět stříbrnou příčku ve třídě, ale tato zkouška byla z bezpečnostních důvodů zrušena. Přesto jsem s výsledky první etapy spokojený. Patří nám průběžný bronz ve třídě se ztrátou něco málo přes 22 vteřina na vedoucího Filipa Mareše,“ zhodnotil první soutěžní den na Klatovsku René Dohnal.
Pokud se odjela páteční etapa za sucha, tak sobotní ráno přivítalo posádky deštěm. René s Romanem se vyspali do růžova a svou pohodu přetavili ve vítězný čas na první sobotní zkoušce. Do konce sekce zbývaly ještě čtyři rychlostní zkoušky a valašská posádka zajela ještě dva třetí časy ve třídě. Poslední zkouškou v dopolední sekci byla městská erzeta a René s Romanem zajeli podruhé nejrychlejší čas, čímž se posunuli na stříbrnou příčku v šestkách. „Začátek sobotní etapy byl super, vyhráli jsme první RZ a dostali se do kontaktu v boji o první místo. Na takto těžkých podmínkách je snadné udělat chybu. Tu jsem udělal hned na následující 19 km dlouhé vložce, kdy jsem neodhadnul brzdný bod do odbočení a musel couvat. Nešla zařadit zpátečka a trvalo minimálně 15 sekund, než se podařilo zařadit správný rychlostní stupeň. Tím jsme ztratili kontakt s čelem skupiny a nemělo smysl se hnát dopředu. Na konci sekce jsme ještě vyhráli městskou speciálku a díky chybě soupeřů dostali možnost posunu na druhé místo ve třídě i 2WD,“ přiblížil drobnou jezdeckou chybu kunovický jezdec. Do konce rally zbývaly čtyři rychlostní zkoušky. A René s Romanem si připadali jako na houpačce. Zatímco druhý průjezd Strážovskou RZ projeli kluci ve třetím čase třídy, na další zkoušce přišel největší kiks soutěže. „Tak, jak nám vyšla první část soboty a my se posunuli na druhé místo, na 12. RZ jsme o vydobytou pozici zase přišli. V jednom z vracáků se mi podařilo na mokré trati udělat polohodiny a k naší smůle jsme navíc spadli do hluboké příkopy. Nešlo ani rovně, ani dozadu a já si byl jist, že se odtud nedostaneme. Do této chvíle nevím, jak se to povedlo, ale lidé nás po více jak minutovém úsilí dokázali dostat zpět na cestu a my mohli pokračovat. Závod byl ztracen, ale výsledkově jsme se propadli jen o jedno místo,“ přiblížil nepříjemný moment v soutěži mladý jezdec. Tato chyba způsobila, že Simon s Filipem Rendovi ujeli a zezadu se rychle přiblížil Andrej Barčák, který ztrácel pouhých 1,2 vteřiny. V příkopě se ovšem René s Romanem asi pořádně vzetkli, protože poslední dvě zkoušky zajeli excelentně. Nejprve to byl druhý a na závěr nejrychlejší čas ve třídě. Na posun vpřed to však již nestačilo, ale útok ze strany Andreje byl odvrácen. „Andrej se k nám přiblížil a bylo jasné, že po nás půjde. My se však nechtěli jen tak vzdát. Poslední Tedražická vložka obsahovala kromě známého skoku v obci i cca 3km úsek na černém asfaltu, který se při dešti mění na led. Nikdy jsem nezažil, aby mi auto na rovince hrabalo a tahalo mě mimo silnici. Něco neuvěřitelného, takže závodit se mi na této RZ moc nechtělo. Nicméně jsme ji dokázali ve třídě vyhrát, Andrej udělal chybu v retardéru a my třetí místo ve třídě i dvoukolkách uhájili. Je to krásný výsledek, na kdyby se nehraje, ale ztráta 56 vteřin na vítězného Simona Wagnera při pomyšlení na ztrátu, kterou jsme nechali v příkopě, hodně zamrzí, ale to je rally. Filip udělal stejně jako my chybu, Simon zase defekt. Šlo tedy opravdu o to, kdo v průběhu rally udělá nejméně chyb. Pravdou je, že se jede hrozně rychle a k chybám je neuvěřitelně blízko,“ vrátil se k hektickému závěru rally Dohnal. V konečném účtování byla posádka FREE Racing Czech týmu René Dohnal - Roman Švec na cílové rampě odměněni hned třemi sadami pohárů za třetí místa - ve třídě, v kategorii 2WD a mezi Juniory. Zbývá doplnit pouze umístění v absolutní klasifikaci a tou je 19. příčka.
„Chtěl bych velice moc poděkovat lidem, kteří nás vrátili do hry. Nevím, jak se vám to podařilo, ale upřímně za to děkuji a klidně zašlete zablácené oblečení, vyperu je osobně a pošlu nazpět, protože jen díky vám jsme dorazili do cíle a převzali krásné poháry. Dále chci poděkovat rodině, fanouškům a sponzorům za podporu. Děkuju Romanovi za skvělý diktát a pohodu v autě, Petru Kolářovi a týmu kluků za skvělou přípravu vozu. Je to prostě radost,“ zhodnotil Rally Šumava Klatovy René Dohnal. A pokud se ještě jednou větou vrátím k úvodu tohoto psaní, tak jsem zvědavý, s čím přijede Renda do Klatov v roce 2018. Vždy to bylo o krok výš, takže že by…?
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?