Chladné počasí a kluzké tratě nejlépe charakterizovaly zejména druhou etapu 26. Historic Vltava Rallye a 52. Rallye Šumava Klatovy. Přesto se soutěži zcela vyhnuly havárie se zraněními, po poměrně klidném průběhu obou soutěží se mohli nejvíce radovat největší favorité. Mezi historickými vozy se nejlépe vedlo francouzské posádce Erik Comas – Yannick Roche (Lancia Stratos), zápolení soudobých aut ovládli Jan Kopecký a Pavel Dresler (Škoda Fabia R5).
Letošní klatovské soutěže byly poznamenány tak trochu aprílovým charakterem počasí. Při seznamovacích jízdách ležel mnohde na cestách sníh, páteční etapa byla slunečná, no a v sobotu trápily závodníky, ale i pořadatele u trati silný déšť a studený vítr. Možná ale právě náročnost podmínek závodníky patřičně „zkrotila“, takže havárie byly tentokrát velmi výjimečným jevem.
Co se týče výsledků, druhá etapa obou soutěží jen navázala na tu první. Tovární posádka Škody Motorsport Jan Kopecký – Pavel Dresler (Škoda Fabia R5) především kontrolovali svůj náskok a zatrnulo jim de facto jen jedenkrát. To když u tankovací zóny nesprávně odbočili, takže byli za nedodržení tratě potrestáni patnáctivteřinovou penalizací. V tu chvíli se ale pouze snížil jejich bezpečný náskok, který už v té chvíli na čele soutěže na soupeře měli. Stejnou chybu jako vítězové udělali ale také Jan Černý s Petrem Černohorským (Škoda Fabia R5), pro které to ale byla větší potíž. Časová ztráta překlopila jazýček vah boje o druhou příčku v soutěži ve prospěch zkušenějšího dua Václav Pech – Petr Uhel (Ford Fiesta R5). Plzeňská dvojice byla v sobotu dokonce nejrychlejší hned na čtyřech rychlostních zkouškách a do cíle už bez potíží stříbro uhájila. Za pomoci chybek Jana Dohnala a technických potíží Karla Trněného se na konečnou čtvrtou příčku překvapivě posunul vůz pilotovaný Polákem Szejou, pátý dojel Dohnal a šestý Tarabus. Kategorii produkčních vozů ovládli na Šumavě Václav Kopáček s Barborou Rendlovou (Subaru Impreza), mezi vozy s poháněnou jednou nápravou byl nejlepší Rakušan Wagner (Peugeot 208 R2).
52. Rallye Šumava Klatovy: 1. Kopecký – Dresler 1:19:34.5, 2. Pech – Uhel +47.1, 3. Černý – Černohorský +1:12.5, 4. Szeja – Szeja +2:06.7, 5. Dohnal – Ernst +2:38.0, 6. Tarabus – Machů +3:00.2.
Historické vozy závodili především o body do Mistrovství Evropy a nejlépe se mezi nimi vedlo Francouzům Comasovi a Rochemu (Lancia Stratos). Ti soutěž vedli už loni, kdy je o prvenství připravila technická závada, tentokrát už své snažení s přehledem dotáhli do vítězného konce. V boji o stříbro využil v sobotu finský jezdec Silvasti (Porsche 911) svého většího citu pro kluzké tratě a hned ráno přeskočil v pořadí chybujícího italského šampióna Da Zancheho (Porsche 911). Za vedoucí trojicí si pro čtvrtou příčku dojel do cíle obhájce prvenství Nor Jensen, který se zatím sžívá se svým novým sportovním nářadím v podobě BMW M3. Co se týče domácího šampionátu historických vozů, o jeho vítězi rozhodly technické potíže vozů Škoda 130LR pilotovanými Janem Freiem a Břetislavem Engem v samém závěru soutěže. Enge musel odstoupit ze třetí příčky, Frei klesl na druhou pozici, když jej předehnal Stanislav Budil (BMW 2002).
26. Historic Vltava Rallye: 1. Comas – Roche 1:39:09.5, 2. Silvasti – Halttunen +48.8, 3. Da Zanche – De Luis +1:06.1, 4. Jensen – Pedersen +3:46.6, 5. Perez – Williamson (GBR, Lancia Stratos) +4:11.9, 6. Jansson – Davidsson (SWE, Ford Escort RS) +6:05.2.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?