Celkem čtrnáct rychlostních zkoušek o celkové délce přes 160 km čítá letošní trať jak pro 26. Historic Vltava Rallye, tak i pro 52. Rallye Šumava Klatovy. Víkendové schéma zůstává stejné jako v minulých letech – páteční rychlostní zkoušky se odehrají v okolí Klatov, na ty sobotní si budou muset závodníci dojet až za Sušici.
Již tento pátek se vydají účastníci letošních klatovských soutěží zdolávat jejich tratě a jak to v tuto chvíli na obloze vypadá, budou to mít ještě těžší než jsme všichni očekávali. Už seznamovací jízdy budou pro ně určitě velice náročné a nezbývá než popřát všem závodníkům pro celý tento týden hodně štěstí. Již tradičně jsou v Klatovech tak trochu napřed zahraniční účastníci 26. Historic Vltava Rallye. Těm se bude v pátek i v sobotu na jednotlivých rychlostních zkouškách (s výjimkou Klatovského okruhu) jako prvním měřit čas, už ve čtvrtek večer budou právě oni také jako první na technických přejímkách. V době, kdy v pátek dopoledne absolvují své přejímky také zájemci o body do domácích soutěžáckých šampionátů, budou už naši zahraniční hosté prohánět své stroje na trati shakedownu, který je tentokrát vytyčen mezi Rohoznem a Janovicemi nad Úhlavou. Tam je poté vystřídají samozřejmě i mnozí domácí jezdci, no a odpoledne se všichni vydají už na opravdový start.
Slavnostní rampa bude opět postavena na klatovském náměstí Míru a jako první budou mít čest ji překonat dvojice, které předvedou své umění v rámci 3. Rallye Šumava Legend. To bude krátce před páteční třetí hodinou odpolední, poté bude náměstí patřit krásným historickým vozům z „Vltavy“ a od 16.35 začnou sjíždět z rampy také největší favorité 52. Rallye Šumava Klatovy. Vydají se rovnou na Klatovský okruh, kde se bude letos kroužit (tři kola) v tzv. klasickém směru, tedy ve směru hodinových ručiček. Okruhové erzety obvykle oceňují zejména diváci (mají tak možnost auta vidět hned několikrát), podobná šance se jim naskytne hned na následující svižné Petrovické zkoušce, která je polookruhem (tzn. větší část tratě absolvují závodníci dvakrát, než z ní odbočí do cíle). Tato kdysi velmi oblíbená zkouška se do programu vrací po mnohaleté pauze, byla ale i moderními vozy prověřena již při podzimní Rally Klatovy 2015. Páteční program završí Koráb, který na programu nechybí už mnoho let, a tak jej asi ani není potřeba příliš představovat. Zmiňme tedy alespoň, že letos se jeho start vrací do Bukové, odkud po zajímavých (často panelových) cestách zamíří do lesa nad Kdyní, odkud se závodníci spustí právě z vrchu Koráb serpentinami dolů do tohoto sportovního města. Posádky „Šumavy“ se pak i znovu představí fanouškům na náměstí Míru, kde bude připravena velkoplošná obrazovka s přímými přenosy a zahraje i skupina Kečup. Večer pak závodníci obou hlavních rallye absolvují ještě další průjezdy na Petrovické i Korábu a pak už začnou sbírat síly na náročnou druhou etapu.
V sobotu letos čeká na jezdce dokonce devět rychlostních zkoušek, a to je pořádná porce. (Připomeňme, že celá nedávná třídenní Tour de Corse, zařazená do MS, měla jen deset RZ, i když samozřejmě o dost delších.) Zatímco v minulých letech na úvod etapy čekal na závodníky poněkud zdlouhavý přejezd až za Sušici, letos je tomu jinak. Do tempa se posádky budou muset dostat téměř ihned, do itineráře se totiž vrátila Strážovská rychlostní zkouška, která se nachází jen pár kilometrů od servisní zóny a pojede se hned jako úvodní ranní test. Vede po osvědčené trase z Hodousic přes Blata se svižným sjezdem na Opálku, odkud k cíli míří po klikatých úzkých cestách. Až poté trať rallye zavede posádky za Sušici. Tam se bude závodit nejdříve na Strašínské rychlostní zkoušce, která je letos v celé soutěži tou nejdelší. Její velkou část si mohli ti zkušenější osahat třeba loni, začíná se opět těžkým sjezdem z Pohorska do Strašína, odkud se naopak vozy vydrápou na silnici pod Javorníkem, jejíž povrch může v současných povětrnostních podmínkách mnohde pořádně klouzat. Když vyjedou z lesa, čeká na jezdce navíc hodně těžký závěr erzety přes Kváskovice a těžké odbočení u Hoslovic. Právě v Hoslovicích pak začne další rychlostní zkouška. Ta není divácky moc dobře přístupná, jezdci si však její technické partie kolem Škůdry či Mačic nebo rychlý sjezd ke Krejnicím určitě dokáží pořádně vychutnat. Naopak vysloveně pro diváky jsou postaveny další dvě rychlostní zkoušky. Ať už je to ta Tedražická, kde se i fotografové radují z vysokých skoků a utažených odbočení, nebo další novinka letošního ročníku – tou je nová podoba Městské rychlostní zkoušky, začínající v těžkých zatáčkách pod viadukty u vlakového nádraží a končící dalšími atraktivními partiemi při přejezdu Drnového potoka a poté u cíle. Až když závodníci zvládnou i toto, budou si moci odpočinout v servisní zóně. V sobotním odpoledni na ně však bude čekat posloupnost rychlostních zkoušek Strážovská – Strašínská – Hoslovická – Tedražická ještě jednou. Teprve poté budou mít celou 26. Historic Vltava Rallye či 52. Rallye Šumava Klatovy za sebou, ti úspěšní budou pak dokonce v podvečerních hodinách obdařeni na cílové rampě na klatovském náměstí Míru krásnými poháry.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.