Premiérový závod s Mitsubishi Lancer EVO IX mají za sebou Adam Fabrika s Martinem Fabiánem. Při Janča 36.Valašské rally Valmez 2017 poznávali techniku, závod si užívali, ale se i trápili s technickými problémy. Úvodní podnik Mistrovství ČR však dokončili a cíl daný před soutěží splnili.
Po šesti sezónách strávených ve vozech s poháněnou jednou nápravou udělal Adam Fabrika pro letošní rok krok k splnění klukovského snu a to závodit se čtyřkolkou. Během zimní přestávky hledal vhodný vůz a našel jej u syna slavného maďarského jezdce Attily Ferjáncze. „Snem každého závodníka je jezdit s tím nejlepším a postupně se k tomu propracovávat. I mým snem bylo jezdit se čtyřkolkou a dlouho jsem po těchto vozech pošilhával. Spolu s partnery se nám podařilo tento krok realizovat a z Maďarska jsme si dovezli Mitsubishi. Na dílně jsem jej po zakoupení spolu s mechaniky rozebral a zjišťoval, jak které komponenty fungují. Přece jen přechod na novou techniku potřebuje nové poznatky, které se budou kdykoli hodit. První ostré kilometry jsme najeli při Rally kempu, kde se nám potvrdilo očekávání kvalitní techniky. Naše slova spokojenosti nám potvrdil po usednutí do vozu a pár svezení také člověk nejpovolanější, Vašek Pech. Sám kdysi v této technice závodil, tak jeho rady, jak k jízdě, tak i k technice, měly cenu zlata,“ vrátil se k změně vozu Adam Fabrika.
Adam s Martinem mají letos v plánu absolvovat kompletní seriál Mistrovství ČR v rally a tak nemohli chybět na startu úvodního podniku tohoto šampionátu ve Valašském Meziříčí. Již při seznamovačkách posádka pochopila, že se nebude jednat o lehkou soutěž. Zatímco u klasických rychlostních zkoušek u nich panovala spokojenost, nad tatrováckým polygonem zůstávali kluci v rozpacích. „Klasické rychlostní testy byly pěkné a náročné, což se nedalo říct o rychlostních zkouškách na kopřivnickém polygonu. Jak svou délkou, tak charakterem byly pro nás nezáživné a technika trpěla, především mechanické části vozu víc, než je zdrávo. Na druhou stranu chápu pořadatele, že vše se seběhlo velice rychle, co se týká organizace a pevně věřím, že se poučí a příště opět pojedeme starou známou Valašku ke spokojenosti všech. V dnešní době je velice náročné uspořádat jakoukoliv soutěž a prosadit vše na obcích a u občanů, proto velice cením, že dostali Valašku opět do velkého mistráku a držím jim palce, ať je elán neopouští,“ ocenil snahu uspořádat rally jezdec z Březůvek u Zlína. V pátek podvečer čekal na Adama s Martinem slavnostní start a v sobotu první rychlostní zkoušky. Sobotní etapa se nesla hlavně ve znamení poznávání vozu, především co vše si může posádka vůči němu dovolit. Sžívání probíhalo na pohodu a časy se lepšily. Z šestnácti posádek ve třídě 3 na startu Valašky dokončili Adam s Martinem první etapu na pěkném 6. místě. V absolutní klasifikaci náležela zlínské dvojici 31. příčka.
Zatímco sobota se nesla v pohodě, nedělní etapa byla pro Fabriku s Fabiánem utrpením. „Do druhého dne jsme šli už bez větší nervozity a s cílem se dále sžítívat s vozem a najet co nejvíce kilometrů. To nám vycházelo jen do půlky první ranní RZ Bystřička, kde nám praskla hadice od turba. V tu chvíli zbývaly do servisu ještě dvě rychlostky. Bylo to jako jet s enkovou felicií. Tím nechci znevážovat toto vozidlo, nebo kluky, kteří s touto technikou soutěží, ale takový je to prostě markantní rozdíl, když nemáte potřebný výkon u myšáka. V servisu kluci bez větších problému závadu odstranili a my se těšili, že se opět pěkně svezeme. Opak byl však pravdou. Hned na prvním testu po servisu se k naší nelibosti závada opět opakovala. Nezbylo, než dojet soutěž bez plnícího tlaku turba až do cíle. Zbývalo nám jen se v pěkném slunném počasí kochat okolní krajinou až na cílovou rampu. Paradoxem je, že za pomalejší jízdy jsem měl víc jezdeckých problémů, než v plné palbě. Člověku se v tu chvíli honí hlavou různé myšlenky a soustředěnost jde stranou. I přesto máme cenné zkušenosti a poznatky pro další účinkování,“ zhodnotil dvoudenní soutěž Adam Fabrika.
Technické problémy sice způsobily propad ve výsledcích, ale posádka náročnou rally dokončila. Ve třídě 3 to bylo místo deváté a v absolutní klasifikaci 38. místo. „Chtěli bychom poděkovat naším partnerům za podporu a důvěru. Těšíme se na další společnou spolupráci. Poděkování patři i mechanikům za odvedenou práci a v neposlední řadě za výpomoc JP Motorsport, bez které bychom nemohli pokračovat dále v soutěži,“ vzdali hold po soutěži všem blízkým Adam s Martinem.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.