Premiérový závod s Mitsubishi Lancer EVO IX mají za sebou Adam Fabrika s Martinem Fabiánem. Při Janča 36.Valašské rally Valmez 2017 poznávali techniku, závod si užívali, ale se i trápili s technickými problémy. Úvodní podnik Mistrovství ČR však dokončili a cíl daný před soutěží splnili.
Po šesti sezónách strávených ve vozech s poháněnou jednou nápravou udělal Adam Fabrika pro letošní rok krok k splnění klukovského snu a to závodit se čtyřkolkou. Během zimní přestávky hledal vhodný vůz a našel jej u syna slavného maďarského jezdce Attily Ferjáncze. „Snem každého závodníka je jezdit s tím nejlepším a postupně se k tomu propracovávat. I mým snem bylo jezdit se čtyřkolkou a dlouho jsem po těchto vozech pošilhával. Spolu s partnery se nám podařilo tento krok realizovat a z Maďarska jsme si dovezli Mitsubishi. Na dílně jsem jej po zakoupení spolu s mechaniky rozebral a zjišťoval, jak které komponenty fungují. Přece jen přechod na novou techniku potřebuje nové poznatky, které se budou kdykoli hodit. První ostré kilometry jsme najeli při Rally kempu, kde se nám potvrdilo očekávání kvalitní techniky. Naše slova spokojenosti nám potvrdil po usednutí do vozu a pár svezení také člověk nejpovolanější, Vašek Pech. Sám kdysi v této technice závodil, tak jeho rady, jak k jízdě, tak i k technice, měly cenu zlata,“ vrátil se k změně vozu Adam Fabrika.
Adam s Martinem mají letos v plánu absolvovat kompletní seriál Mistrovství ČR v rally a tak nemohli chybět na startu úvodního podniku tohoto šampionátu ve Valašském Meziříčí. Již při seznamovačkách posádka pochopila, že se nebude jednat o lehkou soutěž. Zatímco u klasických rychlostních zkoušek u nich panovala spokojenost, nad tatrováckým polygonem zůstávali kluci v rozpacích. „Klasické rychlostní testy byly pěkné a náročné, což se nedalo říct o rychlostních zkouškách na kopřivnickém polygonu. Jak svou délkou, tak charakterem byly pro nás nezáživné a technika trpěla, především mechanické části vozu víc, než je zdrávo. Na druhou stranu chápu pořadatele, že vše se seběhlo velice rychle, co se týká organizace a pevně věřím, že se poučí a příště opět pojedeme starou známou Valašku ke spokojenosti všech. V dnešní době je velice náročné uspořádat jakoukoliv soutěž a prosadit vše na obcích a u občanů, proto velice cením, že dostali Valašku opět do velkého mistráku a držím jim palce, ať je elán neopouští,“ ocenil snahu uspořádat rally jezdec z Březůvek u Zlína. V pátek podvečer čekal na Adama s Martinem slavnostní start a v sobotu první rychlostní zkoušky. Sobotní etapa se nesla hlavně ve znamení poznávání vozu, především co vše si může posádka vůči němu dovolit. Sžívání probíhalo na pohodu a časy se lepšily. Z šestnácti posádek ve třídě 3 na startu Valašky dokončili Adam s Martinem první etapu na pěkném 6. místě. V absolutní klasifikaci náležela zlínské dvojici 31. příčka.
Zatímco sobota se nesla v pohodě, nedělní etapa byla pro Fabriku s Fabiánem utrpením. „Do druhého dne jsme šli už bez větší nervozity a s cílem se dále sžítívat s vozem a najet co nejvíce kilometrů. To nám vycházelo jen do půlky první ranní RZ Bystřička, kde nám praskla hadice od turba. V tu chvíli zbývaly do servisu ještě dvě rychlostky. Bylo to jako jet s enkovou felicií. Tím nechci znevážovat toto vozidlo, nebo kluky, kteří s touto technikou soutěží, ale takový je to prostě markantní rozdíl, když nemáte potřebný výkon u myšáka. V servisu kluci bez větších problému závadu odstranili a my se těšili, že se opět pěkně svezeme. Opak byl však pravdou. Hned na prvním testu po servisu se k naší nelibosti závada opět opakovala. Nezbylo, než dojet soutěž bez plnícího tlaku turba až do cíle. Zbývalo nám jen se v pěkném slunném počasí kochat okolní krajinou až na cílovou rampu. Paradoxem je, že za pomalejší jízdy jsem měl víc jezdeckých problémů, než v plné palbě. Člověku se v tu chvíli honí hlavou různé myšlenky a soustředěnost jde stranou. I přesto máme cenné zkušenosti a poznatky pro další účinkování,“ zhodnotil dvoudenní soutěž Adam Fabrika.
Technické problémy sice způsobily propad ve výsledcích, ale posádka náročnou rally dokončila. Ve třídě 3 to bylo místo deváté a v absolutní klasifikaci 38. místo. „Chtěli bychom poděkovat naším partnerům za podporu a důvěru. Těšíme se na další společnou spolupráci. Poděkování patři i mechanikům za odvedenou práci a v neposlední řadě za výpomoc JP Motorsport, bez které bychom nemohli pokračovat dále v soutěži,“ vzdali hold po soutěži všem blízkým Adam s Martinem.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.