Valašská rally Valmez hostila premiérový závod Peugeot Total Rally Cupu 2017. A ze severovýchodu Moravy si odvezl maximum pohárových bodů talentovaný rakouský mladík Simon Wagner, kterého navigoval Gerald Winter. Soutěž dokončily tři speciály Peugeot 208 R2 ze čtyř na startu.
Vozy Peugeot 208 R2 patří už několik sezon k české špičce dvoukolek a tento stav Valašská rally potvrdila. Startovka Peugeot Total Rally Cupu navíc čítala čtveřici jezdců, se kterými se muselo počítat na nejčelnější příčky nejen ve třídě 6, ale rovněž mezi vozy s jednou poháněnou nápravou.
Při slavnostní premiéře české verze Peugeot Total Rally Cupu nemohl chybět ani zástupce promotéra Gekonu Racing Tomáš Pletka.
„Všichni účastníci na Valašce měli svou kvalitu a očekával jsem dramatickou bitvu, což se nakonec potvrdilo. Věřím, že postupně se do poháru zapojí u další posádky a počet účastníků bude stoupat. Letos jsme pro pohárové závodění vybrali pět závodů, což je určitý kompromis mezi závody v Čechách i na Moravě. Po sezoně pak průběh jednotlivých podniků probereme a pro následující sezonu třeba počet závodů a pohárový kalendář přehodnotíme,“ naznačuje Tomáš Pletka.
Do Peugeot Total Rally Cupu vstoupil nejrychleji René Dohnal. Využil znalosti téměř domácí trati, ale brzy se vybarvil jako tvrdý protivník Simon Wagner. Vyhrál další dva testy v řadě a postoupil za záda Dohnala. Oba mladíci tak mírně zastínili papírové favority Filipa Mareše a Václava Dunovského. Mareše zpomalila třicetisekundová penalizace za nedobrždění do retardéru, Dunovského zradila technika.
„Asi po kilometru třetího testu nám odešel posilovač řízení a zbytek sedmnáctikilometrového testu jsme jeli bez něj. Bylo to extrémně fyzicky náročné, navíc jsme postupně nabírali výraznou ztrátu,“ objasnil Václav Dunovský.
Poděbradskému jezdci nakonec ani zastávka u svých mechaniků nepomohla a na přejezdu k RZ4 svého peugeota kvůli přetrvávajícímu problému se servem odstavil. Tento stav byl i vysvobozením pro nemocného spolujezdce Petra Glössla.
Do druhé sekce vyrazil Filip Mareš, ale novým pohárovým lídrem se po RZ4 stal Wagner. Když pak rakouský jezdec před večerním servisem přidal dva nejrychlejší časy, narostl jeho náskok na Dohnala, kterého zpomalil problém s držákem převodovky, na necelých deset vteřin. Mareš byl zpět o dalších dvacet sekund.
„Z průběhu závodu mám obrovskou radost a ve druhé etapě se pokusíme naše vedení ve třídě 6 i v pohárové klasifikaci udržet,“ prohlašoval Simon Wagner.
A co rakouský mladík slíbil, to se také nakonec naplnilo. Před Wagnera se už nikdo z pohárových konkurentů nedostal. Jezdec ze země našich jižních sousedů nakonec vyhrál osm rychlostních zkoušek z dvanácti (zbývající tři Mareš, Dohnal jednu). A nakonec v posledním testu pokořil i Andreje Barčáka a díky tomu opanoval i nabitou třídu 6. Ve dvoukolkách skončil druhý za Patrikem Rujbrem.
„Do konce závodu to bylo hodně napínavé, ale nechtěli jsme souboj o vítězství ve třídě 6 vzdát. Nakonec se nám podařilo zvítězit nejen v Peugeot Total Rally Cupu, ale zároveň ve třídě 6, s náskokem 1,5 vteřiny. Určitě jsme to před startem nečekali. Věděli jsme, že nás čekají zcela jiné vložky než v Rakousku, ale postupně jsme zrychlovali a výsledkem je tento obrovský úspěch, který samozřejmě patří celému týmu Sparrow Racing. Spolu s manažerem Tomášem Hrabcem odvedli skvělou práci,“ zhodnotil Valašskou rally Valmez Simon Wagner, jenž zároveň získal finanční prémii tisíc euro a balíček autokosmetiky Sonax.
„Jsem rád, že GEFCO mohlo být u tak napínavého souboje, a že můžeme pomoci posádkám Peugeot Total Rally Cup v jejich cestě k vítězství! Gratuluji Simonu Wagnerovi za jeho excelentní výkon,“ dodal Aleksander Raczynski, generální ředitel GEFCO k výsledkům Valašské rally Valmez.
René Dohnal určitě nechtěl před startem druhého dne složit zbraně, ale výlet z trati na úvodní Bystřičce (RZ7) mu sebrat všechny naděje na ohrožení rakouského konkurenta. Posunul se před něj i Filip Mareš, jenž bral v konečné pohárové klasifikaci pomyslné stříbro (třetí ve třídě 6).
„Bohužel do soutěže jsme nevstoupili ideálně, chybovali jsme v retardéru, zhasnul mi motor a ještě jsme museli couvat. Tím jsme v podstatě ztratili kontakt s pohárovou špičkou. V dalším průběhu už naše časy nebyly špatné, ale Simon jel fantasticky. Do příště se musíme zlepšit, abychom se do soubojů na špičce poháru i třídy 6 zapojili více než na Valašce,“ okomentoval úvodní start sezony Filip Mareš. V rámci vypsaných odměn získal pět set euro a reklamní předměty.
„Osobně to vnímám jako velké zklamání. První den, i když jsem nešel do žádného rizika, byl fantasticky rozjetý, a určitě jsme chtěli s Romanem zaútočit, ale v jedné uklouzané levé zatáčce nás nepodržely zadní gumy a na výjezdu jsme trefili značení a dřevěnou stodolu. Nakonec nám museli pomoci diváci, ale nechali jsme tam asi 1,5 minuty. Chci této příležitosti využít k tomu jim poděkovat, že jsme mohli v závodě vůbec pokračovat,“ objasnil výraznou ztrátu v RZ7 René Dohnal.
Peugeot Total Rally Cup - Valašská rally Valmez (umístění ve tř. 6)
1. Wagner - Winter (A - Peugeot 208 R2) 1:41:34,8
3. Mareš - Hloušek (Peugeot 208 R2) + 58,3
6. R. Dohnal - Švec (Peugeot 208 R2) + 2:42,0
Aktuální bodový stav Peugeot Total Rally Cupu (1/5):
1. Wagner 25, 2. Mareš 15
Peugeot Total Rally Cup bude pokračovat až na Rallye Český Krumlov, pohároví účastníci však nebudou chybět ani na druhém podniku MČR v rally 2017, kterým bude Rally Šumava Klatovy.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.