Valašská rally Valmez hostila premiérový závod Peugeot Total Rally Cupu 2017. A ze severovýchodu Moravy si odvezl maximum pohárových bodů talentovaný rakouský mladík Simon Wagner, kterého navigoval Gerald Winter. Soutěž dokončily tři speciály Peugeot 208 R2 ze čtyř na startu.
Vozy Peugeot 208 R2 patří už několik sezon k české špičce dvoukolek a tento stav Valašská rally potvrdila. Startovka Peugeot Total Rally Cupu navíc čítala čtveřici jezdců, se kterými se muselo počítat na nejčelnější příčky nejen ve třídě 6, ale rovněž mezi vozy s jednou poháněnou nápravou.
Při slavnostní premiéře české verze Peugeot Total Rally Cupu nemohl chybět ani zástupce promotéra Gekonu Racing Tomáš Pletka.
„Všichni účastníci na Valašce měli svou kvalitu a očekával jsem dramatickou bitvu, což se nakonec potvrdilo. Věřím, že postupně se do poháru zapojí u další posádky a počet účastníků bude stoupat. Letos jsme pro pohárové závodění vybrali pět závodů, což je určitý kompromis mezi závody v Čechách i na Moravě. Po sezoně pak průběh jednotlivých podniků probereme a pro následující sezonu třeba počet závodů a pohárový kalendář přehodnotíme,“ naznačuje Tomáš Pletka.
Do Peugeot Total Rally Cupu vstoupil nejrychleji René Dohnal. Využil znalosti téměř domácí trati, ale brzy se vybarvil jako tvrdý protivník Simon Wagner. Vyhrál další dva testy v řadě a postoupil za záda Dohnala. Oba mladíci tak mírně zastínili papírové favority Filipa Mareše a Václava Dunovského. Mareše zpomalila třicetisekundová penalizace za nedobrždění do retardéru, Dunovského zradila technika.
„Asi po kilometru třetího testu nám odešel posilovač řízení a zbytek sedmnáctikilometrového testu jsme jeli bez něj. Bylo to extrémně fyzicky náročné, navíc jsme postupně nabírali výraznou ztrátu,“ objasnil Václav Dunovský.
Poděbradskému jezdci nakonec ani zastávka u svých mechaniků nepomohla a na přejezdu k RZ4 svého peugeota kvůli přetrvávajícímu problému se servem odstavil. Tento stav byl i vysvobozením pro nemocného spolujezdce Petra Glössla.
Do druhé sekce vyrazil Filip Mareš, ale novým pohárovým lídrem se po RZ4 stal Wagner. Když pak rakouský jezdec před večerním servisem přidal dva nejrychlejší časy, narostl jeho náskok na Dohnala, kterého zpomalil problém s držákem převodovky, na necelých deset vteřin. Mareš byl zpět o dalších dvacet sekund.
„Z průběhu závodu mám obrovskou radost a ve druhé etapě se pokusíme naše vedení ve třídě 6 i v pohárové klasifikaci udržet,“ prohlašoval Simon Wagner.
A co rakouský mladík slíbil, to se také nakonec naplnilo. Před Wagnera se už nikdo z pohárových konkurentů nedostal. Jezdec ze země našich jižních sousedů nakonec vyhrál osm rychlostních zkoušek z dvanácti (zbývající tři Mareš, Dohnal jednu). A nakonec v posledním testu pokořil i Andreje Barčáka a díky tomu opanoval i nabitou třídu 6. Ve dvoukolkách skončil druhý za Patrikem Rujbrem.
„Do konce závodu to bylo hodně napínavé, ale nechtěli jsme souboj o vítězství ve třídě 6 vzdát. Nakonec se nám podařilo zvítězit nejen v Peugeot Total Rally Cupu, ale zároveň ve třídě 6, s náskokem 1,5 vteřiny. Určitě jsme to před startem nečekali. Věděli jsme, že nás čekají zcela jiné vložky než v Rakousku, ale postupně jsme zrychlovali a výsledkem je tento obrovský úspěch, který samozřejmě patří celému týmu Sparrow Racing. Spolu s manažerem Tomášem Hrabcem odvedli skvělou práci,“ zhodnotil Valašskou rally Valmez Simon Wagner, jenž zároveň získal finanční prémii tisíc euro a balíček autokosmetiky Sonax.
„Jsem rád, že GEFCO mohlo být u tak napínavého souboje, a že můžeme pomoci posádkám Peugeot Total Rally Cup v jejich cestě k vítězství! Gratuluji Simonu Wagnerovi za jeho excelentní výkon,“ dodal Aleksander Raczynski, generální ředitel GEFCO k výsledkům Valašské rally Valmez.
René Dohnal určitě nechtěl před startem druhého dne složit zbraně, ale výlet z trati na úvodní Bystřičce (RZ7) mu sebrat všechny naděje na ohrožení rakouského konkurenta. Posunul se před něj i Filip Mareš, jenž bral v konečné pohárové klasifikaci pomyslné stříbro (třetí ve třídě 6).
„Bohužel do soutěže jsme nevstoupili ideálně, chybovali jsme v retardéru, zhasnul mi motor a ještě jsme museli couvat. Tím jsme v podstatě ztratili kontakt s pohárovou špičkou. V dalším průběhu už naše časy nebyly špatné, ale Simon jel fantasticky. Do příště se musíme zlepšit, abychom se do soubojů na špičce poháru i třídy 6 zapojili více než na Valašce,“ okomentoval úvodní start sezony Filip Mareš. V rámci vypsaných odměn získal pět set euro a reklamní předměty.
„Osobně to vnímám jako velké zklamání. První den, i když jsem nešel do žádného rizika, byl fantasticky rozjetý, a určitě jsme chtěli s Romanem zaútočit, ale v jedné uklouzané levé zatáčce nás nepodržely zadní gumy a na výjezdu jsme trefili značení a dřevěnou stodolu. Nakonec nám museli pomoci diváci, ale nechali jsme tam asi 1,5 minuty. Chci této příležitosti využít k tomu jim poděkovat, že jsme mohli v závodě vůbec pokračovat,“ objasnil výraznou ztrátu v RZ7 René Dohnal.
Peugeot Total Rally Cup - Valašská rally Valmez (umístění ve tř. 6)
1. Wagner - Winter (A - Peugeot 208 R2) 1:41:34,8
3. Mareš - Hloušek (Peugeot 208 R2) + 58,3
6. R. Dohnal - Švec (Peugeot 208 R2) + 2:42,0
Aktuální bodový stav Peugeot Total Rally Cupu (1/5):
1. Wagner 25, 2. Mareš 15
Peugeot Total Rally Cup bude pokračovat až na Rallye Český Krumlov, pohároví účastníci však nebudou chybět ani na druhém podniku MČR v rally 2017, kterým bude Rally Šumava Klatovy.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.