Valašská rally Valmez hostila premiérový závod Peugeot Total Rally Cupu 2017. A ze severovýchodu Moravy si odvezl maximum pohárových bodů talentovaný rakouský mladík Simon Wagner, kterého navigoval Gerald Winter. Soutěž dokončily tři speciály Peugeot 208 R2 ze čtyř na startu.
Vozy Peugeot 208 R2 patří už několik sezon k české špičce dvoukolek a tento stav Valašská rally potvrdila. Startovka Peugeot Total Rally Cupu navíc čítala čtveřici jezdců, se kterými se muselo počítat na nejčelnější příčky nejen ve třídě 6, ale rovněž mezi vozy s jednou poháněnou nápravou.
Při slavnostní premiéře české verze Peugeot Total Rally Cupu nemohl chybět ani zástupce promotéra Gekonu Racing Tomáš Pletka.
„Všichni účastníci na Valašce měli svou kvalitu a očekával jsem dramatickou bitvu, což se nakonec potvrdilo. Věřím, že postupně se do poháru zapojí u další posádky a počet účastníků bude stoupat. Letos jsme pro pohárové závodění vybrali pět závodů, což je určitý kompromis mezi závody v Čechách i na Moravě. Po sezoně pak průběh jednotlivých podniků probereme a pro následující sezonu třeba počet závodů a pohárový kalendář přehodnotíme,“ naznačuje Tomáš Pletka.
Do Peugeot Total Rally Cupu vstoupil nejrychleji René Dohnal. Využil znalosti téměř domácí trati, ale brzy se vybarvil jako tvrdý protivník Simon Wagner. Vyhrál další dva testy v řadě a postoupil za záda Dohnala. Oba mladíci tak mírně zastínili papírové favority Filipa Mareše a Václava Dunovského. Mareše zpomalila třicetisekundová penalizace za nedobrždění do retardéru, Dunovského zradila technika.
„Asi po kilometru třetího testu nám odešel posilovač řízení a zbytek sedmnáctikilometrového testu jsme jeli bez něj. Bylo to extrémně fyzicky náročné, navíc jsme postupně nabírali výraznou ztrátu,“ objasnil Václav Dunovský.
Poděbradskému jezdci nakonec ani zastávka u svých mechaniků nepomohla a na přejezdu k RZ4 svého peugeota kvůli přetrvávajícímu problému se servem odstavil. Tento stav byl i vysvobozením pro nemocného spolujezdce Petra Glössla.
Do druhé sekce vyrazil Filip Mareš, ale novým pohárovým lídrem se po RZ4 stal Wagner. Když pak rakouský jezdec před večerním servisem přidal dva nejrychlejší časy, narostl jeho náskok na Dohnala, kterého zpomalil problém s držákem převodovky, na necelých deset vteřin. Mareš byl zpět o dalších dvacet sekund.
„Z průběhu závodu mám obrovskou radost a ve druhé etapě se pokusíme naše vedení ve třídě 6 i v pohárové klasifikaci udržet,“ prohlašoval Simon Wagner.
A co rakouský mladík slíbil, to se také nakonec naplnilo. Před Wagnera se už nikdo z pohárových konkurentů nedostal. Jezdec ze země našich jižních sousedů nakonec vyhrál osm rychlostních zkoušek z dvanácti (zbývající tři Mareš, Dohnal jednu). A nakonec v posledním testu pokořil i Andreje Barčáka a díky tomu opanoval i nabitou třídu 6. Ve dvoukolkách skončil druhý za Patrikem Rujbrem.
„Do konce závodu to bylo hodně napínavé, ale nechtěli jsme souboj o vítězství ve třídě 6 vzdát. Nakonec se nám podařilo zvítězit nejen v Peugeot Total Rally Cupu, ale zároveň ve třídě 6, s náskokem 1,5 vteřiny. Určitě jsme to před startem nečekali. Věděli jsme, že nás čekají zcela jiné vložky než v Rakousku, ale postupně jsme zrychlovali a výsledkem je tento obrovský úspěch, který samozřejmě patří celému týmu Sparrow Racing. Spolu s manažerem Tomášem Hrabcem odvedli skvělou práci,“ zhodnotil Valašskou rally Valmez Simon Wagner, jenž zároveň získal finanční prémii tisíc euro a balíček autokosmetiky Sonax.
„Jsem rád, že GEFCO mohlo být u tak napínavého souboje, a že můžeme pomoci posádkám Peugeot Total Rally Cup v jejich cestě k vítězství! Gratuluji Simonu Wagnerovi za jeho excelentní výkon,“ dodal Aleksander Raczynski, generální ředitel GEFCO k výsledkům Valašské rally Valmez.
René Dohnal určitě nechtěl před startem druhého dne složit zbraně, ale výlet z trati na úvodní Bystřičce (RZ7) mu sebrat všechny naděje na ohrožení rakouského konkurenta. Posunul se před něj i Filip Mareš, jenž bral v konečné pohárové klasifikaci pomyslné stříbro (třetí ve třídě 6).
„Bohužel do soutěže jsme nevstoupili ideálně, chybovali jsme v retardéru, zhasnul mi motor a ještě jsme museli couvat. Tím jsme v podstatě ztratili kontakt s pohárovou špičkou. V dalším průběhu už naše časy nebyly špatné, ale Simon jel fantasticky. Do příště se musíme zlepšit, abychom se do soubojů na špičce poháru i třídy 6 zapojili více než na Valašce,“ okomentoval úvodní start sezony Filip Mareš. V rámci vypsaných odměn získal pět set euro a reklamní předměty.
„Osobně to vnímám jako velké zklamání. První den, i když jsem nešel do žádného rizika, byl fantasticky rozjetý, a určitě jsme chtěli s Romanem zaútočit, ale v jedné uklouzané levé zatáčce nás nepodržely zadní gumy a na výjezdu jsme trefili značení a dřevěnou stodolu. Nakonec nám museli pomoci diváci, ale nechali jsme tam asi 1,5 minuty. Chci této příležitosti využít k tomu jim poděkovat, že jsme mohli v závodě vůbec pokračovat,“ objasnil výraznou ztrátu v RZ7 René Dohnal.
Peugeot Total Rally Cup - Valašská rally Valmez (umístění ve tř. 6)
1. Wagner - Winter (A - Peugeot 208 R2) 1:41:34,8
3. Mareš - Hloušek (Peugeot 208 R2) + 58,3
6. R. Dohnal - Švec (Peugeot 208 R2) + 2:42,0
Aktuální bodový stav Peugeot Total Rally Cupu (1/5):
1. Wagner 25, 2. Mareš 15
Peugeot Total Rally Cup bude pokračovat až na Rallye Český Krumlov, pohároví účastníci však nebudou chybět ani na druhém podniku MČR v rally 2017, kterým bude Rally Šumava Klatovy.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.